Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får ni en långpälsad och svettig häst torr?  (läst 5786 gånger)

mli79

• Skåne
Hur får ni en långpälsad och svettig häst torr?
« skrivet: 29 okt-12 kl 13:59 »
Finns det fler som har riktigt vinterpälsade hästar/ponnys som inte klipps och täckas, och som går på lösdrift? Min lilla odåga vart tydligen trött igår efter vår långtur, började eftersvettas när vi kom hem. Mest mellan bakben och frambenen, lite på halsen och magen. Han arbetas inte tillräckligt aktivt för att jag ska tycka att det är lönt att han ska klippas och gå med täcken på sig i hagen. Om jag känner honom och min andra ponny rätt så hade det täcket fått sitta kvar i .. typ 3 minuter. Han körs väldigt sällan så han blir svettig så jag tror inte att värmen stör honom i arbetet.

Hur får man en långpälsad ponny torr fortast smidigast? Igår fick han stå inne på box, kallt men dragfritt, och äta tills han torkat. Är det lönt att täcka med fleece eller ull? Hur gör ni?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Hur får ni en långpälsad och svettig häst torr?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-12 kl 14:01 »
fleece funkar bra tycker vi här hemma :)

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 okt-12 kl 14:04 »
Ett bra ulltäcke är super en riktigt svettig häst kan behöva ett byte dock... Beroende på vad det är för häst och hur hans päls ser ut och vilka möjligheter till skydd den har, så skulle jag nog överväga en halv halsklippning...

:)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Plastblomman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 okt-12 kl 14:05 »
Finns det fler som har riktigt vinterpälsade hästar/ponnys som inte klipps och täckas, och som går på lösdrift? Min lilla odåga vart tydligen trött igår efter vår långtur, började eftersvettas när vi kom hem. Mest mellan bakben och frambenen, lite på halsen och magen. Han arbetas inte tillräckligt aktivt för att jag ska tycka att det är lönt att han ska klippas och gå med täcken på sig i hagen. Om jag känner honom och min andra ponny rätt så hade det täcket fått sitta kvar i .. typ 3 minuter. Han körs väldigt sällan så han blir svettig så jag tror inte att värmen stör honom i arbetet.

Hur får man en långpälsad ponny torr fortast smidigast? Igår fick han stå inne på box, kallt men dragfritt, och äta tills han torkat. Är det lönt att täcka med fleece eller ull? Hur gör ni?
när han är färdgarbetad tar ni in honom i stallet,lägger på svetttäcke (finns billiga på börjes i tingsryd)
och äta hö.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 okt-12 kl 14:41 »
Jag ser till att skritta av ordentligt och sedan får de gå ut i hagen. Sålänge de rör sig ser jag inget problem i att de är fuktiga i ytterpälsen. Om de är ordentligt avskrittade är de oftast torra i botten och fukten vandrar utåt och sitter i ytterpälsen. För en frisk häst är det inget problem. Den 28-åriga märren får en ullfilt över länden om hon skulle stå stilla och vara svettig, men om jag inte fodrar direkt, så brukar de fortsätta röra sig i hagen och då är det inget bekymmer.

Under vintern är min upplevelse att det brukar styra sig själv.... är det ordentligt kallt, så svettas de inte lika mycket, men nu när det är ganska milt är det destå mer.... å andra sidan blir de inte så nedkylda nu när det fortfarande är milt... ja, ni e med ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Plastblomman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 okt-12 kl 14:51 »
Jag ser till att skritta av ordentligt och sedan får de gå ut i hagen. Sålänge de rör sig ser jag inget problem i att de är fuktiga i ytterpälsen. Om de är ordentligt avskrittade är de oftast torra i botten och fukten vandrar utåt och sitter i ytterpälsen. För en frisk häst är det inget problem. Den 28-åriga märren får en ullfilt över länden om hon skulle stå stilla och vara svettig, men om jag inte fodrar direkt, så brukar de fortsätta röra sig i hagen och då är det inget bekymmer.

Under vintern är min upplevelse att det brukar styra sig själv.... är det ordentligt kallt, så svettas de inte lika mycket, men nu när det är ganska milt är det destå mer.... å andra sidan blir de inte så nedkylda nu när det fortfarande är milt... ja, ni e med ;)

låter som att du släpper ut i hegen utan hö? att äta hö värmer...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 okt-12 kl 15:51 »
Jo, plastblomman, det är sant. För att hålla värmen behöver hästen energi. Å andra sidan så blir hästen stående still när den får en hög med hö. Det är en avvägning.

Mina ponnysar har oftast hull att ta utav för att göra energi till värmehållning. Skulle jag någon gång se att de blir frusna, så skulle jag givetvis täcka dem och ge dem foder.... det har dock aldrig hänt ännu :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Plastblomman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 okt-12 kl 16:10 »
Jo, plastblomman, det är sant. För att hålla värmen behöver hästen energi. Å andra sidan så blir hästen stående still när den får en hög med hö. Det är en avvägning.

Mina ponnysar har oftast hull att ta utav för att göra energi till värmehållning. Skulle jag någon gång se att de blir frusna, så skulle jag givetvis täcka dem och ge dem foder.... det har dock aldrig hänt ännu :)

ja den står någorlunda still när den äter det är sant men höet ger ju som sagt värmeenergi,det är ju därför det ryker om hästarna när de börjar äta!
så att de står still och äter är ju ingen fara eftersom de håller sig varma genom att tugga,värre är det ju att de rör sig utan tillgång på mat,då gör de av med energi,är blöta och kalla och torkar inteoch får ngen energi som hjälper de at torka heller...brrr...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 okt-12 kl 16:18 »
Som sagt... om jag hade sett något "brrrr", hade upplevt att hästarna inte torkar, eller att de tappar hull (saknar energi), så hade jag givetvis ändrat mitt sätt att hantera det hela :)

*tänk om de ändå kunde tappa hull.... drömmer*

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 okt-12 kl 16:19 »
Som sagt... om jag hade sett något "brrrr", hade upplevt att hästarna inte torkar, eller att de tappar hull (saknar energi), så hade jag givetvis ändrat mitt sätt att hantera det hela :)

Du får gå ut naken och blöt  så bränner du väll fett ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 29 okt-12 kl 16:24 »
Ja, jo.... om jag glömmer att ta på mig tjockpälsen ;)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 okt-12 kl 16:28 »
Ja, jo.... om jag glömmer att ta på mig tjockpälsen ;)
Jaha så du pälsar om i mellan varven rakarns dig  ;)

Plastblomman

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 okt-12 kl 16:56 »

vad har du för hästar och hur mycket äter de?
(jag har själv haft 8 hästar därför jag frågar)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-12 kl 17:57 »
Just nu står det 4 långhåriga, friska, ponnysar här på gården. Två fjordingar, en shettis och en welsh-korsning. Det var ju det TS frågade efter ;) Genom åren har jag haft otaliga hästar/ponnysar under mina vingar som givetvis har hanterats på olika sätt när de varit svettiga, beroende på pälskvalité, ålder, hull, hälsa, erfarenhet man samlat på sig, influenser, saker man läst, osv.

Jag förstår mellan raderna att du är bekymrad över mina djur plastblomman  :)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #14 skrivet: 29 okt-12 kl 20:16 »
Väldigt enkelt & smidigt är att "öppna rocken" för kusen, genom att klippa undersidan halsen & bringan. Enkelt att börja med endast en rand & eventuellt utöka vid behov, det behövs mycket mindre klippt yta än man kan tro för att minska svettningen utan att behöva täcka.  :)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-12 kl 12:59 »
OM man nu absolut inte kan/vill klippa hästen så kan man skritta av hästen ordentligt så den får eftersvettas färdigt med en yllefilt/täcke över rygg och kors sedan kan man gnugga hästen torr med hjälp av halmtussar - man tar en näve halm viker den dubbel så att du håller i ändarna och får den vikta delen uppåt så gnuggar du med den tills den blir blöt/fuktig sedan byter du tuss, har man ingen halm kan man använda en ihopvikt handuk eller liknande, bra massage och rykt för hästen med. släpp aldrig ut en genomblöt - svettig häst i kyla, blåst eller snöväder utan täcke, när hästen är svettig eller badad så är den blöt innifrån och har inget som skyddar mot nedkylning. Är den bara lite svettig på halsen är det så klart ingen fara men jag fick känslan av att nämnda häst var ordentligt svettig :)

Bell

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 13 nov-12 kl 06:34 »
Jag gör som AnetteA klipper underhalsen på juvelerna. Så minskar svettningen & de torkar på ett litet kick vid ordentliga turer.
<3 Även rosen har taggar <3

Luff

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 nov-12 kl 21:52 »
Och jag tycker att det går fortast att få torr en lurvtott med ett lager halm under svettäcket/yllefilten. Då blir det en luftspalt emellan filten och pälsen som blir lagomvarmt.
//Luff

vindensbonig

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 nov-12 kl 22:46 »
Och jag tycker att det går fortast att få torr en lurvtott med ett lager halm under svettäcket/yllefilten. Då blir det en luftspalt emellan filten och pälsen som blir lagomvarmt.
Instämmer ja har då aldrig jort något annat .

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 nov-12 kl 23:08 »
Dom "nätiga" , inte dom "täta" alltså, sjukhusfiltarna är helt suveräna att ha under. :-[

edit. Lite lätt vimsig på intevsivvårdsavdelningen ber jag om en svettfilt  :-[ Personalen såg ut som :  ??? ??? ???
« Senast ändrad: 18 nov-12 kl 23:10 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser