Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap att dra ut kalv med  (läst 10034 gånger)

Smajsan

• -
SV: Redskap att dra ut kalv med
« Svar #20 skrivet: 30 okt-12 kl 17:07 »
Det är något som veterinärer kan använda när kalven är DÖD.
Har aldrig hört att det använts av veterinär på levande kalv.

Tack  :) Det var skönt att höra.Har någon annan sett att en ko kliar sig på en annans kos horn med det instucket i ögat 10 cm bara för de tycker det är skönt?
Jag vill faktiskt veta det.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Existens!

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 okt-12 kl 17:27 »
Det är något som veterinärer kan använda när kalven är DÖD.
Har aldrig hört att det använts av veterinär på levande kalv.

Nej, det borde väl rimligen finnas många ställen att fästa ett rep på, utan att köra in krokar i ögonen... :)

Tack  :) Det var skönt att höra.Har någon annan sett att en ko kliar sig på en annans kos horn med det instucket i ögat 10 cm bara för de tycker det är skönt?
Jag vill faktiskt veta det.

Nej, jag har aldrig observerat det fenomenet.. Verkar ju synnerligen opraktiskt. Visserligen kan en ko tyckas ha rätt lite hjärna.. men det är knappast ett tomrum där  :)

Falin

• -
« Svar #22 skrivet: 14 nov-12 kl 11:06 »
Vi har rep med öglor, och en gummibit mitt på om man behöver ha den runt ryggen för extra påskjut. På 70 kalvningar har vi oftast en svårare, ofta i form av stor kalv, sällan fellägen. Sen hjälper vi ändå till att dra lite på flera, men det är för att hjälpa dem till en snabb kalvning även om de hade klarat det själva.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 18 nov-12 kl 19:16 »
Min far använde ett vanligt smidigt rep av nylon tror jag, det satte han fast ovan klövarna ock sen gjorde han en ögla som han lade
runt axlarna. oftast så låg kon ock då kunde han ta spjärn med fötterna mot mockrännan ock dra när kon krystade ock bara då.

att dra med händerna eller något annat redskap anser jag vara helt onödigt! man ska använda kroppen smart. därför lade han repet runt axlarna ock använde mera av kroppstyngden.
efter ca 20 år stod det plötsligt i en jordbrukartidning om en helt "ny" teknik att förlösa kalvar med. "det där har ju jag använt hur länge som helst" var min fars enda kommentar..
min farfar berättade om en gubbe som hade en väldigt trygg häst som fick hjälpa till ibland.  gubben drog helt enkelt ut kalven medels hästen ock ett rep genom fönstret men om det är sant vet jag inte:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 24 jan-13 kl 20:39 »
Var på lammningskurs idag där veterinären berättade att man visst satte krokar i ögonhålorna på levande kalvar. Detta när huvudet ville vrida sig bort ifrån förlossningskanalen och det skulle inte skada kalven! Usch

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 01 maj-13 kl 21:38 »
I nordpost katalogen finns någon utdragnings historia med mothåll och utväxling, någon som provat den? Har bara behövt dra en i år och den blev med kedjor... Dock krävdes det muskel hjälp av en granne och det är inte alltid man får tag på mitt i natten!

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser