Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  finaste färgen på isbar tupp?  (läst 7486 gånger)

surhönan

• Jämtland
finaste färgen på isbar tupp?
« skrivet: 19 okt-12 kl 15:51 »
Jag har fyra isbar tuppar, tänkte behålla en. Alla svarta, men en har guld på kragen, två silver och en svart. Vad blir finaste tycker ni?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: finaste färgen på isbar tupp?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-12 kl 16:34 »
Själv är jag svag för silver. Kan du inte lägga ut bilder?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

surhönan

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 19 okt-12 kl 18:28 »
ska prova!

surhönan

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-12 kl 17:56 »
ja men jag vet inte hur de blir när de e stora  ;D

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 23 okt-12 kl 18:59 »
Jag skulle behöva en Isbar-tupp framöver, har 4 tjejer som är kläckta i mars-12! Har du bilder på dem, är de "rastypiska"? Om du vill bli av med en kanske jag är intresserad :P, bor dock en bit från dig verkar det som :D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 14:52 »
Jag skulle behöva en Isbar-tupp framöver, har 4 tjejer som är kläckta i mars-12! Har du bilder på dem, är de "rastypiska"? Om du vill bli av med en kanske jag är intresserad :P, bor dock en bit från dig verkar det som :D
Närmare hit till norra Skåne kanske då? Den här isbarkillen skulle behöva ett hem, han har i och för sig flyttat till goda vänner tillsammans med två av sina bröder, men där kan de bara behålla en. Därför har jag inga nyare bilder, han är nog lite större nu :)  Han var den tamaste isbaren i hela kullen, brukade gilla att sitta på axeln (men jag valde att behålla en spättad). Naturruvad, kläckt i juni.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 26 okt-12 kl 20:46 »
Jag avvaktar lite med att skaffa ny tupp till varmare tider men tack för tipset.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

surhönan

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-12 kl 21:00 »
nu har ja bild, ganska dålig dock. om nån vill ha en tupp blir jag glad, annars får de åka i grytan snart.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 30 okt-12 kl 22:12 »
Tuppen i mitten som är mest svart är ingen renrasig Isbar. Den har fel kam. Isbar har alltid enkelkam. Så den svarta ska du inte spara i alla fall  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 31 okt-12 kl 07:31 »
Tuppen längs till vänster på den första bilden, svart med silver, tycker jag ser finast ut, i mina ögon. Den andra silverfärgade tycker jag verkar ha mer ojämn färg.

Den svartaste har, som Azoo-Lina skriver, fel kam.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 31 okt-12 kl 08:22 »
Den med guld i kommer nog se ut ungefär såhär i färg när han har fjädrat ut (Isbarkorsning på bilden).

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 01 nov-12 kl 14:12 »
Jädrars vad fin den tuppen var  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

surhönan

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 01 nov-12 kl 18:11 »
Oj den va fin! tror ni den med guld på andra bilden kan bli nått liknande? Tack för tipsen om kammen, hade ingen aning, den blir inte sparad.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 01 nov-12 kl 21:47 »
Oj den va fin! tror ni den med guld på andra bilden kan bli nått liknande? Tack för tipsen om kammen, hade ingen aning, den blir inte sparad.
Ja det tror jag  :D Personligen är jag en sucker för silver på Isbartuppar och hade sparat en sådan. Den skulle bli som Linkosos tupp fast silver istället för guld i hals och krage. Snyggggt  :-* :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 19 nov-12 kl 08:28 »
är den med fel kam släkt med de andra? Då är de andra inte heller rena ju  :P
De andra kan faktiskt vara renrasiga i alla fall. Och en med fel på någon detalj kan vara renrasig men inte rastypisk. Man har faktiskt korsat olika raser för att få fram vissa nya egenskaper hos en ras, och sedan korsat tillbaka tills att merparten av avkommorna är rastypiska. Men även efter lång tid kan recessiva egenskaper slå igenom.

Och även om en tupp blivit fel, så kan den ju ha en mamma eller pappa som inte de andra har, beroende på antalet djur i avelsgruppen som djuren härstammar från. Och då kan de andra vara rasrena och rastypiska, även om det finns en halvbror med fel kam.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 19 nov-12 kl 17:18 »
Men Martin Silverudd använde ingen ras med ärtkam när han tog fram Isbar. Och i och med att ärtkam är dominant så borde det inte kunna "ploppa upp" om man avlat enkelkammat hela tiden (däremot kan enkelkammat ploppa upp fast man avlat ärtkam flera generationer då det är vikande och kan ligga dolt tills två föräldradjur som båda bär anlaget får avkommor med varandra).

Så om denna grabb har ärtkam så borde det betyda att någon av föräldradjuren har ärtkam. Och han skulle kunna vara helsyskon med de andra två tupparna om det är så att den ärtkammade föräldern har enkelkammade gener i sig.

Men det kan också vara så att den är halvbror (som ni säger) med de andra. Att pappan i gruppen t.ex. är en renrasig Isbar. Sedan så är hönorna från flera olika besättningar där någon höna kommer från en besättning man korsat in något annat ärtkammat på senare tid (vilket i många fall brukar kunna vara araucana) så hon fått ärtkam och att hon blivit mamma till denna tupp med ärtkam medan de andra tupparnas mammor kanske kommer från en ren linje där inget har korsats in på vägen och är därmed renrasiga.

Men sen är frågan om man vill chansa och spara någon av de enkelkammade som rena Isbar när det har poppat upp en med fel kam. Som sagt så korsas ju olika raser för att få fram t.ex. nya färger och så för att sedan göras tillbakakorsningar tills man fått fram djur som håller standarden ... Men jag vet inte riktigt om jag vill tycka det passar för Isbar på något sätt, får en konstig magkänsla som säger ifrån och gäller alla silveruddsraserna. Men det kanske bara är jag.  :-\

« Senast ändrad: 19 nov-12 kl 17:33 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Valmet

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 nov-12 kl 00:20 »
En fråga till kunniga: Isbaren har väl fått sitt grön-äggs anlag från Creme Legbar?

Men var har då Creme Legbar fått det ifrån?
Arauacana, eller har det uppstått spontant som mutation?

???

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 21 nov-12 kl 06:14 »
Araucanan, men sedan har anlaget för enkelkam selekterats fram, så det ska alltså bara finnas anlag för enkelkam hos såväl creme legbar som isbar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 21 nov-12 kl 09:21 »
I hur många generationer har man avlat på Isbar? Tänker på att Araucanan (som har ärtkam) har använts från första början, hur många generationer kan man räkna med att det behövs innan alla ärtkammar är "utrotade"?

Äh, förstår ni vad jag menar? Alla grönläggare härstammar från ärtkam, men nu är några "standardiserade" med enkelkam. Hur kan man säkert veta att ingen ursprunglig ärtkam dyker upp?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 22 nov-12 kl 09:04 »
ärtkammen är ju dominant, inget djur kan bära på anlaget utan att ha ärtkam själv. Så om man inte avlar på djur med ärtkam kommer ingen av avkommorna att få ärtkam.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser