jag har sedan jag flyttade hemmifrån levt relativt billigt...eller snarare tjänat skit lite pengar... men det var ett bra tag sedan jag kände mig fattig!

den största glädjen är när man sitter vid matbordet med hela talriken full av egenproducerad mat! Jag blir så lycklig så jag gråter

det är för mig en enorm stoltet, glädje och respekt i de råvaror som jag själv odlat och jag tycker lite synd om de människor som aldrig får möjligheten att odla eller på annat sätt skaffa sin egen mat. jag tycker synd om de som alltid blir itutade att "det är så krångligt" att göra saker själv...vad begränsad man blir...de är synd om de människor som aldrig får uppleva att de med sin egen kunskap och sina egna händers arbete kan förse sig själv med det man behöver. Det tycker jag verkligen ger mig en kännsla av stolthet och mänskligt värde.
och jag håller verkligen med om att media och dagens samhälle på många sätt försöker få oss att tro att vi behöver en massa saker vi inte behöver. Man pratar om välfärd i kronor och öre hela tiden vilket irriterar mig!
Välfärd för mig är inte en Iphone eller en platt-TV, eller en ny gucciväska! eller att alla ska ha tv med boxerpaket, dyra filmkanaler, kunne resa utomlands minst en gång om året osv. Det är så hemskt för alla de barn vars föräldrar inte har råd att
köpa julklappar, men så blir det ju bara för att "normen" ser ut så...och så ska det vara säger samhället för annars är man fattig! vill man hällre ha/vara en frånvarande förälder som köper jätte dyra prylar åt en eller vill man ha en/vara en förälder som finns tillgänglig när man behöver och som hinner bry sig och ge massa kärlek?
största aha upplevelsen blev när vi flyttade till mindre och inte kunde ha vår tjock tv längre och samtidigt inte hade råd att köpa nån platt-tv...visserligen har jag ju internet så jag kan titta på typ svt-play men det blir väldigt sällan jag gör det...det enda jag ser just nu är 100% bonde...

jag insåg att fan vad meningslöst det är med tv! jusses vad många timmar av samtal jag och min sambo har missat tack vara den där apparaten! det är så mycket som är skit på tv...så mycket hjärndöda program som egentligen inte ger något, men som man tittar på bara för att man inte tror sig orka göra något annat...det känns märkligt nu såhär efteråt...
men sedan märker man att alla andra runt omkring inte riktigt kan begripa att man inte har tv...det går liksom inte in...
nu är vi väldigt skeptiska till om vi ens vill ha tv även om vi skulle kunna köpa en nu...
som jag sa så finner jag väldig glädje och stolthet i att kunna göra saker själv. det finns en stor frihetskännsla och trygghet i att ha de kunskaperna ( trots att jag endast har ringa kunskaper och precis börjat min resa)...därför blir jag lite orolig när jag förstår att man i skolan drar in mer och mer på exempelvis slöjd. detta gör ju att ungar inte
kan göra något själva! det är klart att allt blir krånglig och svårt när man inte har den minsta aning om vad eller hur man ska göra...i stort känns det som om vi välfärdsmänniskor är så distansierade från grunderna att det är mycket som känns som helt omöjligt!
skulle man stå helt utan jobb eller om nu systemet skulle gå åt skogen så skulle man ju trots allt klara sig. Borde inte våra barn lära sig att värdet av deras kunskaper och händers arbete är mer värt än en sak med rätt märke på...så ser det inte riktigt ut idag tyvärr...
inget ont i att köpa saker...men det är synd att det man gör själv per automatik värderas sämre eller granskas hårdare än det som är massproducerat och köpt....lite knasigt

länge leve den paktiska kunskapen och stoltheten i att praktisera dem!
det är härligt att snurra runt här på alterntiv för här är tänket annorlunda...här ser man möjligheterna...