Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar man vara på kaninskin?  (läst 1019 gånger)

Bunnykit

• Hälsingland
Hur tar man vara på kaninskin?
« skrivet: 16 okt-12 kl 22:13 »
Hejsan :)

Jag undrade lite hur man tar vara på kaninskin så pass att man kan använda det, alltså tex göra kuddar, kläder, eller diverse med det.
Har funderat på det ett tag, då jag i allmänhet har dålig koll på hur man tar hand om skin, kanin eller andra sorter. Kanin skin är ju så tunt också, om jag inte minns fel? Är det inte lätt att göra hål av misstag i det?

Hur gör man från slakt till färdig produkt, gör det mjukt, håller det mjukt osv? Om man vill göra en så kallad 'harmask' som används inom flugbindning så lägger man bara ansiktes skinnet i salt då eller?

Beskrivningar för andra typer av hud så som lamm, ko och dylikt är också uppskattat.

Tack i förhand :)

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Hur tar man vara på kaninskin?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-12 kl 18:55 »
Det finns många metoder att preparera skinnet så det håller.

Det som är svårt tycker jag är att separera skinnet från köttdelen. Det sitter verkligen som berget på vissa ställen. Samtidigt som om man tar i för hårt kan det gå hål.

Träning ger färdighet..... är väl det jag kan rekommendera! Säger jag som bara är sådär halvtränad...
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 20 okt-12 kl 18:58 »
Det finns många metoder att preparera skinnet så det håller.

Det som är svårt tycker jag är att separera skinnet från köttdelen. Det sitter verkligen som berget på vissa ställen. Samtidigt som om man tar i för hårt kan det gå hål.

Träning ger färdighet..... är väl det jag kan rekommendera! Säger jag som bara är sådär halvtränad...

Saltar man det bara, eller hur får man det mjukt? o.o jag har aldrig förstått den delen faktiskt, har ingen erfarenhet av behandling av skin tyvärr :/

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 okt-12 kl 01:19 »
Finns så många metoder. Finns en fettmetod som tydligen ska vara väldigt gammal. Då använde man djurets hjärna, eftersom hjärnan består till stor del av fett. Även ägg har använts, med eller tillsatt fett. Numera finns alla möjliga oljor och sånt och jag har ingen aning om vad som är bäst eftersom jag själv inte kommit dithän än.

Alla detaljer och steg får du nog fråga någon annan om. :)

Salt vet jag ska vara jodfritt och används ofta tillsammans med alun. Vet inga detaljer.

Men jag tror nog att det finns en massa att söka på, både i forumet och på Google. Lycka till.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser