Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni med pälsbollar  (läst 9085 gånger)

Insanity

Ni med pälsbollar
« skrivet: 31 dec-06 kl 10:49 »
Vi har en rejält lurvig liten hanhund här hemma som vi hämtade hem i fredags.

Han har ca 10 cm lång päls på sina ställen, och var ganska tovig när vi fick hem honom. Har klippt bort de mesta av tovorna, men efter att ha varit ute i regnet så är det väldigt svårt att borsta honom. Det tar verkligen stopp mitt i borstningen, och jag har nu funderat på om balsamspray kanske kan vara något för oss.

Ni som har långhåriga hundar, använder ni balsamspray?
Vilken sort rekommenderar ni?

Jag ska ta honom till en hundtrimmare om nån vecka tänkte jag, och förhoppningsvis då få lite mer lätthanterlig päls, men fram tills dess kan jag behöva lite hjälpmedel, då han verkar lite håröm.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

filurfigur

• Gäst
Re:Ni med pälsbollar
« Svar #1 skrivet: 31 dec-06 kl 13:07 »
Hur SKA hans päls se ut då?

Lång och slät, lurvig och krullig, mjuk eller sträv etc?

Har bara hört att om man väl börjat klippa hundar som har päls som inte ska klippas så blir det lätt tovor och det är svårt att hålla reda i pälsen sen...

Min favorit-hundbutik är Satchmos. De har i stort sett allt och de är väldigt kunniga. Och de har massa olika saker, schampo, spray, balsam och även sånt som hunden får på maten så att pälsen ska bli bra (om man nu har lite bekymmer med den). Kolla på deras hemsida, om ni bor långt ifrån Lund och inte kan åka dit... ni kan kanske få lite tips i alla fall.   http://www.satchmos.net/    :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-06 kl 13:13 »
Vi har en rejält lurvig liten hanhund här hemma som vi hämtade hem i fredags.
Vad är det för ras på lurv hunden då  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

rufs

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 dec-06 kl 18:15 »
Hejsan!

Har Lurvhunden ;) valppäls eller vuxenpäls.  I en del raser är valppälsen mjuk och trasslar och särskilt i bytet till vuxenpäls.

Känner några som har shih-tzuer och under bytet till vuxenpäls borstas det två ggr om dagen. Är de långhåriga  som vuxna så blir det inga skogspromenadet. Bad var 7-10 dag och balsam. Många håller sina shih-tzuer nerklippta pga den arbetsamma pälsvården och begränsningen när de är i full päls.

Tänk på att inte klippa av tovan utan klipp igenom den om du förstår hur jag menar.

Själv har jag japansk spets, de har vit lite längre päls men en struktur som inte tovar och trasslar.

Lycka till

Insanity

« Svar #4 skrivet: 31 dec-06 kl 21:12 »
Pälsbollen är en liten blandrashane på 10 månader.
Blandning pudel, malteser och king charles cavalier spaniel.

Han har lockig päls, lite som en oklippt pudel. Lockig och lite garnlik sådär :)

Som ni ser på bilden behöver han sig en trimning av pälsen, för han ser ju totalt ovårdad ut. Nu kör vi med tofs i luggen så då ser han bättre ut iaf, men det är väldigt svårt att borsta honom då kammen/borsten fastnar i pälsen och han får ont  :-\

filurfigur

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-07 kl 00:30 »
Tycker han är supersöt med den pälsen.

Jag skulle nog inte klippt honom, utan istället försökt reda ut pälsen och sen är det ju så med såna pälshundar att man måste kanske borsta varje dag eller åtminstone ett par gånger i veckan, annars trasslar det sig ganska lätt ju.

Insanity

« Svar #6 skrivet: 01 jan-07 kl 09:01 »
Han är väldigt charmig iaf :D

Det är inte mycket jag vill ha nerklippt, men vid tassarna, och sen hans skägg behöver trimmas ner lite.

Vi bor ju på landet och är han med mig i stallet så är det spån överallt i pälsen speciellt vid tassarna och i skägget och det trasslar liksom in sig, speciellt när det är blött och lerigt ute också.
Likaså, bara han fått lite matrester så har han massa mat i skägget som man måste pilla bort. De är sött med hans skägg, men mer i vägen :)

I övrigt så vill jag ha honom som han är, lurvig och långhårig, men inte överallt :)

Han har en del hår i öronen också, som jag vill en hundtrimmare ska titta på, och se om det behöver avlägsnas eller inte.
Han verkar lite besvärad över håret i öronen så jag misstänker det ska bort.

Neta

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jan-07 kl 10:04 »
Din lurvtuss är ju jättesöt!
Jag har tibetanska terrier som din hund påminner lite om!

När du kammar honom så börja med att bada honom med ett shampo för långhåriga hundar, skölj ur och ha i balsam och låt det sitta i ett tag skölj ur men lämna lite!

Blås och borsta honom! Använd en stålborste med raka piggar och borsta ända inifrån skinnet!

Sen tar du en kam (typ pudelkam) med raka stålpiggar och kammar hela honom. Börja tex vid högra framtassen. Kamma nerifrån och upp och utifrån och in! Fortsätt runt hela hunden.

Om du ska klippa honom se till att det du lämnar kvar blir utkammat i alla fall. Om det är tovigt är det lätt att hunden får klåda. Alternativet är att raka ner helt! Du kan ju raka honom i ansiktet, typ pudel och klippa honom runt tassarna och låta honom vara lite lurvig på resten av kroppen!
Lycka till!

Neta

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jan-07 kl 10:10 »
Missade din fråga om hår i öronen! Det ska bort! Om han inte är van att stå på bord och bli behandlad så är det enklaste att sätta sig med hunden i famnen och gosa och samtidigt plocka bort håret med fingrarna. Ta tummen och pekfingret så långt ner du kan komma och ryck hastigt!Om han tycker det är otäckt så håll kvar honom och fortsätt kela med honom! När han är lugn gör ett nytt ryck!

Håret i öronen måste bort (allt!) annars får han väldigt lätt öroninflammation!

Vill du ha stöd och hjälp så får du gärna höra av dig (jag har haft tibetansk terrier sen 1973 så jag har vis vana)!

Insanity

« Svar #9 skrivet: 01 jan-07 kl 10:57 »
Låter som jag får ladda upp med borstar och schampo och balsam :)

Han verkar besvärad över håret i öronen, kliar sig en del, så jag misstänker att det är nåt där inne i öronen som irriterar.

Ska se om jag kan rycka håret i öronen på honom sen, det låter dock ganska otäckt, men hellre det än att han får öroninflammation.

Jag har tagit med bomull och gnuggat igenom öronen, och litelite smutsigt är det där, men inte oroväckande. Har tagit öronrens på honom också, så förhoppningsvis blir det bra efter att jag fått väck håret.

Han hade en himla massa tovor när vi hämtade honom.. massa på magen, i armvecken osv, och helt klart har de besvärat honom för han har kliat sig en massa just där han har tovor...

Ska iväg och köpa schampo och balsam till honom imorgon, och ge honom en ordentlig genomgång, så får vi hoppas det blir bättre.

Tibetansk spaniel funderade vi på, jag tycker dom är gudomligt söta.
Jag antar du föder upp?

Neta

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jan-07 kl 16:17 »
Bra att du börjat! Detta med tovor och kliande blir ju också något av moment 22! Han kliar, det blir tovor, tovorna kliar osv...

Försök att plocka ur håret ur öronen och sedan gör rent med öronrens (eller liknande).

Jag har tibetansk terrier! Kolla gärna hemsidaan www.mocowodo.com

Insanity

« Svar #11 skrivet: 02 jan-07 kl 08:34 »
Jag har ryckt lite i öronen, men håren där är på sina ställen pyttesmå typ, så det är inte lätt att få grepp om dom.
Han tog det hela bra iaf, även om han tidvis såg ordentligt missnöjd ut :D

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 02 jan-07 kl 15:13 »
Satchmos har jättebra schampoo, rekommenderas varmt.
Ett tips mot små tovor är att göra en inpackning med olivolja, fyll hela pälsen med olivolja och lös upp tovorna.
Jag brukar sitta framför TVn med mitt lilla troll inlindad i en handduk i minst en timme och pilla upp tovorna, det går MYCKET lättare när man har olja i.
Var noga med att bada ordentligt efter bara, dubbla schamponeringar och balsam.
Balsam-spray i hela pälsen varje dag är också bra, blanda eget!  
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Neta

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jan-07 kl 18:20 »
Det finns många bra shampon i marknaden! Det bästa är nog att prova sig fram. Vilket som är bäst beror mest på vilken typ av päls hunden har men också hur ofta man badar och kammar sin hund.

Jag badar, blåser, borstar och kammar mina hundar varannan vecka. Då hinner det aldrig bli några större tovor.
Sen kan en sån här vinter med regn i stället för snö göra att hundarna får mer tovor (och smutsigare päls).

Om man badar sin långhåriga hund varannan eller var tredje vecka och kammar igenom hunden ordentligt en gång i veckan så ska det inte behövas så mycket mer för att hålla den tovfri och fin!

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-07 kl 19:01 »
köp ull lanolin på apoteket.
ta en tesked och peta ner i en sprayflaska.(det har konistensen av hårt vaselin)
fyll på med hett vatten så att det löser upp sej.
denna sprayblandning används för att borsta ur tovorna innan badet.
när hunden är badad så sprejar du hunden när du torkar.
inte för mycket bara.
detta förhindrar att pälsen tovar sej igen.
annars kan man köpa minkoil på sprayflaska.
resultatet blir det samma men lanolinet räcker mycket längre.
1 burk räcker till att bada 25 hundar i veckan i 5 år ;D

Sia

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 09 jan-07 kl 00:55 »
Hur går det med pälsbollen?
Har du fått bukt med tovorna?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 15 jan-07 kl 14:40 »
Min shelti/pudel fick lätt tovor som valp men i somras rakades han ner helt o sedan har jag bara behövt kontrollera bakom öronen. Kardar honom ibland och han blir totalt fluffig!

Jag tror altså det kan vara bra att raka ner hundar med sådan här päls, särskilt om den har börjat kärva lite.
Kaninuppfödare och pelargontant.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #17 skrivet: 15 jan-07 kl 16:35 »
Hade yorkshireterrier som barn.  :D De sprang och skällde på allt och alla och fångade möss...  :P
Vi höll dem nedklippta, de hade kanske ca 1-2 cm lång päls. Upplevde att det var det bästa för dem, en av dem var dessutom väldigt håröm och hade tunn päls som lätt tovade sig. På det här viset var det inga problem för dem (oss) om de rullade sig i komposten då och då... På vintern hade de täcke på sig, funkade så bra så.
Höns, stickning och pelargoner

Neta

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 jan-07 kl 11:15 »
Vissta kan man raka ner sin hund som har päls! Men varför då inte hellere skaffa en korthårig hund?
Svara nu inte att det kan hända olika saker som gör att man måste det vet jag också!
Men när man skaffar sig en hund så ska man ju vara medveten om vad det är för typ av hund man skaffar!
Om du vill ha en hund för att klippa ner eller raka ok pudel är väl en bra ras då!
Mina tibetanska terrier har lång päls och mycket päls, men det är ju en del av hunden. Skulle aldrig falla mig in att klippa eller raka en av mina hundar för att jag skulle få det "enklare".
Det är ju min avkoppling många gånger att kamma och borsta mina hundar. De behöver heller aldrig täcke när det är kallt! Nu när vi har -17 grader och ungefär tre decimeter snö kan de vara ute i timmar!
Be om hjälp om du inte klarar pälsen är jättebra men raka ner, nej!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 21 jan-07 kl 11:29 »
Jag tycker visst man kan raka ner hunden om situationen kräver det, om pälsen tovat ihop sig av miss-skötsel fex om det är riktig kris, oftast är det dock bättre att reda ut pälsen med en rak-kam istället.

Eller om hunden lider av sin päls, jag har en sådan hund, en kille på 13 år som inte orkar med sommarvärmen då han är korsad med new foundland, han har jag rakat ner varje sommar sen han var 7 och han STORMTRIVS, dessvärre är han så gammal nu att pälsen inte växer ut mer så han är fortfarande rakad sen i somras. Veterinärerna vet inte vad det beror på men nu har han täcke och får hålla sig inne i värmen med sina stela leder. Han kräver lite extra pyssel då hans täckhår inte vill växa ut mer men hellre det än att uppleva den sommaren då han fick värmeslag efter värmeslag som 7 åring. Och till trots står min veterinär bakom mig och önskar att fler hundägare klippt ner sina långhåriga gamla hundar som jag gör. (Oavsett ras) Eftersom en ung hund klarar värme bättre än en gammal.

Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser