Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får ni en långpälsad och svettig häst torr?  (läst 5780 gånger)

Jansons Anna

• Lev i nuett
    • Västmanland
SV: Hur får ni en långpälsad och svettig häst torr?
« Svar #20 skrivet: 19 nov-12 kl 05:32 »
Hur svettiga är era hästar? Min Isis har jag bara  fleece täcke på ungefär 30min, sen kollar jag om under ullen år torr. Är under ullen torr då plockar jag bort täcken o släpper ut han på lösdriften. Han fryser inte.

Znibban

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 19 nov-12 kl 07:45 »
Finns det fler som har riktigt vinterpälsade hästar/ponnys som inte klipps och täckas, och som går på lösdrift? Min lilla odåga vart tydligen trött igår efter vår långtur, började eftersvettas när vi kom hem. Mest mellan bakben och frambenen, lite på halsen och magen. Han arbetas inte tillräckligt aktivt för att jag ska tycka att det är lönt att han ska klippas och gå med täcken på sig i hagen. Om jag känner honom och min andra ponny rätt så hade det täcket fått sitta kvar i .. typ 3 minuter. Han körs väldigt sällan så han blir svettig så jag tror inte att värmen stör honom i arbetet.

Hur får man en långpälsad ponny torr fortast smidigast? Igår fick han stå inne på box, kallt men dragfritt, och äta tills han torkat. Är det lönt att täcka med fleece eller ull? Hur gör ni?

Man brukar väl låta hästen skritta sig torr?
Korsförlamning är inget man vill ha på en häst.
« Senast ändrad: 19 nov-12 kl 07:51 av Znibban »

Bell

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 19 nov-12 kl 10:29 »
Om hästen behöver täckas efter använder jag alltid ull-täcke. Värmer även när det är blött.
Fleece använder jag inte för såna ändamål.   
<3 Även rosen har taggar <3

Luff

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 19 nov-12 kl 12:19 »
Ja fleece är jag skeptisk emot. Och absolut - bäst är att skritta innerhuden torr.
På vissa med tjock underull och lååång ytterpäls funkar det inte så bra.
Min make rider ju långa pass på hblstoet och hon har fin päls och går med täcke på lösdrift. Men han kan inte skritta av för långt då hans vrist inte fixar hennes skritttempo varpå hon blir mer nervös om han ska gå bredvid och bromsa henne (rider han så skrittar hon lungt).

Så i hennes fall får han slänga på svettäcke en stund och sen byta till det vanliga om hon är riktigt våt. Tyvärr har vi ingen halm just nu annars hade det ju funkat att lägga det under täcket och sakta men säkert hade det ramlat av i hage när det gjort sitt. Så hade man bara kunnat gå ut och borsta rent efter några timmar. Nu måste man krångla med täckesbyte.
Och hon är gammal  och har haft korsförlamning för några år sedan.
//Luff

mli79

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 27 nov-12 kl 13:21 »
Att skritta torrt är problematiskt eftersom jag redan nu skrittar de sista 20 minuterna på hemväg, och han brukar eftersvettas. Nu har jag löst det så att han fortfarande är oklippt, men att han står inne och äter hö om jag förväntar mig eftersvettningar. Har inget ulltäcke som passar honom men två fleecetäcken verkar fungera fint. Om det inte är snålblåst och regn får han gå ut när underpälsen torkat, annars får han stå inne lite till.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser