Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det med Bocky?  (läst 29083 gånger)

Christel

• Gäst
Re:Vad är det med Bocky?
« Svar #100 skrivet: 26 jan-07 kl 10:31 »
Nu har jag läst hela följetången om Bocky, och blev riktigt glad av att läsa om en så omvårdad gammal getherre!  :-*

Jag tror inte heller att hans problem beror på CAE. Tyvärr verkar det ofta vara en "bekväm" utväg att ta till för veterinärer när de inte är helt säkra på vad en get lider av :-\ (fast din veterinär verkar ju vettig!)Jag vågar absolut inte påstå att Bockys problem beror på mineralbrist, men vill varna i största allmänhet för att ge getter mineraler utan koppar! De behöver en hel del koppar, och frågan är om det inte är bättre att inte ge något mineraltillskott alls än att ge dem ett utan kopppar, eftersom man ställer till balansen mellan de olika ämnena då. Hästmineraler kanske kan funka - är dåligt insatt i vad de innehåller.

Hur ser Bocky ut i färgen? Har han tappat färg? Fått vita ringar runt ögonen? Spröd päls, som "taskig permanent"? Kal på svanstippen så svansen ser ut som en fiskstjärt? Allt det här är tecken på kopparbrist, så stämmer inget så har han nog fått i sig tillräckligt!

.... ja, det var väl egentligen inte svar på någonting alls, men jag hoppas det går fortsatt bra för den gamle herr'n!!

Följetongen Bocky, ja ;) - vem kunde ana att det skulle bli så här mycket skrivet om en och samma getabock?

Mineralerna som jag har till hästarna innehåller (kopierar)Kalcium 120 g Fosfor 30 g Magnesium 60 g Koksalt 125 g  koppar (tillsatt) 900 mg Selen (tillsatt) 15 mg Kalciumpant
Niacin Folinsyra Biotin Vitamin A 100 000 IE  
Vitamin D3 10 000 IE Vitamin E 5000 mg  Vitamin C Vitamin K3
Vitamin B1 Vitamin B2 Vitamin B6 Vitamin B12  

En annan lösning vore att byta ut mineralstenen mot en för kor (har för mig att det är samma som till häst ??? vet dom på möllan). Bocky äter inte fårmineraler fast han har att tillgå, tror inte att det gjort ngn skillnad om där varit koppar i. Fåren däremot slickar i sig med god aptit :P. Mineralsten däremot gillar han! De bristsymtom som du beskriver har han definitivt inte, skönt det iaf!

Men jag ska hålla det du säger i minnet - koppar till getter - om i fall att det blir nya getter så småningom. Ärligt talat så är det inte mycket som talar för det; Jag har aldrig tyckt att det var svårt eller krångligt att ha Bocky. Tvärtom, jätteroligt, iaf när han blev av med de värsta bockfasonerna sisådär ett år efter att han flyttade hit ::), men ju mer man lär sig om getter ju krångligare är det!! Usch ja, kan inte påstå att självförtroendet är på topp för Bockys matte, precis :'(. Det är som min ena veterinär säger; det finns inga sprutor som botar ålderdom. Om det funnits hade jag gett Bocky en och en till mig själv ;).

Tack för ditt inlägg (och jättetjusig get på din användarbild - egen?).

/Christel.

« Senast ändrad: 26 jan-07 kl 10:32 av Christel »

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #101 skrivet: 26 jan-07 kl 11:23 »

/Christel.

Nehej, han är inte av getsläkt, det är en ponny med horn!!! Det vet jag bestämt för jag har träffat honom och han är stooooor.  ;D ;D ;D

/Weronicha
"to boldly go where no goat has gone before"

Balbina

• -
« Svar #102 skrivet: 26 jan-07 kl 11:36 »
Tänkte efter en extra gång när jag stod där med olivoljan i stallet - känns lite korkat att kladda ner geten med olja när det är så kallt :-\, borde kyla ner honom ännu mer ???? Eksemen är ju reden mycket bättre, så jag avvaktar och ser tills vidare.

Jo det är ju sant. Du får prova det när det blir mildväder.
Mvh.

Balbina

• -
« Svar #103 skrivet: 26 jan-07 kl 11:40 »
Följetongen Bocky, ja ;) - vem kunde ana att det skulle bli så här mycket skrivet om en och samma getabock?

Mineralerna som jag har till hästarna innehåller (kopierar)Kalcium 120 g Fosfor 30 g Magnesium 60 g Koksalt 125 g  koppar (tillsatt) 900 mg Selen (tillsatt) 15 mg Kalciumpant
Niacin Folinsyra Biotin Vitamin A 100 000 IE  
Vitamin D3 10 000 IE Vitamin E 5000 mg  Vitamin C Vitamin K3
Vitamin B1 Vitamin B2 Vitamin B6 Vitamin B12  

En annan lösning vore att byta ut mineralstenen mot en för kor (har för mig att det är samma som till häst ??? vet dom på möllan). Bocky äter inte fårmineraler fast han har att tillgå, tror inte att det gjort ngn skillnad om där varit koppar i. Fåren däremot slickar i sig med god aptit :P. Mineralsten däremot gillar han! De bristsymtom som du beskriver har han definitivt inte, skönt det iaf!

Men jag ska hålla det du säger i minnet - koppar till getter - om i fall att det blir nya getter så småningom. Ärligt talat så är det inte mycket som talar för det; Jag har aldrig tyckt att det var svårt eller krångligt att ha Bocky. Tvärtom, jätteroligt, iaf när han blev av med de värsta bockfasonerna sisådär ett år efter att han flyttade hit ::), men ju mer man lär sig om getter ju krångligare är det!! Usch ja, kan inte påstå att självförtroendet är på topp för Bockys matte, precis :'(. Det är som min ena veterinär säger; det finns inga sprutor som botar ålderdom. Om det funnits hade jag gett Bocky en och en till mig själv ;).

/Christel.

Jo, du ska visst det fortsätta att ha getter. Bocky är ju så underbart väl omhändertagen så det är klart du ska ha en ny härlig get sedan när Bocky har lämnat in (vilket vi hoppas dröjer).
Förresten har du någon bild på Bocky i hans nya täcke???
Mvh.

Christel

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 26 jan-07 kl 17:55 »
Nehej, han är inte av getsläkt, det är en ponny med horn!!! Det vet jag bestämt för jag har träffat honom och han är stooooor.  ;D ;D ;D

/Weronicha

Jamen, då säger vi det då ;) ;D!! Jag får väl tro dig, mot sunt förnuft ::)!!

Christel

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 26 jan-07 kl 18:09 »
Jo, du ska visst det fortsätta att ha getter. Bocky är ju så underbart väl omhändertagen så det är klart du ska ha en ny härlig get sedan när Bocky har lämnat in (vilket vi hoppas dröjer).
Förresten har du någon bild på Bocky i hans nya täcke???
Mvh.

Så väldigt självklart är det inte, tyvärr. Stallet växer inte i takt med djurbeståndet, inte betena heller. En ensam get vill jag inte ha igen, utan en hel skock helst, och då har jag plötsligt inte plats. Men, det är klart, vi har ju diskuterat det innan, du & jag, utanför forumet - vad ska sambon med en verkstad till ??? ;)?!? Dessutom är det bara jag som håller till därute, han trivs ju bäst framför tv:n, soffpotatisen ::).

Nej, inga bilder än på det nya täcket. Jag har ju inte fått några bilder på dina getter heller :'(, så det så ;)!

Balbina

• -
« Svar #106 skrivet: 26 jan-07 kl 19:57 »
Christel: Oj har jag inte fått iväg dem än??
Om du väntar till efter helgen så har jag nytagna bilder på dem. Så ska du få med en bild på söta Nisse också. Min Göingebock som jag hämtar i helgen.
Mvh.
PS. om han ändå bara sitter i soffan och tittar på tv:n så lär han ju inte ens märka när verkstaden omvandlas till stall. sedan kan du ju alltid flytta in tv:n i sovrummet och använda vardagsrummet som barnkammare (och nu menar jag INTE människobarn) DS

Christel

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 27 jan-07 kl 17:44 »
Sedan kan du ju alltid flytta in tv:n i sovrummet och använda vardagsrummet som barnkammare (och nu menar jag INTE människobarn) DS

Puh!  :o :o  Vilken tur att du skrev det där sista inom parantesen, annars hade jag blivit dödsförskräckt...

Balbina

• -
« Svar #108 skrivet: 27 jan-07 kl 19:18 »
Puh!  :o :o  Vilken tur att du skrev det där sista inom parantesen, annars hade jag blivit dödsförskräckt...

Fast människobebisar är väldigt söta de också.
men det är inte mycket som slår en sån här liten sötnos :-)
« Senast ändrad: 27 jan-07 kl 19:21 av Balbina »

Christel

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 28 jan-07 kl 07:42 »
Ååååh, vilken söt :-* :-* :-*!!! Glöm det där jag sa om att jag nog inte ska ha fler getter ::) - klart jag ska!!! Inte undra på att du har så många, när "resultaten" blir så bra ;)!

På tal om ingenting, så lästa jag nyss i getbildtråden om en zinkdiet som Mmmm ska ha rekommenderat för pälsen. Tänkte på min malätna get och blev hyperintresserad! Någon som vet mer????

Balbina

• -
« Svar #110 skrivet: 28 jan-07 kl 13:05 »
Visst är lilla Bufori supersöt och hon har den lenaste och goaste päls man kan tänka sig. Hon bor hos en familj bara ett par kilometer härifrån. Lilltjejen där fick biabetes och fick Bufori och en killing till som en liten tröst. Tjejen älskar sina båda killingar och brukar gå på promenad med dem :-)
Lätt att samla på sig lite för många när de är såååå söta :-)

Christel

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 29 jan-07 kl 18:19 »
På tal om ingenting, så lästa jag nyss i getbildtråden om en zinkdiet som Mmmm ska ha rekommenderat för pälsen. Tänkte på min malätna get och blev hyperintresserad! Någon som vet mer????

Efter att ha läst på om zinkbrist och också fått länken till "zinkdieten" här på forumet så står det faktiskt ganska klart för mig, till slut!! I ett inlägg så skriver signaturen Mmmm att zinkbrist ger pälsavfall och mjällig och förtjockad hud. Det är Bocky i ett nötskal! Lägg sedan till periodvis nedsatt aptit, vilket iaf är ett symtom man kan se hos tex hästar vid zinkbrist, så har vi täckt in (nästan) hela hans veterinära historia ::).

I lördags köpte jag en ko-mineralsten och hängde in till geten (med zink, koppar och hela baletten). Imorse läste jag vad den sk zinkdieten egentligen består av (vetegroddar, vetekli, solrosfrö mm) och idag har Bocky mumsat i sig av dietkosten :P. Jag är kanske den största idioten av alla, må så vara, men just nu känns det som om det finns gott hopp för min gamle get :D :D :D!! Som det är nu är problemet att han kommer att äta oss ur huset...

Om ni har lust får ni gärna hjälpa mig att hålla tummarna för att geten kryar på sig ordentligt nu!! Tack på förhand!!!

Hälsningar
Christel & Bocky.

Balbina

• -
« Svar #112 skrivet: 29 jan-07 kl 18:47 »
Massor av tummar hålls här  ;)
Hoppas det är det som är Bockys problem så att han får bli bra igen.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #113 skrivet: 29 jan-07 kl 18:59 »
I lördags köpte jag en ko-mineralsten och hängde in till geten (med zink, koppar och hela baletten).Om ni har lust får ni gärna hjälpa mig att hålla tummarna för att geten kryar på sig ordentligt nu!! Tack på förhand!!!

Håller alla tummar för Bocky !
Men borde du inte prata med din veterinär? och få zinksprutor till Bocky om du tror det är zinkbrist.
Fast zinkbrist brukar ju utmärkas av en väldig klåda hos djuret och dom brukar "dreggla" också....

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 09:20 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Christel

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 30 jan-07 kl 07:27 »
Massor av tummar hålls här  ;)
Hoppas det är det som är Bockys problem så att han får bli bra igen.

Tack!! Du är snäll du :D!!

Christel

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 30 jan-07 kl 07:31 »
Håller alla tummar !
Men borde du inte prata med din veterinär och få zinksprutor till Bocky om du tror det är zinkbrist ?

Mvh Rosa

Jo, kanske jag borde ???? Ska ha hit henne ändå, för att vaccinera och kolla tänder på hästarna, så då kan jag höra om Bocky ev. behöver zinksprutor också. Men han är nästan oförskämt pigg igen nu (välförtjänt, får man säga ;D)!!

Fortsätt gärna hålla tummarna!!

Hälsningar
Christel & Bocky.

Lena A

« Svar #116 skrivet: 30 jan-07 kl 08:41 »
Ja, Christel, det är nog många tummar som hålls för lille Bocky.  :D

Christel

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 31 jan-07 kl 18:26 »
Vad bra i så fall! Tack så jättemycket!!!!!!!!!! För det verkar göra nytta, ser du!! Inte för att vi väntar oss mirakel, men jag är bara så glad att han äter bra och är pigg och på gott humör :D.  Sedan får han se hur luggsliten ut som helst, han är min Bocky iaf :-*. MEN, för det finns ju ett sån´t, tyvärr; veterinärerna tror trots allt att mycket beror på ålder och lever/njur- eller ngt liknade problem som vi inte kan bota med zinkdieter eller bara genom att hålla tummarna.
/ Christel.

Balbina

• -
« Svar #118 skrivet: 31 jan-07 kl 20:16 »
christel: prova zinkdiet iaf. Tyvärr så är våra svenska vet. inte alltid så väl insatta i getter. Och tycker du att det känns rätt så är det iaf. inget fel med att prova. Zink används flitigt till många krämpor inom sjukvården. och zinksalva det är kanon mot röda babystjärtar. de blir fina efter bara en dags behandling.
« Senast ändrad: 31 jan-07 kl 20:17 av Balbina »

Christel

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 01 feb-07 kl 18:32 »
christel: prova zinkdiet iaf. Tyvärr så är våra svenska vet. inte alltid så väl insatta i getter. Och tycker du att det känns rätt så är det iaf. inget fel med att prova. Zink används flitigt till många krämpor inom sjukvården. och zinksalva det är kanon mot röda babystjärtar. de blir fina efter bara en dags behandling.

Nejdå, inte slutar vi med zinkdieten inte. Solrosfrö och vetekli är ju smaskens enligt Bocky :P!

Men vad gäller veterinärer och okunnighet när det gäller getter så får jag allt ta mina båda veterinärer i försvar. Han är från Norge och mer "hemma" bland får och getter än hästar och slaktsvin, och hon har haft får (tre av mina kommer från henne) och är genuint intresserad av får- och getskötsel. Fallet Bocky är ju vad det är... om inget annat en följetong på internet ;) ;)!

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser