Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakten på eltjuven...  (läst 3218 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Jakten på eltjuven...
« skrivet: 30 dec-06 kl 20:48 »
Har de senaste dagarna lekt lite med den nya elmätaren och kan konstatera att våra båda frysar står för 35 % av vår totala elförbrukning. Nu är vår totala förbrukning hyfsat låg, 3664 kWh/år men jag trodde inte att frysarnas förbrukning skulle vara så stor del.

Båda frysarna är nyavfrostade och proppfulla. Den äldre frysen drar 821 kWh/år (förutsatt att förhållandena är lika under hela året) och den nyare frysen 451 kWh/år. Den äldre drar alltså 81% mer!

Skulle gissa att vi börjar det nya året med att koka in en hel del kött, nu när vi lyckats skaffat alla grejor. Tömmer vi den äldre frysen så sparar vi direkt en tusenlapp på ett år!

Ska börja räkna på hur mycket vi sparar (förutom miljövinsten, då!) på att vi byggt utedass och skaffat separett. För varje spolning vi slipper får hydropressen vila och vi sparar kulor.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

lite_av_varje

• Gäst
Re:Jakten på eltjuven...
« Svar #1 skrivet: 30 dec-06 kl 21:08 »
Har de senaste dagarna lekt lite med den nya elmätaren och kan konstatera att våra båda frysar står för 35 % av vår totala elförbrukning. Nu är vår totala förbrukning hyfsat låg, 3664 kWh/år men jag trodde inte att frysarnas förbrukning skulle vara så stor del.

Båda frysarna är nyavfrostade och proppfulla. Den äldre frysen drar 821 kWh/år (förutsatt att förhållandena är lika under hela året) och den nyare frysen 451 kWh/år. Den äldre drar alltså 81% mer!

Skulle gissa att vi börjar det nya året med att koka in en hel del kött, nu när vi lyckats skaffat alla grejor. Tömmer vi den äldre frysen så sparar vi direkt en tusenlapp på ett år!

Ska börja räkna på hur mycket vi sparar (förutom miljövinsten, då!) på att vi byggt utedass och skaffat separett. För varje spolning vi slipper får hydropressen vila och vi sparar kulor.

ja, men det vet väl alla att gamla frysar drar mer än gamla?? ??? eller va det en nyhet för dig?

Bo

Isolera dem bättre
« Svar #2 skrivet: 30 dec-06 kl 22:07 »
och ställ dem i ett kallt utrymme, se till att värmen luftas bort effektivt.

Står de mot en vägg kan det bli varmt där bakom.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Isolera dem bättre
« Svar #3 skrivet: 03 jan-07 kl 19:56 »
och ställ dem i ett kallt utrymme, se till att värmen luftas bort effektivt.

Står de mot en vägg kan det bli varmt där bakom.
Ja det är ett bra råd. Jag flyttade in bägge mina frysboxar och mitt stora kylskåp i mitt nästintill ouppvärmda garage (har runt 2-3 plusgrader där på vintern)....behöll bara ett litet kylskåp för mat och dryck man använder ofta inne i det uppvärmda köket.
Man märker en otrolig skillnad i hur mycket mindre frysarna och kylskåpet som står kallt behöver arbeta.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Isolera dem bättre
« Svar #4 skrivet: 03 jan-07 kl 20:54 »
Läste nånstans i en annan tråd som jag inte kan hitta, att den extra energi som gamla kylskåp och frysar förbrukar omvandlas ändå till slut till värme. Kan detta stämma tror du? Står de inomhus kommer det i så fall ändå att vara till nytta genom att hjälpa till med uppvärmningen vintertid. Nu har du ju en svag uppvärmning i garaget så spillvärmen gör väl i så fall nytta där med  antar jag. Kylskåpet borde nog inte vara igång långa stunder vid den temperaturen. Nästan samma temperatur utanför som inne i kylskåpet redan när det är avstängt antar jag.

Nej för kylans skull kunde nog kylen stängas av helt, men jag inbillar mig att det skulle bli en ganska unken och instängd atmosfär i skåpet då.
De få minuter den går igång åt gången inbillar jag mig i allafall hjälper till att få lite rotation på luften. Och helt riktigt så hjälper skåpet och boxarna till att hålla en låg grundvärme i garaget, vilket jag vill ha då jag har både vattenrör och avloppsstam som går igenom utrymmet. Tidigare ballanserade jag värmen med ett spjäll i varmluftsröret som också går igenom garaget, men nu slipper jag alltså göra det i samma utsträckning och kan låta all varmluft från pannan gå upp i sovrummen istället.

/Fred
Some give it all."

AndersT

« Svar #5 skrivet: 03 jan-07 kl 21:13 »
Gamla frysar är eltjuvar, men undrar över erat utedass- funkar separetten utan värme? Undrar även hur ni klarar er på en sådan låg energiförbrukning-tacksam för tips!! :)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #6 skrivet: 03 jan-07 kl 21:43 »
AndersT: separetten är bara en insats som separerar urin från skit, vilket betyder att man har två tunnor under sitsen. Urinen ska vi använda till gödning av våra odlingar och skiten ska efterkomposteras och användas till buskar och liknande. Ingen el alltså.

Vår låga elförbrukning beror nog till stor del på att vi eldar med ved och har varmvattenberedare i vår ena ackumulatortank, så den enda elen som går åt till uppvärmning av huset och varmvatten är den som driver cirkulationspumparna till pannan och vattenpumpen.

Vi lagar all mat på vedspis. Dessutom är vi ganska bra på att släcka efter oss.

Vi har sällan 20 grader inomhus, snarare runt 18-19 och på natten ungefär 15. Och kattvärme i sängen ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jan-07 kl 22:49 »
Det stämmer bra att energin som förbrukas av kyl och frys omvandlas till värme, och dessutom tillgodogör man sig värmen i de livsmedel som kyls ner. Men det är ändå ingen bra affär eftersom energin de drivs av är dyr el.

red

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 03 jan-07 kl 22:56 »
Intressant att se att det var en sådan stor skillnad på frysarna. Det blir till att lägga
pengarna på en nyare frys när man flyttar ut på landet, de pengarna sparar man ju
in på elen sen efter ett tag. Och på naturen, med!

Ska bli kul att se hur mycket ni sparade på toaletten, också! :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 04 jan-07 kl 03:54 »
Det stämmer bra att energin som förbrukas av kyl och frys omvandlas till värme, och dessutom tillgodogör man sig värmen i de livsmedel som kyls ner. Men det är ändå ingen bra affär eftersom energin de drivs av är dyr el.

Instämmer. Och just därför är det väl av vikt at en sådan stor del av inkylningen som möjligt sker genom omgivningen istället för genom kylagregatets försorg?
Ett kylskåp, eller frysbox som står i kallutrymme jobbar bevisligen mindre än ett som står i ett uppvärmt utrymme.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jan-07 kl 07:23 »
Instämmer. Och just därför är det väl av vikt at en sådan stor del av inkylningen som möjligt sker genom omgivningen istället för genom kylagregatets försorg?
Ett kylskåp, eller frysbox som står i kallutrymme jobbar bevisligen mindre än ett som står i ett uppvärmt utrymme.

Korrekt!

Våra frysar står i svalen i källaren. Kylen står i köket av bekvämlighetsskäl. I Vagnhärad hade vi en stor fin matkällare under kåken som höll 3-13 grader året runt utan någon el alls. Det är förstås det allra mest ekonomiska.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #11 skrivet: 04 jan-07 kl 10:10 »
Vad vi sparar på separetten är verkligen spännande! Är jättenyfiken på vad vattenpumpen drar... Tänker göra en  ordentlig mätning så småningom, så jag återkommer om det.

Tycker det är intressant att mäta och kolla i stället för att gissa och tro, det ger så konkreta uppgifter och gör det lättare att ta det där beslutet att göra nåt, vare sig det är att tömma ena frysen och koka in köttet eller (för oss som inte har nån bra matkällare) att skippa kylen på vintern och ha maten i en låda på trappen.

Att sitta på utedassets varma sits i mörkret med dörren öppen och titta på stjärnorna - och samtidigt veta att man sparar el, pengar och rent dricksvatten är rätt mysigt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Varg-älva

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser