Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon här som är bra på färger hos maskade katter?  (läst 5708 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Har ingen lust att gå med i ytterligare ett forum för att få veta säkert vad min nya kisse har för färg... I Vaccinationshäftet skrev uppfödaren att hon är blåtabbymaskad, vilket jag verkligen INTE tycker det ser ut som. Jag tycket spontant att hon ser bruntigrerad ut, men hennes mörkaste partier är inte svarta som på de bruntabby/tigrerade jag träffat, så min lilla gissning är chokladtigrerad. Men jag är inte så hemma på mer ovanliga färger, typ choklad och silvervarianter o.s.v. Någon som kan hjälpa mig? Heter det förresten tabbymaskad oavsett och hon är tabby eller tigrerat? För hon är ju helt klart tigrerad.

Vad gäller hennes föräldrar har jag ingen mer info än att pappan är okänd och mamman innehåller och nästan ser ut som en birma.

Får ta uppfödarens bild som ligger på blocket så länge, för batteriet i kameran tog slut...
« Senast ändrad: 02 okt-12 kl 19:23 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Någon här som är bra på färger hos maskade katter?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-12 kl 19:16 »
Nu kommer lite nya bilder... Inte jättesnygga - helt omöjligt att få henne att vara still :-X. Tog bort uppfödarens bild också då den ju inte är min.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 okt-12 kl 19:18 »
Fler...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-12 kl 19:20 »
Och en på tassarna. De mörka partierna är som sagt alltså inte svarta utan mörkbruna.
« Senast ändrad: 02 okt-12 kl 19:24 av Paradisgården »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 02 okt-12 kl 19:59 »
Halloj!

Ska försöka hjälpa dig lite iaf. Maskade katter blir aldrig svarta [har aa i sin genotyp] oavsett om de är solida (=enfärgad maskfärg) eller agouti (agouti på katt är samlingsbenämning på "viltmönster" tabby, tigré, spotted och tickad). De blir istället sk brunmaskade. Är de agouti så säger man bruntabbymaskad. Hur visste du att hon inte är tabby förresten? Går ju inte att avgöra om hennes dolda mönster är tigré eller spotted dock.

Din hona är antingen bruntabbymaskad eller chokladtabbymaskad [har aabb i sin genotyp]. Hon är definitivt inte nått med blått. Silvervarianter av tabbymaskat är inte särskilt vanligt vad jag vet så jag har inte sett någon. Är pappan okänd så är det dock fullt möjligt att han var silver och har gett det till dottern. Jag kan dock inte avgöra det på min skärm. I så fall heter färgen brunsilvertabbymaskad resp chokladsilvertabbymaskad.

Mvh Helena, fd Tosca´s  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 okt-12 kl 20:00 »
Väldigt vackert tös!

GLÖMDE JU :-[

Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 okt-12 kl 20:23 »
Tack Helena :) . Nä just det, det vet jag ju att det inte finns "svartmaskade". Jaha.. och hur skall jag veta om hon är brun eller choklad? Tittar du på bilden på hennes sida när hon står vid fönstet ser du tydliga smala ränder. De syns bättre i verkligheten, inga tabby-shok eller prickar.

Ja, visst är hon vacker! ;D Fanns en brun spotted maskad hane på hotellet vi bodde på på Gran Canaria när vi var där för ett par år sedan och tyckte han var så otroligt vacker. Har letat efter en liknande korthårig blandiskisse sedan dess :). Älskar maskat, i synnerhet blå, lila och tabbymaskade.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 11 okt-12 kl 20:24 »
På maskade katter heter alla mönster tabby just för att man på en bra maskad katt med riktigt ljus kropp inte kan avgöra vilket mönster katten har.Tabby betyder egentligen mönstrad på engelska och de olika mönsterna heter Blotched tabby(eller Classic tabby), Ticked tabby, Makarell tabby och Spotted tabby.

Din katt är inte chokladmaskad. Masken hade inte varit så tydlig på en såpass ung katt (hon var väl runt 6 månader eller?) Choklad utvecklas väldigt långsamt på maskade katter och inte ens alla får en så tydlig mask när dom är rejält vuxna.

När det gäller maskat och silver så är det väldigt svårt att avgöra. Det är skälet till att vissa Siamesuppfödare är så måna om att bevara Siamesen ren från inkorsning a av Orientaler. Inte ens värstingduktiga Siamesdomare kan alltid avgöra om en maskad katt är silver när dom tittar på den IRL än mindre går det att se på en bild på IN ;)

Fd SIA & OSH uppfödare ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 okt-12 kl 13:47 »
Tack, då vet jag mer om hur choklad funkar :)

ChrE

• Carpe Diem!
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 01 nov-12 kl 22:20 »
Jag ser ränder men det är som sagt otroligt svårt att se på bild. På pawped http://www.pawpeds.com/ finner du massor av raser och färger. Försök att kontakta en kattklubb och genom dem få tag på en domare. De måste vara bra på färger. Du kan dessutom ställa upp på en katt utställning där huskatter får vara med för att få en färgbedömning. Då är det flera domare förhoppningsvis som kan titta på katten. De tittar genom hela pälsen. För om du inte tycker den är blå kan den vara lila. Den vita färgen kanske är silver istället. Hur som helst färg och mönster är otroligt svårt så låt ett proffs titta på katten.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #10 skrivet: 10 feb-13 kl 14:27 »
Jag skulle säga att hon är bruntabbymaskad. Jag har haft en chokladtonkanes och en chokladtabbymaskad och på dessa bilder ser hon definitiv inte ut som en chokladfärgad tjej. Hon är garanterat inte blå eller silver heller.

En väldigt söt bruntabbymaskad liten tjej skulle jag säga. Kan ha lite vitfläckig i det bruna med, men ingen choklad. En annan benämning som kanske låter lite konstig är att hon nog är "bicolorfärgad bruntabbymaskad" katt. ;)

Har fött upp katter under några år och haft övervägande maskade eller tonkanesfärgade på rasen Devon Rex.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 feb-13 kl 17:57 »
Ja, bicolour är hon ju, för hon har vit svanstipp och några vita tår. Har också kommit fram till att hon är vanlig bruntabby maskad nu.

Åh, devon rex är så vackra - skulle jättegärna vilja ha det, men de passar ju inte jättebra som gårdskatter så det får vänta tills jag blir pensionär eller nåt och kan ha katt inne och mysa i sängen med :).

JonasWess

• Närke
« Svar #12 skrivet: 11 feb-13 kl 08:16 »
Vad bra!  ;D Ja det är en mycket trevlig ras. Uppfödningen står på stop nu pga gamla katter, pengabrist och tid m.m.

Om du vill se mina katter kan du kolla mitt album med mina katter här:

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=330

Har en som liknar din i färgen lite här hemma. ;)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 feb-13 kl 10:37 »
Åh, jättefin Nala! :D

Har även en långhårig blåmaskad hane nu och en brunmaskad korthårig tjej som jag skall hämta hem på lör ;D. Älskar maskat! ;D Hon ser faktiskt ut lite som en devon men med vanlig korthårspäls då - men just ansiktsformen och så liknar devon - hon är såååå vacker! ;D. Så snart har vi fem katter här - det skall nog hålla mössen och sorkarna i schack :).
« Senast ändrad: 11 feb-13 kl 10:46 av Paradisgården »

JonasWess

• Närke
« Svar #14 skrivet: 12 feb-13 kl 10:22 »
Tack!  ;D
Hon är av min egen uppfödning och från min första kull. :) Är 1 av 7 st. Maskade/Tonkanes Devon Rexer som jag haft.

Vad kul för dig! :) Ja jag älskar maskade/tonkanes och svarta katter.

För övrigt! Gillar din hemsida. Du får lägga in fler bilder dock. ;) Hihihi...Jag älskar att kolla bilder på folks hemsidor. Får gärna visa bilder på hanen här och lilla honan med när hon komme hem här med. :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 feb-13 kl 12:34 »
Tack :) . Jag har inte haft tid/orkat greja så mycket med hemsidan, men meningen är ju att det skall upp fler bilder både på katterna och hönsen och så fattas bild på en kanin också.

Det skall jag göra :)

JonasWess

• Närke
« Svar #16 skrivet: 08 jan-14 kl 09:57 »
Hoppas det är bra med dig, fina katter, höns m.m.?? :)

Mvh...Jonas

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser