Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv till getterna  (läst 3240 gånger)

Wisse

• livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
Golv till getterna
« skrivet: 07 okt-12 kl 19:37 »
Jag har ett timrat uthus som jag använder ungefär en tredjedel av som hönshus.
Nu har jag tänkt att göra gethus av de resterande två tredjedelarna, men de har inget golv.
Någon som har något bra tips på lämpligt golv? Vad trivs getterna bäst med? Nu är där jord-
golv ungefär två decimeter under syllen, med stenar mellan.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Golv till getterna
« Svar #1 skrivet: 07 okt-12 kl 19:53 »
Getterna bryr sig nog inte så hårt, men för din egen del är gjutet betonggolv att föredra. Lättmockat och håller en evighet. En snikvariant, men inte lika lätt att hålla rent, är någon form av släta betong- eller stenplattor, i gamla lagårdar ser en ibland att de har lagt tegelstenar på båspallarna. I vilket fall som helst, gör ett noggrant underarbete :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Wisse

• livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
« Svar #2 skrivet: 07 okt-12 kl 19:59 »
Jag har en idé om att fylla ut med tegelkross och grus och lägga tegelsten ovanpå, mest för att det är material jag har, men jag är orolig att det ska bli kallt åt djuren och/eller att tegelstenen ska spricka när det blir kallt. Inte så byggnadstekniskt kunnig  :D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Golv
« Svar #3 skrivet: 09 okt-12 kl 09:12 »
Kallt?  Ska du inte ha tjock ströbädd ovanpå?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 12 okt-12 kl 20:11 »
Tegelsten tål kyla, och dessutom ska det väl inte bli så hemskt kallt inne i ditt gethus?
Dock undrar jag om tegelkross är så bra att ha som underlag för ditt tegelstensgolv. För att det ska bli bra bör du nog hyra en "padda" för att köra ihop gruset, och det är frågan om det går bra att padda tegelkross med ett tillräckligt slätt resultat. Rent grus är nog bättre.

Wisse

• livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
« Svar #5 skrivet: 12 okt-12 kl 22:46 »
Tegelsten tål kyla, och dessutom ska det väl inte bli så hemskt kallt inne i ditt gethus?
Dock undrar jag om tegelkross är så bra att ha som underlag för ditt tegelstensgolv. För att det ska bli bra bör du nog hyra en "padda" för att köra ihop gruset, och det är frågan om det går bra att padda tegelkross med ett tillräckligt slätt resultat. Rent grus är nog bättre.

jag fick tipset av en snickare. har nämligen några högar som förre ägaren lämnade på tomten. annars funderade jag på att regla upp och lägga golv med plastmatta på. någon som provat?

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 21 okt-12 kl 07:17 »
En snickare jag pratat med tvivlade oxå på att det gick att padda tegelkross, det måste isf vara väldigt, väldigt finkrossat. Bergkross (sten som är krossat till grus) är att föredra om du vill ha ett hårt och slätt underlag till ditt tegelgolv.

Trägolv med plastmatta är tveksamt, bara själva mattan kostar ju från 300 kr/kvm, om vi ska räkna pengar på ditt projekt (detta kan t o m bli dyrare än att gjuta ett betonggolv). Ska du ha djupströbädd blir det oerhört tungt över en vinter. Om vi antar att en vältrampad djupströbädd väger ungefär 1000 kg per kubikmeter, och du får ihop ett lager över vintern som är en halvmeter tjockt, måste alltså ditt trägolv kunna bära 500 kg per kvadratmeter! (Detta är ett antagande, hur tjock bädden blir beror förstås på hur stort gethuset är och hur många getter du har, men bäddarna i min egen lagård blev c:a en halvmeter höga den gångna vintern.) Ska du ha plastmatta måste den oxå vikas upp längs väggarna något högre än vad du beräknar att djurströbädden blir, annars kommer träväggarna inte bli glada på alla den fukt de suger upp från ströbädden.
Om du nu inte tänker dig ströbädd, utan tänker mocka dagligen, är plastmatta alldeles för halt att gå på för getterna. Tegel torde vara bättre.

Wisse

• livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
« Svar #7 skrivet: 21 okt-12 kl 11:35 »
Tack för användbara tankar och tips!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 3 användare
DrMerkwurdigliebe, alfhild, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser