Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skogsbete förbjudet?  (läst 10061 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: skogsbete förbjudet?
« Svar #20 skrivet: 28 okt-12 kl 07:04 »
Om det finns en sjö på marken i närheten av där du tänker sätta stängsel så räcker det inte att ta hänsyn till allemannsrätten med t.ex. grindar eller stättor utan då kan man behöva söka strandskyddsdispans hos kommunen innan man sätter upp stängslet! 

Jag tyckte detta lät helknasigt när jag hörde det först, men det stämmer!  det finns ett fall här i Värmland om detta som varit uppe i rätten. Gäller även på gammal betesmark intill sjö som tidigare varit stängslat men varit obrukat länge och där man vill sätta upp ett nytt stängsel. 

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #21 skrivet: 28 okt-12 kl 07:17 »
En annan sak när det gäller bete där du vill plocka svamp och blåbär. Nu vet jag inte hur det är med getter men, våra får äter allt blåbärsris och alla goda svampar. De äter de flesta svamparna faktiskt. De äter även alla blommor som gör att vissa hagar hos oss är extra fina som gullviva, stor blåklocka, blåsippa och vitsippor. Alla hallon- och björnbärssnår är också uppätna här. Så räkna inte med att det växer så mycket mer än fint gräs när djuren går där.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #22 skrivet: 28 okt-12 kl 21:29 »
Om det finns en sjö på marken i närheten av där du tänker sätta stängsel så räcker det inte att ta hänsyn till allemannsrätten med t.ex. grindar eller stättor utan då kan man behöva söka strandskyddsdispans hos kommunen innan man sätter upp stängslet! 

Jag tyckte detta lät helknasigt när jag hörde det först, men det stämmer!  det finns ett fall här i Värmland om detta som varit uppe i rätten. Gäller även på gammal betesmark intill sjö som tidigare varit stängslat men varit obrukat länge och där man vill sätta upp ett nytt stängsel.

en tanke vi har är att sätta getterna på en ö som släkten äger (som förening) men det blir bara om man inte behöver stängsla till vattnet annars blir nog inte det av (så vi måste kolla upp tex simvilligheten hos getter) men vår (framtida) mark är på ett berg så nått strandskyddsproblem blir det nog inte  ;D

ang ungträd och blåbär m.m. all mark kommer ju inte stängslas och den som har mest gräs/örter har inte så mkt blåbär/svamp men det är nått bra att tänka på då vi "väljer" betesmark.

Vargerik

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 okt-12 kl 22:41 »
Vill minnas att det sen väldigt länge är verboten att ha getter lösa (i skog man själv inte äger) då de har en förstörelsepotential som en mindre atombomb. Exakt ALLA träd som stod i min fd gethage är stendöda. Hell, hela gänget var uppflugna i ett äppelträd där se snaskade i sig ALL bark.  :-\

kurt

« Svar #24 skrivet: 29 okt-12 kl 03:59 »
Men på grannens ängsmark får man väl släppa lös sina djur utan att fråga om lov? Där kan de ju inte förstöra något

Vargerik

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 nov-12 kl 13:34 »
Men på grannens ängsmark får man väl släppa lös sina djur utan att fråga om lov? Där kan de ju inte förstöra något

Det har jag väldigt svårt att tro. Om inte annat bidrar man till grannsämjan på ett smått dåligt sätt.

Vitis

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 06 nov-12 kl 13:55 »
Det har jag väldigt svårt att tro. Om inte annat bidrar man till grannsämjan på ett smått dåligt sätt.

Kurt var nog lite ironisk och menade att man inte bör släppa sina djur på annans mark, vare sig skog eller äng.

Vargerik

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 nov-12 kl 19:54 »
Kurt var nog lite ironisk och menade att man inte bör släppa sina djur på annans mark, vare sig skog eller äng.

Hmm, svårt med ironi på nätet utan smajjlisar om man inte känner personen ifråga! Så var det nog..

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser