Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Momsfråga  (läst 16947 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Momsfråga
« Svar #60 skrivet: 08 sep-14 kl 12:36 »
Har inte den diskussionen kommit upp i tråden innan? Fetstils-citatet bygger på en felaktig tolkning av Skatteverkets regler.
Naturligtvis försöker inte SKV klämma folk som gör förlust i sina företag på en massa skatt, det är den som gör vinst som ska slanta upp till skatten!

Däremot kan det vara värt en funderare om en ska göra förlustavdrag de första 5 åren, eller istället ackumulera (samla på hög) sina förluster. Den som ackumulerar förluster stoppar i praktiken in egna pengar i företaget, och när företaget sedan börjar gå med vinst kan en ta ut samma summa som en lagt in tidigare ur företaget utan att behöva skatta en krona! Den som gjort förlustavdrag har däremot redan förbrukat förlusten genom avdraget, s a s.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #61 skrivet: 08 sep-14 kl 16:11 »
Håller med dig skräptanten.

Vilken rolig tråd detta var. Undra hur det gick för Cebaztian och hans aktiebolag.

Jakobn

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 26 sep-14 kl 15:13 »
Hur är det med hönsfoder? Vad säger skatteverket om jag drar av det vid eventuell kontroll.
Har lantbruksfastighet som drar in en del pengar, men nästan enbart på skogen.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #63 skrivet: 26 sep-14 kl 15:32 »
Hur är det med hönsfoder? Vad säger skatteverket om jag drar av det vid eventuell kontroll.
Har lantbruksfastighet som drar in en del pengar, men nästan enbart på skogen.

Menar du att du ska dra av hela utgiften, eller menar du att du ska kvitta momsen på hönsfodret? Många betalar nog ingen moms på kornet till hönsen de köper svart från grannen som är bonde..Eftersom du postar i en tråd som heter momsfråga antar jag att det är momsen du frågar efter?

Jag har också bara inkomster från skogen i min passiva jordbruksverksamhet och drar givetvis av det jag köper till djuren, som mineraler (som  köps på granngården) trots att jag inte har några inkomster på fåren.

Jakobn

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 27 sep-14 kl 09:50 »
Det var precis vad jag fråga efter. Tack så mycket.

Ex.

• -
« Svar #65 skrivet: 27 sep-14 kl 12:26 »
Dock blir det ju då så att du ska beräkna hur många ägg du själv äter upp om året, och skatta för det värdet, plus att betala moms.

Drar du av för foder= äggen blir skattepliktig förmån.
Drar du inte av för foder= Äggen blir en helt privat sak.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Jakobn

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 29 sep-14 kl 06:01 »
Dock blir det ju då så att du ska beräkna hur många ägg du själv äter upp om året, och skatta för det värdet, plus att betala moms.

Drar du av för foder= äggen blir skattepliktig förmån.
Drar du inte av för foder= Äggen blir en helt privat sak.
Skulle du vilja göra ett enkelt exempel? 

Tack på förhand. Mvh

Ex.

• -
« Svar #67 skrivet: 29 sep-14 kl 13:14 »
Det blir enklare att greppa om man tänker isär sig själv och sitt företag. Det gäller även en enskild verksamhet.
Du är alltså du, och din gård är ditt företag. Det är två skilda saker.

Om vi nu tänker oss att vi byter ut gården mot en livsmedelsaffär. Då känns det ju ganska naturligt att du som ägare inte bara kan gå omkring och plocka varor från hyllorna till ditt eget hushåll? När det är affären som köpt in grejerna.

Det blir alltså samma sak med dina höns ( fast i mindre skala ). Om du köper in foder till hönsen och drar av den kostnaden på gården, så tillhör ju äggen gården.

När du då äter upp äggen själv så får du beräkna hur många kilo det blir och bokföra det som en helt vanlig försäljning. Priset beräknas till marknadspris, dvs vad du hade fått om du sålt dom till nån annan.
Vi säger att du beräknar värdet till 25 kr/kg och du har ätit upp 22,4 kg. 560 kr ink moms alltså.

3052 ( varor, 12% )         K 500
2621 ( moms 12%)         K   60
2011 ( egna varuuttag)  D 560
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser