Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp  (läst 947 gånger)

maha

• Södermanland
Behöver hjälp
« skrivet: 14 okt-12 kl 18:40 »
Försöker nu för första gången bereda fårskinn. Har fått 6 st skinn från texelfår (tror att de hette så) som jag tänkte öva på. Har nu saltat, legat 1 vecka, sen mer salt på och har nu legat en vecka till. Började i dag skrapa, gick ganska bra men blev osäker på hur mycket som skall bort. Skrapade så det såg ganska slätt o fint, på den fina ytan ser man nu små blodådror i den släta hinnan, har försökt skrapa bort även den hinnan, den är väldigt seg och stark. Under den hinnan ser det ut som det brukar göra på de lammskinn jag har, lite små, smågropigt. När jag skrapat så den smågropiga ytan kommit fram är skinnet väldigt skört och går lätt söner. Det jag behöver hjälp med hur mycket jag skall skrapa bort  ??? ???       SNÄLLA NI SOM KAN HJÄLP MIG     

maha

• Södermanland
SV: Behöver hjälp
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 10:21 »
Har jag beskrivet mitt problem obegripligt  ??? ??? ??? Jag behöver verkligen hjälp med hur mycket jag skall skrapa bort så jag kan gå vidare.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 15:09 »
Lite svårt att beskriva, och jag har brottats med samma problem själv. Börja med att få bort köttslamsor och fett som är kvar. Och det värsta av hinnorna. Sedan kan du gå vidare i processen, om du nu ska tvätta eller börja med någon garvning och så. Och under de processerna och speciellt under mjukgörningen senare så skrapas det en del då också. Och då ser man också lite vad som händer med hinnorna, att de garvas de också. Och i sluttampen kan man pimpstena bort "fnaset" av hinnorna så ytan blir så slät som man vill ha den. Och när du sedan tar itu med nästa skinn vet du lite bättre hur mycket av hinnorna som måste bort och hur mycket som kan vara kvar.

Sedan kan man sitta framför TV'n med sitt färdiga skinn och fingrarna hittar något lite fnas och så sitter man där och drar hinnor igen... Tills inget är kvar av skinnet. ;-)
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

maha

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 12:03 »
Tack snälla för ditt svar :) :) :) :) :
 förstår nu mycket bättre och kan gå vidare, väldigt spännande tycker jag.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 14:46 »
Egentligen är det ju ganska lätt att garva. I teorin. I praktiken är det en helt annan sak har jag märkt, så det kanske är lika bra att ställa in sig på att det är bra mycket besvärligare i verkligheten. Man ska inte avskräckas, men vara beredd på det.

Och lära sig lukta. Luktar det illa på ett bra sätt eller på ett "det-går-åt-skogen"-sätt... :)
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser