Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitam Körnig  (läst 12730 gånger)

Sia

• Dalarna
Vitam Körnig
« skrivet: 03 jan-07 kl 12:08 »
Hittade en bok från -78 som heter Ät Vegetariskt  av Ingrid Stén där det fanns många spännande recept.
men nästan varje recept inkluderar något som heter Vitam Körnig, som jag aldrig hört talas om förut  ??? Vad är det för nåt? finns det fortfarande att få tag på?
Dessutom även Plantaforce som också är nåt helt okänt i min värld ???
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

martinki

• ljuspunkt
Re:Vitam Körnig
« Svar #1 skrivet: 17 jan-07 kl 05:31 »
Hej,

"VITAM R" är en tjock, brun massa som framställs av en särskild sort jäst. Jästextrakt kan man också kalla det för. Det säljs som krydda eller bredbar pålägg i många olika storlekar (burkar) på "Reformhaus" (~Hälsokostbutiker)  nere i Tyskland. "Vitam KÖRNIG" är ingenting annat än en grönsaksbuljong:

http://www.soltryck.se/kosttillskott.htm

Jag själv tyckte mycket om Vitam R som såsbas i min vegetariska husmanskost.

Hej då
Martin
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 10:10 av martinki »

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 jan-07 kl 19:38 »
TACK!
Äntligen fick jag svaret som jag väntat på länge!!
Nu kan jag börja prova recepten, ville ju inte gå miste om nån super-krydda som var oersättlig  :P  Men grönsaksbuljong har jag ju hemma  8)

Boken måste vara sponsrad...... ::)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-07 kl 12:00 »
Plantaforce var en buljong (men den finns inte längre ).  :'( Har ätit den hela mitt liv.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 22:47 »
Vitam Kørning, en speciell buljong!

Hær i Oslo finns Vitam Kørning på Helios. Den ær mycket riktigt en buljong, men mustigare æn vanlig grønsaksbuljong. Påminner mer om
køttbuljong eller något dæråt. Men anvænd du det du har, det blir nog
god mat i vilket fall som helst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser