Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det med Bocky?  (läst 29000 gånger)

Balbina

• -
Re:Vad är det med Bocky?
« Svar #120 skrivet: 01 feb-07 kl 18:38 »
då har du tur med beterinärer christel. Mina klarar inte ens av en kastrering av get  >:(

Andriette

« Svar #121 skrivet: 11 feb-07 kl 10:47 »
Håhåjaja, vad man lär mycket här på alternativet!!!
Vad härligt att Bocky mår bättre och att det fanns en lösning på problemet!!!
Det känns lite tryggt att veta att det finns så många kloka människor här som man kan få hjälp av, när man själv inte vet...

Härligt!!!
Länge leve Bocky!!! ;D

Christel

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 17 feb-07 kl 18:24 »
Hej igen!

Tänkte att det kanske var dags för en uppdatering i fallet Bocky;

Bocky mår bara bra :D. Han ser förvisso skabbig och tanig ut, men har lagt på hullet ordentligt jämfört med bara för en vecka sedan! Jag fick tips av en kompis som har en 33-årig shetlandsponny som har svårt att hålla hull att prova att fodra med lusernhack av ngt slag. Alltså köpte jag en säck lusernmix, med lusern, gräs, klöver och lite hel havre i (ska ersätta hö och vara bra för tex tävlinghästar som har svårt att hålla hull). Bocky som aldrig varit förtjust i hö, älskar det här hacket :P och äter nog ihjäl sig om han får ::). Sedan får han mineraler, samma som hästarna, och har dessutom fått en slickbalja för nötkreatur.

Pälsen har han inte fått tillbaka, och det lär han inte få heller. Den skadade huden har helt trillat av, och eftersom vi då talar om nästan cm-tjocka hudpålagringar så ja, hårsäckarna föll nog av med rot och allt... Det positiva är att huden under allt det döda är rosa och fin. Jag vet inte riktigt vad man gör med en på ryggen nästan naken getabock ???, framför allt inte sommartid. Smörjer in honom med solskyddsolja? Eller binder honom under ett skuggande träd? Nu vintertid kan vi ju dölja eländet med täcke ;).

Än så länge tar vi dag för dag och är glada över att Bocky mår bra. En buse är han och ännu mer bortskämd än någonsin tidigare. Det känns som om vi har honom på ren bonus-, eller övertid, och vi är glada för varje dag.

Bästa hälsningar
Christel och Bocky.

Balbina

• -
« Svar #123 skrivet: 17 feb-07 kl 18:35 »
Gott att han mår bra och äter ordentligt.
Finns ju solskyddsspray för katt och hund. Kanske du skulle prova det till sommaren.

Lena A

« Svar #124 skrivet: 17 feb-07 kl 19:37 »
Tack för uppdateringen. Jätteroligt att höra att Bocky mår bra.  :D

Du får väl passa på att massera honom när du behandlat Agata.  ;D

Vad gör vi inte för våra små djur  ;) :-[ :D
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 19:39 av Lena A »

Christel

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 18 feb-07 kl 18:33 »
Finns ju solskyddsspray för katt och hund. Kanske du skulle prova det till sommaren.

Va, finns det ???- till hund kan man ju förstå, tänker då främst på nakenhundar, men till katt?

Christel

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 18 feb-07 kl 18:36 »

Du får väl passa på att massera honom när du behandlat Agata.  ;D

Vad gör vi inte för våra små djur  ;) :-[ :D

Ja, frågar du mig så inte är det mycket inte ;D.

Balbina

• -
« Svar #127 skrivet: 18 feb-07 kl 19:08 »
Va, finns det ???- till hund kan man ju förstå, tänker då främst på nakenhundar, men till katt?

Japp jag har cornish rex (korthåriga krulliga katter) och de bränner gärna öronen i sommarsolen dessutom finns det ju även nakna katter och jag antar de har samma problem som nakna hundar. KW har en bra spray.

Christel

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 23 feb-07 kl 18:23 »
På begäran av Lena A kommer här en uppdatering;

Bocky mår fortfarande bra, äter och är lika ouppfostrad som alltid :-[. Han har fått en alldeles egen snödriva i hagen, så stor att han nu får vara inne och härja på dagarna för vi kommer inte in genom grinden och inte in i gethuset heller ::). Idag försökte han komma på hur man får av locket på fodertunnorna  :o - slår vad om att han listar ut det över natten och då blir det livat...

Vi tror oss nu ha listat ut vad det är Bocky lider av, och det är ngn form av "njurssjuka". Veterinären har ju hela tiden varit inne på lever- eller njurfel, och vi diskuterade det igår i samband med att hon var här för att hjälpa mig med en sjuk höna. Blir Bocky sämre - vilket han kommer att bli förr eller senare (senare hoppas jag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) så är det inget annat att göra än att ta bort honom. Fram tills dess så är Bocky en äldre herre lever mer på sin charm och utstrålning än på sitt utseende (som sin matte då 8)--- ;D). Utan täcke ser han rent för j-lig ut, men bra mår han vilket är huvudsakan. Man får inte vara utseendefixerad när man är en mycket gammal getabock ;).

Hälsningar från ett Skåne där snön yr runt knuten;
Christel och Bocky.

Lena A

« Svar #129 skrivet: 23 feb-07 kl 20:33 »
Christel, tack för uppdateringen. Som sagt, det är inte en sjukdom att bli gammal.  ;) Skäm bort honom och ge honom allt han vill ha för det är honom väl unnat.

Undrar hur det känns att leva både på sin charm, utstrålning och utseende?  ??? :D

Hälsningar till Bocky från ett kallt, blåsigt men inte snöigt Småland.

Christel

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 23 feb-07 kl 21:41 »

Undrar hur det känns att leva både på sin charm, utstrålning och utseende?  ??? :D

Absolut ingen aning ;). Själv har jag fått lära mig att om man går fort och ler ofta så ser ingen att man är ful ;) ;D...

Lena A

« Svar #131 skrivet: 18 mar-07 kl 15:39 »
Tänkte föra upp den här tråden igen och fråga Christel hur det går för Bocky?  ???
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 18:30 av Lena A »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #132 skrivet: 19 mar-07 kl 17:42 »
Och jag som klickade för att jag trodde jag skulle få veta senaste nytt om den där som lever högt på sin utstrålning och charm!  (Jag undrar också hur det skulle kännas...)
 :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Christel

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 21 mar-07 kl 18:39 »
Ojdå, är ni fortfarande intresserade av min gamle getabock :-[?!?  Tack för pm:et Lena, och förlåt att jag inte följt upp tråden, men det är miljontals saker att stå i nu när det våras... och datorn klarar sig själv till skillnad från djur och sambo ;).

Bocky mår bra. Han har åldrats ganska mycket i vinter och det märks emellanåt (kan somna med huvudet i krubban, plutten :-* och ibland verkar han lite senil - som min mormor ungefär som ibland lever och mår bra i en egen värld). Fast sedan kan har vara pigg som en killing också  ;D! Imorse smet han ut från sin hage innan jag hunnit haspa grinden, och for som en stormvind genom stallet ner till fårens box. Förbi foderkammaren, hönsrummet, verkstan och vattenkranen i full 190!! Sedan tog han trestegshopp i hagen när jag väl fick ut honom igen ::) och verkade fruktansvärt nöjd med sig själv :D ;). Det var nog nästan lika roligt som att stånga omkull lille Simon, 2år och son till min kusin...

För en månad sedan såg det inte alls ljust ut däremot, för då satte Bocky - som är en kullig lantrasget och därmed inte helt oväntat tvekönad (han är kastrerad bock men har juver också - lite märkligt med så är det) juver så vi började nästan fundera på om vi skulle få tillökning i getboxen :-\. Ringde veterinär som kom på studs :-* och gav kortison och pencillin efter att ha konstaterat att det gamle geten nu dessutom har hormonrubbningar, till råga på allt. Men det blev bättre efter medicinering.

Så, för att avrunda det hela och sedan återgå till slitet på gården (älskar mitt lilla hörna av världen så det är inte så illa ;)), så är allt väl med farbror Bocky. Vi som älskar honom hoppas det håller i sig!!

Sköt om er!!

Hälsningar
Christel & Bocky.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #134 skrivet: 21 mar-07 kl 19:00 »
Ojdå, är ni fortfarande intresserade av min gamle getabock :-[?!?  
Jamen, de e klart!  :-*  Vikken fullkomligt ljuvlig beskrivning av Vårkänslor Hos Bock!  Alla som haft bock vet, att när de där tunga djuren beter sig ungefär som ett löv i en virvelvind, då börjar det våras!

Hormonrubbning???  Jaha, det förklarar till en del vad som hände med en av mina bockar.  Han hade ett litet juver, och en dag hittade jag tecken på mastit (juverinflammation) på honom, så jag mjölkade ur honom en hel sommar.  En dag fram i augusti fick jag ut nio och en halv deciliter, vilket jag tyckte var imponerande.  Veterinärerna tyckte det var "häftigt" med en bock som lakterade.  Jag som trodde att det var en variation inom det normala; getter av mjölkras får ju också "virgin milk" ibland.  Men förutom mastiten trodde jag inte att det var något som borde åtgärdas.

Så har man lärt sig något igen.   :D

Näsvis fråga: När får vi en ny bild på kändisen som lever högt på sin charm?  Jag vill ju ha den till mitt bildspel i datorn, förstår Du väl!!  En bild fram i vår, kanske, mot bakgrund av ett blommande äpperträd som han skalar?  Eller när han hjälper till att gallra rosor och morötter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lena A

« Svar #135 skrivet: 21 mar-07 kl 20:06 »
Tack Christel.  :D  Det är klart vi är intresserade.

Jätteroligt att höra hur Bocky har det. Glöm inte återkom ibland och berätta hur han mår.  ;)

Christel

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 07 apr-07 kl 20:51 »
Idag är det den 7 april och jag har snart tagit mig igenom andra dagen utan Bocky. Det är rent ut sagt fruktansvärt tomt - det riktigt ekar i stallet där boxen står tom och öde... Stallbacken, där Bocky skuttat i sin hage i 8½år (blev 17år), är så öde och ensam att det finns inte. Vad gör man med resten av sitt liv när någon man tyckt så fruktansvärt mycket om inte längre finns? Håller andan tills man inte längre riskerar att drunkna i tårar? Det finns individer som aldrig går att ersätta - både bland människor och djur. Bocky var en personlig herre och bocken i mitt liv (usch, så det lät :-[...). Ont gör det.

Han fick ge upp till slut, min gamle rare getabock - blev avlivad så lugnt och stilla att ha gick över till gethimlen mitt i en snarkning (Tack K. - bättre veterinär än du finns inte!!!!). I tisdags gick han och betade i solen, pigg som en lärka, morgonen därpå ville han inte äta överhuvudtaget och under dagen så var det som att se ork och lust och liv rinna ut och bort. Bocky var sjuk många gånger, men alltid reda att ge det en fight, nu gav han upp. Så morgonen därpå kom veterinären och tog bort honom. En syn för gudar, förmodligen - två vuxna kvinnor som lipar på varsin halmbal över en gammal get... Men som vet. K. sa; vissa är speciella och vissa glömmer man aldrig, och Bocky tillhörde bägge kategorierna.

Så nu sitter jag här, rödögd och ska fira påsk och allt jag vet är att livet är lite ensammare än förut, lite tommare och oändligt mycket tråkigare. Visst finns det getter som "slutar" sina dagar i en frysbox, men det finns också sådana som begravs och lever vidare i sina människors hjärtan. Det gör Bocky.

Jag vill passa på att tacka så hjärtligt mycket för allt stöd och visat intresse som jag och främst Bocky fått genom den här tråden!! Tack så jättemycket!! Och ni som fortfarande har getter - ni vet inte hur lyckligt lottade ni är!!

Hälsningar
Christel.

Balbina

• -
« Svar #137 skrivet: 07 apr-07 kl 21:01 »
 :'( :'(
Gråter med dig...
denna påsk blev en riktig gråthelg...både bocky och två av mina efterlängtade killingar  :'( :'(
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 23:34 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Marieberg

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 07 apr-07 kl 22:02 »
Jag är ledsen för din skull, Christel.
Tänk på alla fina dagar ni hade tillsammans och tänk på hur bra Bocky hade det hos dig. En liten getabock märker när han är älskad.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #139 skrivet: 07 apr-07 kl 22:43 »
Håll inte andan. Gråt rakt ut!

Fan, jag som inte träffat någon av er fick en tår i ögat med.

Nej, ersätta går inte. Men om och när du ev. känner för att berika tillvaron för ännu en getindivid som kan glädja dig på sitt alldeles eget sätt, har du nu flera getvänner att vända dig till i.o.m. ditt skrivande om din älskade bock.

Tack för att du har delat med dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser