Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasig backventil eller luft i rören?  (läst 8879 gånger)

Snowy

• -
trasig backventil eller luft i rören?
« skrivet: 26 okt-12 kl 10:48 »
Hej, har jämt flöde i kranarna numera. Men märker att stundvis, alltså att det kommer och går i perioder, så dunkar, slår det i morablandaren i duschen när jag drar på varmvattnet i någon av husets andra två kranar. Däremot när jag har på varmvattnet i duschen så låter inget.
Dunkandet slår fortare ju högre flöde jag har på kranen och långsammare ju mindre flöde jag har.
Eftersom ljudet kommer ifrån duschen misstänker jag backventilen, men är det vanligt att det inte ska låta något när jag använder duschen - dvs morablandaren?   Och det är endast vid användande av varmvatten- inte vid kallvatten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: trasig backventil eller luft i rören?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-12 kl 14:45 »
Var i systemet sitter den backventil du tänker på? Är den inbyggd i duschblandaren, sitter den i varmvattenberedarens blandningsventil, vid pump/hydropress eller någon annanstans?
Finns det mycket luft och gaser i vattnet? Försvinner slag och oljud om du stänger av varmvattenberedaren och spolar så mycket varmvatten att det bara kommer ut kallvatten ur kranarna? I så fall, hör man att det sjuder kraftigt om varmvattenberedaren när den värms upp igen efteråt?

Snowy

• -
« Svar #2 skrivet: 26 okt-12 kl 18:07 »
Var i systemet sitter den backventil du tänker på? Den sitter i duschen, det är duschblandaren som dunkar, allstå av märket mora. Är den inbyggd i duschblandaren, sitter den i varmvattenberedarens blandningsventil, vid pump/hydropress eller någon annanstans? Nej, utan det är i duschen det låter, bortsett från när jag spolar i duschen.
Finns det mycket luft och gaser i vattnet? Kan vara svaret då jag tidigare haft luftstötar, så därav min fundering om det kan vara luft som dunkar i rören också....Försvinner slag och oljud om du stänger av varmvattenberedaren och spolar så mycket varmvatten att det bara kommer ut kallvatten ur kranarna? Vet ej, men mycket möjligt. I så fall, hör man att det sjuder kraftigt om varmvattenberedaren när den värms upp igen efteråt? Varmvattenberedaren sjuder ja när den värmer upp vatten....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 26 okt-12 kl 21:11 »
Mycket märkligt. Men det kan ju vara så att det är ovanligt mycket luft i vattnet från din brunn. Sjuder det mer än om annat vatten när du kokar upp det i vattenkokare eller på spisen också?

I så fall skulle en möjlig åtgärd kunna vara att sänka varmvattentemperaturen (rör inte varmvattenberedarens termostat utan ställ ner på blandningsventilen).

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser