Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler som har det knapert..?  (läst 16133 gånger)

skäggetorpet

• Dalsland
SV: Fler fattiga..?
« Svar #40 skrivet: 21 okt-12 kl 19:01 »

Poängen med att hålla husdjur är att de ska ge en avkastning till hushållet eller åtminstånde betala maten. Annars håller man keldjur  ;)
[/quote]

Nja, mina djur ger ännu ingen avkastning och håller inte keldjur... dom ska bli mat så småningom :)

Jag håller djur av andra skäl...
Har bott på landet snart i fyra år. Bröt upp från ett förhållande med en alkolist och var så djupt ner på botten jag kunde komma. Men vad mina djur har gett mig mycket. Jag kan gå ut i grishagen och sätta mig på en stube och bara vara... Hönorna (dom som överlevt alla jävla rovdjur) pickar omkring och bara finns  :)

Fattig på pengar - ja, allt kostar ju... jobbade ett halvår inom hemtjänten och passade då på att köpa/investera i stängsel, elaggregat osv...
Nu är det a-kassa som gäller igen... men känner mig rik ändå... har jättebra grannar (bla Nilsegårn och Blekslätten), tar tillvara mina barn mycket bättre nu, min hyresvärd är toppen, och så har jag djuren, landet och skogen  :)

Cecilia

• -
SV: Fler som har det knapert..?
« Svar #41 skrivet: 21 okt-12 kl 19:17 »
Ja, livsvärden kan räknas på så många otroligt olika sätt. Även om djuren inte drar in medel till kassaskrinet.  ;)

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #42 skrivet: 22 okt-12 kl 08:05 »
@mums du undrade över långtidssjuka. Förut fanns det behandlingshem med trädgårdsarbete för att öka livslusten. Idag får vi en burk tabletter. Jag föredrar personligen pyssel i friska luften framför tabletter.

mums

• Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
« Svar #43 skrivet: 22 okt-12 kl 08:25 »
@mums du undrade över långtidssjuka. Förut fanns det behandlingshem med trädgårdsarbete för att öka livslusten. Idag får vi en burk tabletter. Jag föredrar personligen pyssel i friska luften framför tabletter.
Det är nog bra, men är det "icke arbetsföra" som är representativt för Alternativsmedlemmar på forumet ?
Har häckat här ett par månader, som förstagångs arbetslös, i två månader, och kan inte annat än se att många som syns på forumet är sjuka...
Därav frågan....inte så PK, men fråga måste man få göra för att få veta nåt....

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #44 skrivet: 22 okt-12 kl 08:47 »
Det är nog bra, men är det "icke arbetsföra" som är representativt för Alternativsmedlemmar på forumet ?
Har häckat här ett par månader, som förstagångs arbetslös, i två månader, och kan inte annat än se att många som syns på forumet är sjuka...
Därav frågan....inte så PK, men fråga måste man få göra för att få veta nåt....
Nog finns det många här som är hel eller deltidssjukskrivna eller sjukpensionärer (heter väl något annat nuförtiden  ::) ) men att dom syns mycket kan bero på att dom har mer tid  ;) Vi är rätt många som har mer än heltidsjobb också men tiden att sitta framför datorn är rätt begränsad och inläggen man hinner skriva bli kanske inte så många och långa  ;)

För att återknyta till tråden så har jag det inte så knapert nu  :D vilket är otroligt skönt och behagligt ;D ;D ;D Men jag har också levt på väldigt små inkomster under många år. Det är inte alltid lätt men man får försöka hitta livets guldkant i gratisform och där har naturen mycket att erbjuda  ;D Jag fick ofta höra förr att jag alltid hade så lyxig mat. Jag plockade väldiga mängder svamp och bär så även om det var gott så var det inte lyx utan det var gratismat   ;)  Perspektiven är olika beroende från vilket håll man tittar!

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #45 skrivet: 22 okt-12 kl 09:19 »
@mums: bara för att man "hänger" här betyder ju inte heller att alla bor i eget torp med massa djur etc etc
men man kanske drömmer om det eller tagit ett eller två steg i den riktningen (vad stegen innehåller beror ju på vad just en själv har ork med)
och sen har ju endel familj också, Jag själv har ju tex fått gåvan av min man som tar tag där jag inte orkar.

sen har man ju olika anledningar till att man är sjukskriven, jag har tex inte bara smärtproblematik (som går i vågor så vissa dagar känner jag mig som hulken  ;) )
jag har problem med det sociala och klarar inte av andra människor än min man, jag blir rent utav sjuk av det och det ska visst finnas andra med samma funktionshinder här också och då är ju ett litet hus ute i skogen perfekt

Plastblomman

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 okt-12 kl 00:36 »
Hallå hallåd är kött o blåbär ^^
Tack för alla fina svar men jag tycker trådens tema hoppar iväg lite emelllanåt ^^
Min fråga handlar inte om djurfoder o sjukdommar, utan om dålig ekonomi.

Tack alla fina :)

Fast TS,i mitt fall beror ju dålig ekonomi på sjukdom,och
Jag är knappast ensam om det,varken här eller därute
I verkligheten,har du själv levt på summa under 5.000kr
Det har jag.
så Ts, du måste nog klargöra vad "dålig ekonomi" betyder
för just dig? är det att ha 20.000kr men räkkningar på 25.000kr
du avser eller vad? Tacksam för svar.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #47 skrivet: 23 okt-12 kl 06:59 »
om du Flickan från myren har 30 000 tusen på ett konto kommer du aldrig att få bidrag från soc, och det tycker då inte jag vore rätt heller
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Flickan från myren

• Harmoni
    • Bohuslän
« Svar #48 skrivet: 23 okt-12 kl 19:28 »
Klargör vad "dålig ekonomi" betyder för just dig?
är det att ha 20.000kr men räkkningar på 25.000kr du avser eller vad?
Tacksam för svar

Precis det jag förklarade i min knappermall.  :)
Egentligen behövde jag inte skriva de eftersom alla har sina åsikter om hur en dålig ekonomi ser ut.. ^^
Detta handlar inte bara om ekonomi utan att ha det knapert allmänt. ^^
« Senast ändrad: 25 okt-12 kl 18:39 av Flickan från myren »
Djur, natur, miljö, hälsa, naturligt liv, harmoni, kollektiv, inspirerade människor.

Plastblomman

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 23 okt-12 kl 23:25 »
Precis det jag förklarade i min knappermall.  :)
Egentligen behövde jag inte skriva de eftersom alla har sina åsikter om hur en dålig ekonomi ser ut.. ^^
Detta handlar inte bara om ekonomi utan knapert allmänt. ^^
Men vad menar du med knapert allmänt?

pyromanen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 okt-12 kl 22:24 »
Om man känner sig fattig eller rik tror jag beror väldigt mycket på om man själv vald sin ekonomiska standard och är nöjd med sina val eller om man tvärt om känner sig som ett offer som inte fått "sin del av kakan".Jag kände mig fattig under några år när jag pluggade. Jag levde på studiebidrag 2 400 kr/md (inga lån) + jobbade på somrarna.  Det fanns så mycket jag gärna ville göra och det mesta hade jag inte råd med. Bodde i Köpenhamn och i en stad kostar det mesta pengar.

Nu är jag rik. Och i globalt perspektiv är jag verkligen det också. Arbetar halvtid och det gör min man också. 2 x ½ svenssonlön = 1 hel svenssonlön till en familj på 5. Inga lån på huset, inga lån på annat heller, inga hantverkare, gratis ved, odlingar, containerfynd, ärvda grejer och hemmabyggen.  En drös tusenlappar över varje månad. När ena dottern behöver ny dator så finns det pengar för det, när andra dottern blir fotointresserad så kan vi köpa henne en riktigt bra kamera. Om vi vill kan vi dra till Marocco på höstlovet. Fast vi är inte sugna. Så då kan vi istället sova länge och sitta på verandan o fika (är ju hemma hälften av dagarna när man jobbar halvtid) och känna oss rika som  påvor.
Det finns kollegor till mig som arbetar heltid. Och vars man/fru också arbetar heltid.  Och som inte känner sig rika, utan känner att "de inte har råd" (fast då kostade deras hus 4-5 gångar vad vårat kostade, ser lite mer civiliserat ut och det ligger i stan och i det finns en platt TV och möbler som varken är hemmabyggen eller containerfynd)

Skogstant

• Östergötland
« Svar #51 skrivet: 27 okt-12 kl 07:21 »
Har runt 3000 kvar efter att hyra mm är betalt. Det är under socialbidragsnormen som är 3800 för ensamstående. Jag borde nog känna mig fattig, men tycker att jag har ett rikt liv. Pengarna har hittills alltid räckt till mat (till mig och katten), kläder, resor till vänner, utekvällar osv.

Känner mig lyckligare än när jag arbetade och fick ok lön, då hade jag pengar men orkade oftast inte roa mig för dem ändå.

mums

• Övriga världen
    • Indien Blues
« Svar #52 skrivet: 27 okt-12 kl 09:46 »
Om man känner sig fattig eller rik tror jag beror väldigt mycket på om man själv vald sin ekonomiska standard och är nöjd med sina val eller om man tvärt om känner sig som ett offer som inte fått "sin del av kakan".Jag kände mig fattig under några år när jag pluggade. Jag levde på studiebidrag 2 400 kr/md (inga lån) + jobbade på somrarna.  Det fanns så mycket jag gärna ville göra och det mesta hade jag inte råd med. Bodde i Köpenhamn och i en stad kostar det mesta pengar.

Nu är jag rik. Och i globalt perspektiv är jag verkligen det också. Arbetar halvtid och det gör min man också. 2 x ½ svenssonlön = 1 hel svenssonlön till en familj på 5. Inga lån på huset, inga lån på annat heller, inga hantverkare, gratis ved, odlingar, containerfynd, ärvda grejer och hemmabyggen.  En drös tusenlappar över varje månad. När ena dottern behöver ny dator så finns det pengar för det, när andra dottern blir fotointresserad så kan vi köpa henne en riktigt bra kamera. Om vi vill kan vi dra till Marocco på höstlovet. Fast vi är inte sugna. Så då kan vi istället sova länge och sitta på verandan o fika (är ju hemma hälften av dagarna när man jobbar halvtid) och känna oss rika som  påvor.
Det finns kollegor till mig som arbetar heltid. Och vars man/fru också arbetar heltid.  Och som inte känner sig rika, utan känner att "de inte har råd" (fast då kostade deras hus 4-5 gångar vad vårat kostade, ser lite mer civiliserat ut och det ligger i stan och i det finns en platt TV och möbler som varken är hemmabyggen eller containerfynd)

Ditt inlägg tar jag med mej in i framtiden - Tack !
Din bakrund liknar min, jag är högutbildad och har en räcka i mitt CV, mitt förflutna mer kostsamma liv har jag lämnat alldeles nyss...Där du är, dit vill jag komma.
Kram

Flickan från myren

• Harmoni
    • Bohuslän
« Svar #53 skrivet: 27 okt-12 kl 20:10 »

Kan inte mer än att hålla med ovan.
Vill också leva enkelt,  jobba deltid o tjäna lagom :)
Låter finfint :)
Djur, natur, miljö, hälsa, naturligt liv, harmoni, kollektiv, inspirerade människor.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #54 skrivet: 28 okt-12 kl 07:39 »
hej,

jag har en tavla i min vardagsrum som jag läser varje dag för att komma ihåg hur bra jag faktiskt har det:

if you have food in your fridge,clothes on your back,aroof over your head and aplace to sleep you are richer than 75% of the world

If you have money in your wallet,in the bank and some spare change you are among the top 8% of the worlds wealthy.

If you woke up this morning with more health than illness you are more blessed than the million people who will not survive this week

if you have never experienced the danger of battle the agony of imprisonment or torture or the horrible pangs of starvation, you are luckier than 5 million people alive and suffering.

if you can read this message you are luckier than the 3 billion people in the world who cannot read at all.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Skogstant

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 28 okt-12 kl 07:45 »
if you have food in your fridge,clothes on your back,aroof over your head and aplace to sleep you are richer than 75% of the world

If you have money in your wallet,in the bank and some spare change you are among the top 8% of the worlds wealthy.

Så sant som det är skrivet. Så länge man har mat, kläder, tak över huvudet och trygghet är man rik. Viktigt att påminnas om ibland, speciellt som media försöker göra oss avundsjuka på alla som har mer.

mums

• Övriga världen
    • Indien Blues
« Svar #56 skrivet: 28 okt-12 kl 09:50 »
Så sant som det är skrivet. Så länge man har mat, kläder, tak över huvudet och trygghet är man rik. Viktigt att påminnas om ibland, speciellt som media försöker göra oss avundsjuka på alla som har mer.

Däri ligger Västvärldens kedja och boja...Propagandan består i att sprida rädsla för fattigdom, hålla arbetslösheten hög är ett effektivt maktmedel...Folk är rädda att mista sina jobb, sin trygghet. Vi tror vi är fria, att vi lever i en demokrati med fri information...Glöm det...

En annan maktfaktor är att skapa dyra drömmar av plast, låta otillräckligheten frodas. Mer prylar, vackrare hem, häftigare sex, snyggare kläder och evig ungdom. Lägg till skräpmat eller späkning på gymmet, som drog och lagom fördummande dokussåpa underhållning.

Jämför sedan en labb-råtta...Spring i hjulet, nöjd och trött av fet mat...peta lite på en knapp och få en kakssmula...I en bur springer de som hanterar stressen med motionsdroger...i andra är det transfettdroger...tredje sex, spel, alkohol osv...

Lyckad Lyckas Lycklig
Fundera över orden...
lite varje dag :)

Vargerik

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 28 okt-12 kl 10:37 »
Det är hårfint mellan att vara fattig och ha det helt ok - en hundring över i månaden eller om det fattas en hundring är skillnaden mellan att kunna äta eller inte.

Flickan från myren

• Harmoni
    • Bohuslän
« Svar #58 skrivet: 28 okt-12 kl 15:40 »

If you woke up this morning with more health than illness you are more blessed than the million people who will not survive this week

if you have never experienced the danger of battle the agony of imprisonment or torture or the horrible pangs of starvation, you are luckier than 5 million people alive and suffering.

if you can read this message you are luckier than the 3 billion people in the world who cannot read at all.

Lyckad Lyckas Lycklig
Fundera över orden...
lite varje dag :)

Väldigt fina o inspirerande ord  : )

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #59 skrivet: 28 okt-12 kl 15:49 »
En sak som faktiskt är bra med en skral kassa är ens uppfinningsrikedom sätts på prov.
Man kan komma att lära sig saker och ting som inte ens finns på kartan för den som har massor av slantar och gärna spenderar dom.
Men lär sig även att värdesätta sitt egna arbete betydligt högre än många andra.
Idag har jag bytt till vinterdäck på bilarna och genom att göra det själv så undvek jag en kostnad på 1200:-
Huset är värms med "billig"ved som sågats och klyvts på tomten.  Den värmer verkligen gott när det är frostgrader som det varit de senaste dagarna.

Jag känner mig inte fattig men det är guld värt att ha egna potatisar på bordet tillsammans med kött från kaniner och grönsaker från landet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser