Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillbehör getter  (läst 3361 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Tillbehör getter
« skrivet: 14 okt-12 kl 19:28 »
Hej hej!

Jag ska om någon vecka få hem mina allra första getter och letar nätet över efter bra ställen där man kan handla tillbehör till dom utan resultat..

Vet ni någon bra sida?

:)

Luff

• Västergötland
SV: Tillbehör getter
« Svar #1 skrivet: 14 okt-12 kl 19:59 »
Tillbehör till getter?
Menar du till mjölkning?
//Luff

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 14 okt-12 kl 20:18 »
Jaha, så dumt av mig :o

jo, jag menar sånt som bra foderhäckar, halsband, vattenskålar, automater, nät osv. Typ allt man behöver utom just mjölkutrustning :)

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 okt-12 kl 08:59 »
Granngården har bra utbud, tycker jag personligen. Det enda som du inte skall köpa är höhäck, för hornen kan fastna. Bäst är att göra en egen höhäck, och mycket billigare. Lycka till med dina getter.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 15 okt-12 kl 18:00 »

Hej och välkommen till gettavlan! :)

Här är det enda specialinköpta tillbehöret till getterna en tång från biltema till att klippa klövarna, i övrigt dricker de ur vanliga hinkar, äter från golvet tills jag byggt någon sors höhäckar och så använder vi hundarnas urväxta arsenal med halsband. (Har ni sett en get med nithalsband och en gammal skälla någon gång? Fin kulturkrock. :))

Jag vet dock att det finns länkar till olika nätbutiker i http://www.alternativ.nu/index.php?topic=3734.0 som är klistrad näst överst här på gettavlan, kolla om du hittar vad du söker där!

//Z
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 15 okt-12 kl 18:27 »
Jag klippte klövarna med en mindre hovtång. I övrigt inga speciella getgrejer.

Tösen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-12 kl 18:29 »
Hej hopp och välkommen hit!  :)
Granngården har det mesta och finns i nästan alla städer så prova där!
Det här med höhäck eller dylikt.. är inte så lätt att få till men jag har iaf testat hönät och kommit fram till att det är ren fara för både öron och ben! :o Borde jag fattat från början men man lär ju av sina misstag...
Däremot har jag köpt hösäck, tror jag det heter, på EKO och jag vet att det även finns på typ biltema och andra ställen också men just denna har ett hål på vardera sida så att två getter kan äta ur den samtidigt utan att mötas med blicken och bli upprörda över den andres närvaro, hehe.. jättebra tycker jag och risken att de fastnar är liten. Men såklart en välbyggd höhäck är väl kanske det ultimata.
har aldrig testat att beställa över nätet för jag tycker det känns absolut bäst att se och känna på produkterna. Nordpost har ju en maffig katalog som går att klicka hem gratis om du känner för det också! Fast, när jag tänker efter så fanns det ju bara en kategori för får och ganska klen sådan.. men ändå ganska rolig att bläddra i och inspireras :)
Det blir vad du gör det till!

Tösen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 okt-12 kl 18:32 »
sån hääär
Det blir vad du gör det till!

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
« Svar #8 skrivet: 18 okt-12 kl 19:11 »
Hej!

Bole-produkter ( kolla på nätet) Har en bra höhäck tycker jag som jag använder till mina getter. Den är galvad och som ett nät i stället för bara lodräta "pinnar", då åker inte höet ut igenom så lätt. Den är lite bradare en en liten "kalvhö-häck" Den är öppen baktill så man hänger fast den mot en grind/vägg med hlälp av spännband eller plastade buntband som man bara klipper upp om man behöver flytta häcken. Smidig och hållbar!  Kostar runt 300:- :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 okt-12 kl 15:34 »
Jag klippte klövarna med en mindre hovtång. I övrigt inga speciella getgrejer.

Så har det gått till här också :). Vanliga hinkar som går att sätta fast, avlagda hundhalsband, hemsnickrade höhäckar, kasserade balkonglådor som fodertråg.....

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 20 okt-12 kl 13:13 »
Det är en god idé att kolla runt efter andra bonnabutiker än Granngården. Granngården har visserligen stora och fina lokaler och gott om personal, men ofta har mindre handlare bättre priser och större kunskaper och bredare sortiment.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser