Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss jämfört med ankor...  (läst 5131 gånger)

TOR

• Dalarna
Gäss jämfört med ankor...
« skrivet: 06 okt-12 kl 14:26 »
Jag undrar framförallt om gäss är annorlunda mot varandra i grupper jämfört med ankor?
Är det fasligt dumma mot hundar?
Jag tycker att ankor kan vara så dumma och elaka mot varandra, drakar som går ihop och hackar den med lägst rang, el vilja driva bort varandra, para, nästintill våldta en stackars hona om de blir för många. Även hållna utomhus till största delen, med mycket utrymme, är det olustigt. Är gäss lika på så sätt? De verkar kunna gå lättare på land än ankor, formar livslånga band, det är det jag vet om gäss, så ge gärna era erfarenheter, synpunkter.
« Senast ändrad: 06 okt-12 kl 20:32 av TOR »

sonja på slätten

• Halland
SV: Gäss jämfört med ankor...
« Svar #1 skrivet: 06 okt-12 kl 14:56 »
Gäss kan vara JÄTTEDUMMA mot hundar.  Och även mot människor de inte känner.
Mot varandra däremot har  mina varit mycket snällare än vad t.ex höns är.
Nu brukar man väl inte ha så väldigt många vuxna gäss,  ett par eller en trio med deras avkommor  (som slaktas på hösten) räcker långt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 00:35 »
Man kan ha fler hanar men då behöver man balansera te med tillräckligt med honor. Gås hanar kan bli väldigt vaktiga över sin hona/honor under häck säsong. Men resten av året så går det bra tillsammans. Det händer var år att vi behövt sära vissa av hanarna över natten i stallet för att de bråkat men under dagen ute har det gått bra. Mest för att de har gott om plats att vandra runt och beta. Kan möjligen finnas skillnader mellan raser av gås. Det possetiva med gås är att man slipper hålen!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 03:02 »
Om man har flera grupper med gäss så kan den mest dominanta hannen stjäla gässlingar från de andra grupperna. Vi hade en gåshane som snodde jättemånga gässlingar varje dag så vi fick lämna tillbaka varje kväll då vi hade djuren ett ställe där vi var flera gåsägare med varsin flock.  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

TOR

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 okt-12 kl 21:41 »
Hmm. Då kan de alltså betée sig som ankdrakar....bråka inne på kvällen, men samsas någorlunda utomhus, att man plussar på antalet honor. Ja, de där små hålen...undrar drar de upp rötterna, medan gässer "klipper av"?
Rätt gulligt att samla på sig gässlingar i och för sig...tänk om drakar kunde vara så  :)? Där ligger väl stora skillnaden då, förutom äggen.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 19 okt-12 kl 22:33 »
Min uppfattning är att gäss är betydligt mera flockdjur är myskankor. Myskankar går gärna för sig själv eller i par, myskhanarna aldrig ihop, men gässen lämnar aldrig flocken utom under parningssäsong. Vanliga ankor har jag ingen erfarenhet av vuxna djur.

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 okt-12 kl 21:05 »
Här är ankorna en flock. Om en går så följer alla efter 96% av gångerna och vi har 40+ just nu. Sällan de går ensamma. Myskorna går oftas parvis. Det är roligt att se ankorna när de kommer tillbaka upp från badet i ett led två o två  ;D Det trista med gäss är att de älskar att gnaga på snören, pressening och kablar på släpvagn. Inte tala om att dra i plast svansarna på ensilage balarna  :-\ 

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #7 skrivet: 20 okt-12 kl 22:15 »
Jag hade några myskdrakar i somras som jag hade fått. Den dominerande hanen var fruktansvärd mot de andra. Blodet sprutade bokstavligen. När jag slaktade honom för att det skulle lugna ner sig så tog bara en av de andra över. Men nu är alla borta, och det kommer inga nya. Jämfört med alla de gäss som jag haft tidigare var det en otrolig skillnad. Har aldrig haft dessa problem med gäss trots ett stort antal hannar gående tillsammans.
Min bästa ägodel är min vedspis!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 20 okt-12 kl 22:22 »
sydtobak, konstiga myskdrakar du hade. Har själv haft många myskdrakar tillsammans utan problem, har nu ca 10 myskdrakar i väntan på försäljning eller slakt. Visst kan de småmucka lite, men i huvudsak är de kompisar och trevliga mot varandra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 20 okt-12 kl 22:36 »
Jag hade några myskdrakar i somras som jag hade fått. Den dominerande hanen var fruktansvärd mot de andra. Blodet sprutade bokstavligen. När jag slaktade honom för att det skulle lugna ner sig så tog bara en av de andra över. Men nu är alla borta, och det kommer inga nya. Jämfört med alla de gäss som jag haft tidigare var det en otrolig skillnad. Har aldrig haft dessa problem med gäss trots ett stort antal hannar gående tillsammans.
Du måste ha fått tag i en synnerligen tråkig linje av mysk. Jag har haft Myskankor i snart 15 år och mestadels av tiden haft minst 2 hanar över vintern och på hösten innan slakt har jag ibland haft 15-20 ungdrakar. Jag har aldrig haft allvarliga slagsmål och har aldrig behövt sära på några myskankor för att dom inte ska skada varandra.

Å andra sidan så har jag inte haft problem med de gäss jag har haft heller fast ibland gässen har jag inte haft så många hanar  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser