Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det med Bocky?  (läst 28144 gånger)

Christel

• Gäst
Re:Vad är det med Bocky?
« Svar #80 skrivet: 15 jan-07 kl 18:35 »
går det inte att använda sig av en stickad olle (med en fin bård skulle vara snyggt) ;D
det skulle han väl passa i.
ta på honom den "åt fel" håll. dvs med framsidan på ryggen och sy in den under magen.
det gjorde jag till min dräktiga riesenschnauzer. hon trivdes bra med den för den formar sej efter kroppen och så prasslar den inte.
 ;)

Jo, idén som sådan tycker jag är jättebra!! Men tänk dig då en stickad olle på en get som stimmar runt i en box full med halm... En livs levande halmbock är vad jag hade fått ;D!!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 15 jan-07 kl 18:40 »
nu har jag sett dessa inlägg om bocky, dag ut och dag in...vad exakt är problemet?mår han inte bra, ta ut vetrinären eller avliva honon.. ;)

Balbina

• -
« Svar #82 skrivet: 15 jan-07 kl 20:15 »
nu har jag sett dessa inlägg om bocky, dag ut och dag in...vad exakt är problemet?mår han inte bra, ta ut vetrinären eller avliva honon.. ;)

Ingen som tvingar dig att läsa vidare  ;) Bocky mår bättre och avlivning är det då absolut inte tal om. Här siktas det på Guinness rekordbok  ;D

Balbina

• -
« Svar #83 skrivet: 22 jan-07 kl 13:52 »
Halloj Christel.
Hur går det med Bocky???

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #84 skrivet: 23 jan-07 kl 14:05 »
Christel! Jag har själv getter och tyvärr har även en måst sluta sitt liv pga vad som liknade problemen som Din Bocky har men hennes hud var inte fullt så skadad. :'(
Idag tror jag hon hade CAE. Det är en slow-virus sjukdom som är relativt nära släkt med mänskligt HIV och fårens Maedi.
Ett par tankar: Om Du tar test (blodprov) för kontroll av CAE och han har det är det nog mest kärleksfullt att sköta honom som Du gjort hittills intill den stund då Ni båda kommit fram till att det är dax för honom att sluta livet. Men låt det för all del ske hemma där han är trygg!
Om Du tar provet (omkring 1000 kr allt som allt, mer precisa svar och provrör får Du från SVA-Statens Vetrinärmedicinska Anstalt) och han inte har CAE skulle jag försöka med mycket persilja och fin tallbark från Furans toppar och tunnare grenar. Vill han inte gnaga själv kan Du pröva att strimla barken fint och ge det med lite vetekli i vatten, kanske med lite korn-kross också. Hur är vattnet hos Dig? Har Du egen brunn?
Ätr det surt? Hög kopparhalt? osv  Du kan även pröva med
lite foderkrita (för hästar) med det verkar stoppande så ge också i såfall god och fin havrehalm som grovfoder och glöm inte selen, om Du bor där marken är fattig på detta!

Skriv och berätta hur det går för Er, oavsett utgången!!!

Med empati för Dig och de bästa välgångsönskningar till Bocky!  // Torptomten  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

• -
« Svar #85 skrivet: 23 jan-07 kl 14:33 »
Förlåt, glömde säga att en bock av Jämtget blev 28 år.  Hans namn var Laabrothen och han avlivades inte för att han inte var till förnöjelse för sina getdamer mer, för han var en omtänksam och aktiv far hela sitt liv. Ej heller fick han sluta för att han  själv var gammal utan för att hans ägarinna var det och inte kunde ta honom med till sitt nya boende!
Jag har själv tillverkat ett gettäcke med bukplatta/väst till.
De har band kring benen och liten krage för halsen. Detta hade min äldsta get efter hennes två sista födslar så att hon kunde ge all kraft till att föda upp killingarna, i stället för att förbrukaden den till att hålla sig varm med.
Bocky skulle nog gilla den modellen då den är gjord i ett tyg med ett manligt kamuflagemönster! ;)  

// Torptomten

Ps vad förströ har Du i hans bostad?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Christel

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 23 jan-07 kl 18:09 »
Halloj Christel.
Hur går det med Bocky???

Halloj Balbina!
Nja, fallet Bocky fortsätter att förbrylla ???, men han äter rejält och mår bra. Det som bekymrar mig mest är att han inte lägger på hullet alls, trots stora fodergivor och en massa extra gott "vid sidan av". Det positiva är att hudeksemen gått tillbaka, och att fabror geten är varm i sitt täcke (han har fått ett nytt, omdesignat i blått nu :-[, figursytt och varmfodrat...).  Så för att göra en låååång (vissa här på forumet verkar tycka  allt för lång...) historia lite kortare, så kämpar vi på, Bockysen och jag.
/Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 23 jan-07 kl 18:30 »
Christel! Jag har själv getter och tyvärr har även en måst sluta sitt liv pga vad som liknade problemen som Din Bocky har men hennes hud var inte fullt så skadad. :'(
Idag tror jag hon hade CAE. Det är en slow-virus sjukdom som är relativt nära släkt med mänskligt HIV och fårens Maedi.
Ett par tankar: Om Du tar test (blodprov) för kontroll av CAE och han har det är det nog mest kärleksfullt att sköta honom som Du gjort hittills intill den stund då Ni båda kommit fram till att det är dax för honom att sluta livet. Men låt det för all del ske hemma där han är trygg!
Om Du tar provet (omkring 1000 kr allt som allt, mer precisa svar och provrör får Du från SVA-Statens Vetrinärmedicinska Anstalt) och han inte har CAE skulle jag försöka med mycket persilja och fin tallbark från Furans toppar och tunnare grenar. Vill han inte gnaga själv kan Du pröva att strimla barken fint och ge det med lite vetekli i vatten, kanske med lite korn-kross också. Hur är vattnet hos Dig? Har Du egen brunn?
Ätr det surt? Hög kopparhalt? osv  Du kan även pröva med
lite foderkrita (för hästar) med det verkar stoppande så ge också i såfall god och fin havrehalm som grovfoder och glöm inte selen, om Du bor där marken är fattig på detta!

Skriv och berätta hur det går för Er, oavsett utgången!!!

Med empati för Dig och de bästa välgångsönskningar till Bocky!  // Torptomten  

Okej, låter vettigt tycker jag, ska se vad jag kan hitta om det på nätet och höra med veterinären. Om det nu är CAE, kan man inte göra något då? Tyvärr är det ju så att Bocky redan kostat en del den senaste tiden, och visst vore det skönt att få en diagnos, men 1000:- för ett provsvar som ändå inte leder till att geten blir bra... Usch, pengar, pengar, aldrig har man så mycket som man skulle vilja!! Men jag ska visst kolla upp det - tack för tipset!!

Vi har kommunalt vatten både inne hos oss och i stallet. Bocky får samma mineraler som fåren (spann köpt på lokalföreningen, utan koppar) och har mineralsten. Stenen slickar han på, men "grusmineralerna" skyr han som pesten. Han får dessutom alger från Alg-Börje. Vad är det som finns i tallbark som kan vara bra?

Det är svårt, det här, man tror ju hela tiden att man gör fel när någon blir sjuk. Eller, ja, JAG är i.a.f. hemskt självkritisk ::) . Men Bocky har bott här i mer än halva sitt liv och alltid varit frisk som en nötkärna, och jag gjorde/gör inget annorlunda med honom som borde göra honom sjuk.  

Jag ska fortsätta lämna rapport om hur det går med lille Bocky, jag lovar!

/Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 23 jan-07 kl 18:35 »
Jag har själv tillverkat ett gettäcke med bukplatta/väst till.
De har band kring benen och liten krage för halsen. Detta hade min äldsta get efter hennes två sista födslar så att hon kunde ge all kraft till att föda upp killingarna, i stället för att förbrukaden den till att hålla sig varm med.
Bocky skulle nog gilla den modellen då den är gjord i ett tyg med ett manligt kamuflagemönster! ;)  

// Torptomten

Ps vad förströ har Du i hans bostad?

Kamoflagemönstrat vore fint det du ;)!!

Jag har kornhalm i boxen och i Bockys lilla hus i hagen.

Torptomten

• -
« Svar #89 skrivet: 23 jan-07 kl 21:16 »
Om tallbarkens välsignelser: Redan Linne beskriver hur bönderna i norr gav både getter,får och kor tallbark som stödfoder och medicin, om djuren blev sjuka under vinterns ofta knappa fodergivor.
Förutom att tallbarken det innehåller vitamner och minneraler samt olika sockerarter finns det också ämnen i den som under jäsningen i vommen blir till både bakteriedödande och virusdödannde samt även svamp/mögeldödande ämnen.
Om Du har snälla grannar med skog kan Du själv se att geten kommer att välja dels tall och dels blåbärsris (bakteriehämande), och först därefter sälg (salisylsyra -frisksmak), asp (mycket kväve=protein) och rönn (minneraler och frisk fruktsmak).

Om strö:Om man använder barrträdsspån kan en del djur (oftast digivande honor och späda ungar) få hudirritationer. Så min tanke var att det kanske var så att det fanns kutterspån i bostaden. Även lövträdspån kan ge problem om det är fuktigt och det finns mögelsporer i det.
Har Du prövat att byta strömedel?
Kanske kan Du pröva med havre eller vetehalm från annan bonde? Det kankanske ge annan halt av virus/mögel/ och bakterier i ströet.
Hur är fukthalten i bostaden, både i luften och på golvet?
Du kan också pröva att innan Du lägger ut nytt strö, sprida ett tunt men jämt lager med vanlig trädgårdskalk på golvet. Det förändrar det mikrobiologiska livet i ströbädden och kan vara positivt för Bockys hud.
Jag brukar alltid salta höet på hösten, innan det läggs in.
Om Du redan gör det så vet Du redan att det dammar mindre då och är godare att äta för geten/kon/ hästen osv. Det blir också mindre "bås" i hans päls.
Du kan också pröva av lätt salta halmen om Du lagrar den länge och sedan efter en längre tid se om hans hud blir bättre.
En matsked eller två om dagen med foderjäst kan också ge ett bättre upptag av näringsämnen och därigenom friskare hud.
Har Bocky sällskap av andra djur, om så bara av en kannin i suin bostad?
Det kan vara bra för hans psyke men kan också vara en möjlig smitt-väg för kvallster. Jag minns inte om Du har mikroskoperat huden nära hans skadade hud?
Om CAE:
CAE smittar inte till människa men man kan INTE, med full säkerhet, säga att det inte smittar vidare till får.
Anledningen till att ta CAE- provet är mer för Din själsfrids skull än för den bot det ger till Bocky. Du vet att det inte finns mer att göra för honom än att ge honom god omvårdnad om det visar att han har det. En frisk och virusfri get kan bli mer än tjugo år, som jag sade tidigare. Dock är CAE så vanligt idag, bland mjölkgetter, att man ofta hör att de inte blir äldre än tio till fjorton år, vilket alltså är fel om de får rätt vård.
Dit hör att de ej får för mycket protein, fett och socker i fodret som ger liksom hos människan ett förkortat liv p ga "vällevnad".
Om mineraler:
Ofta ger man får minneralfoder med mindre/inget koppar i då de förädlade raserna är känsliga för detta. Med getter är det så att det är bättre att ge mineralfoder för kor ( med koppar).
Om sår rengörning:
Med vad för medel rengör Du hans hudsår? Använder Du någon typ av "sårsalva"?
// Torptomten  

Balbina

• -
« Svar #90 skrivet: 24 jan-07 kl 03:18 »
Torptomten:
Wow aldrig hört talas om att man kan salta in hö.
Men finns det ingen risk att djuren får i sig för mycket salt?
Mina getter äter aldrig salt. De har ändå fri tillgång till sten.

Det finns fårmineraler med koppar också.

Christel: Skönt att han äter iaf....
Nu har du fått lite att fundera på och jobba med  ;)

Torptomten

• -
« Svar #91 skrivet: 24 jan-07 kl 15:12 »
Om att salta höet:
Att salta höet eller lövskörden då den torkat var förr ett vanligt sätt att förbättra foderkvalliten, särskilt på det som förbrukades på senvintern-förvåren. Saltet är vanligt grovt foder salt, alltså NaCl-koksalt. det finns ingen risk att djuren får för mycket salt om de har fri tillgång på vatten eller vattnas minst två gånger per dygn med vatten som inte är kallare än tio grader. Vinter tid brukar jag dock ge getterna som killat nyss, vatten tre gånger per dyngn.
De får också sitt kraftfoder ordentligt stöpt- uppblött i hett vatten som medan det tränger in i fodret kallnar och är vid serveringen ca10-20gr varmt.
Att salta höet till getter och får gör också att bock och bagge får mindre risk för urinsten.
De dricker mer och urinen blir mindre koncentrerad.
För ägaren blir det också en fördel genom att hödammet minskar men det gör inte att jag avstår från att använda andningsskydd.
Jag har bara erfarenhet av höbalar om ca 7 kg per styck.
De får drygt en halv näve grovsalt var då de läggs in förutom de som ligger närmast bottenpallar, ribbväggar och de överst. Dessa lägger jag dubbla mängden på eftersom de är mer utsatta för fukt.  Av äldre släktingar har jag lärt att det går bra att också salta löshö då detta tas in. Mängden salt som är lämplig i dessa fall vet jag dock inget om.
     // Torptomten

Christel

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 24 jan-07 kl 18:31 »
Om tallbarkens välsignelser: Redan Linne beskriver hur bönderna i norr gav både getter,får och kor tallbark som stödfoder och medicin, om djuren blev sjuka under vinterns ofta knappa fodergivor.
Förutom att tallbarken det innehåller vitamner och minneraler samt olika sockerarter finns det också ämnen i den som under jäsningen i vommen blir till både bakteriedödande och virusdödannde samt även svamp/mögeldödande ämnen.
Om Du har snälla grannar med skog kan Du själv se att geten kommer att välja dels tall och dels blåbärsris (bakteriehämande), och först därefter sälg (salisylsyra -frisksmak), asp (mycket kväve=protein) och rönn (minneraler och frisk fruktsmak).

Om strö:Om man använder barrträdsspån kan en del djur (oftast digivande honor och späda ungar) få hudirritationer. Så min tanke var att det kanske var så att det fanns kutterspån i bostaden. Även lövträdspån kan ge problem om det är fuktigt och det finns mögelsporer i det.
Har Du prövat att byta strömedel?
Kanske kan Du pröva med havre eller vetehalm från annan bonde? Det kankanske ge annan halt av virus/mögel/ och bakterier i ströet.
Hur är fukthalten i bostaden, både i luften och på golvet?
Du kan också pröva att innan Du lägger ut nytt strö, sprida ett tunt men jämt lager med vanlig trädgårdskalk på golvet. Det förändrar det mikrobiologiska livet i ströbädden och kan vara positivt för Bockys hud.
Jag brukar alltid salta höet på hösten, innan det läggs in.
Om Du redan gör det så vet Du redan att det dammar mindre då och är godare att äta för geten/kon/ hästen osv. Det blir också mindre "bås" i hans päls.
Du kan också pröva av lätt salta halmen om Du lagrar den länge och sedan efter en längre tid se om hans hud blir bättre.
En matsked eller två om dagen med foderjäst kan också ge ett bättre upptag av näringsämnen och därigenom friskare hud.
Har Bocky sällskap av andra djur, om så bara av en kannin i suin bostad?
Det kan vara bra för hans psyke men kan också vara en möjlig smitt-väg för kvallster. Jag minns inte om Du har mikroskoperat huden nära hans skadade hud?
Om CAE:
CAE smittar inte till människa men man kan INTE, med full säkerhet, säga att det inte smittar vidare till får.
Anledningen till att ta CAE- provet är mer för Din själsfrids skull än för den bot det ger till Bocky. Du vet att det inte finns mer att göra för honom än att ge honom god omvårdnad om det visar att han har det. En frisk och virusfri get kan bli mer än tjugo år, som jag sade tidigare. Dock är CAE så vanligt idag, bland mjölkgetter, att man ofta hör att de inte blir äldre än tio till fjorton år, vilket alltså är fel om de får rätt vård.
Dit hör att de ej får för mycket protein, fett och socker i fodret som ger liksom hos människan ett förkortat liv p ga "vällevnad".
Om mineraler:
Ofta ger man får minneralfoder med mindre/inget koppar i då de förädlade raserna är känsliga för detta. Med getter är det så att det är bättre att ge mineralfoder för kor ( med koppar).
Om sår rengörning:
Med vad för medel rengör Du hans hudsår? Använder Du någon typ av "sårsalva"?
// Torptomten  

Okej, ska försöka reda ut frågeställningarna i ditt inlägg, men vill först fråga dig en sak; Varför tror du att Bocky skulle ha CAE? Jag har skumläst på nätet och symtomen stämmer inte med Bockys. Kanske har jag läst på fel ställen, men Bocky har eksem och hade en period där han inte ville äta, vilket såkart gjorde att han gick ner i vikt. CAE ska påverka lederna (atrit) och bl.a. ge viktminskning trots god matlust... Jag kan inte hitta ngt om hudproblem ???. Pratade med veterinären imorse och hon och hennes manliga kollega håller fast vid att Bocky helt enkelt är gammal och börjar ta slut, helt enkelt. Geten är undersökt ordentligt två ggr, och hjärta, lungor tänder o.s.v. är bra, och lederna, dom är det inget fel på! Gamla herrn kunde minsann studsa på bakbenen och låtsasstångas i solen i eftermiddags, när jag gick ut och tog av täcket för att han skulle få lite sol på kroppen!
Nu till dina frågor;
1. Jag har kornhalm för att jag tycker det är bäst. Alla djuren äter av det med god aptit, och halmen är gul som smör. Jag strör Stalosan i boxarna en gång/vecka, vilket ska ta kål på bakterier och annat otyg - dock helt ofarligt för djur & människor. Mockar gör jag varje dag, så rent har han det i.a.f., geten. Men visst, bakteriefritt är inte mitt stall - inte någonting här på gården, och vill inte att det ska vara det heller. Bakteriefritt är onaturligt.
2.Luftfuktigheten i stallet, frågar du. Stallet är oisolerat, helt byggt i trä, välventileret med högt i tak. Jag skulle beskriva det som torrt och dragfritt...
3. Jag köper mitt hö, får hem en 250 balar i taget och har aldrig saltat det. Jag har världens bästa höbonde - t.o.m. petigare än jag (och Bocky ;D) och höet har både bra analysvärden och hygieniska värden. Det dammar inte det minsta!! Bocky får samma hö som hästarna, och jag skulle inte drömma om att ge någon mögligt hö!!!!! Jag har också hört att saltat hö kan uppfattas som godare, men ingen har ju klagat än, och de har dessutom saltstenar så de kan själv få i sig salt. Vatten dricker de allihopa rejält, Bocky ingen undantag. Salta halm har jag aldrig hört talas om - kan det vara bra om man har det som strömedel? Salt är trots allt frätande :-\, inte sant?
4. Bocky har hästar i boxarna intill i stallet. Ser dom och hör dom. I hagen går han själv på vintern, eftersom han är en elek herre  som vill ha hus, höhäck, vattenspann och grind för sig själv, vilket ger fåren ganska usla förhållanden vintertid. Så de får gå ihop på sommaren, men Bocky har egen vinterhage med eget litet hus, egen vattenspann, egen grind o.s.v.  ;). Han går precis utanför stalldörren så han ser oss allihopa och kan prata med båda mig, hästar, grisar och får hela dagarna. Och hundarna och katterna, så ensam är han inte.
5. Mineraler. På spannen står att de är till får och get, men geten tycker inte om den oavsett vilket. Koppar innehåller de inte p,g,a, att fåren är korsningar med bl.a. texel. Komineraler, säger du? Går inte lika bra med hästmineraler? Ger Krafft Miner Blå.
6. Sårrengöring är inte aktuellt länge, gudskelov! Alla sår är läkta och huden är visserligen hård och oelastisk, men bättre än tidigare. Man får vara glad åt det lilla!

Jag hoppas att du fått svar på det viktigaste du ville veta. Jag uppskattar ditt intresse för att hjälpa till!!!

Hälsningar Christel.

Balbina

• -
« Svar #93 skrivet: 24 jan-07 kl 20:00 »
Christel:
Kom på en annan sak som jag inte tänkt på innan.
Prova att badda hans eksem med olivolja. Vi hade en shettis med s.k. soleksem och de gick bort jättefort när vi baddade med olivolja.
Prova.... det skadar iaf. inte.
Mvh.

Lena A

« Svar #94 skrivet: 24 jan-07 kl 20:29 »
Christel, det är roligt att höra att Bocky mår bra!  :)

Christel

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 25 jan-07 kl 07:09 »
Balbina: Ska absolut prova olivolja!! På tal om soleksem så ska det visst hjälpa med ringormsvaccin, både som behandling och rent förebyggande.
/Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 25 jan-07 kl 07:10 »
Christel, det är roligt att höra att Bocky mår bra!  :)

Tack :D- tycker vi här också!!

Balbina

• -
« Svar #97 skrivet: 25 jan-07 kl 08:15 »
Balbina: Ska absolut prova olivolja!! På tal om soleksem så ska det visst hjälpa med ringormsvaccin, både som behandling och rent förebyggande.
/Christel.

Hade jag inte en aning om. Fast olivoljan fungerar så bra så det är onödigt att proppa i dem mer vacciner. Enda tråkiga med olivolja är att de blir lite kladdiga. Men det står man ut med när man ser att det fungerar.

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #98 skrivet: 26 jan-07 kl 01:25 »
Hej !  Jag har något liknande utslag i nacke o skalp,inget mjäll utan något som liknar skorv men inte är det,sedan i höstas ngn. Ingen vet vad det är, har provat det mesta,inget hjälper! Har nu börjat med klorhexidin,desinf för bl.a. provtagning m.m. det tycks hjälpa. Svider som eld men torkar tydligen till dom savande skorporna så det blr rent o fint under när dom släpper. Jag funderade ett tag på om det kunde vara rävskabb!? Vad vet jag!  Har hund katt getter och några hönor, inga verkar ha något liknande. Kan det finnas något muterande,svamp eller parasit???! Ingen vet. Det nya då,sorkpest! Vem vet, men då borde penc ha verkat tycker man.Om Bocky äter o mår bra för övrigt så tycker inte jag att det finns någon anledning till att ta bort honom.   Lycka till med Bocky!! :D

Har du provat tjärtvål och tjärsalva?
"to boldly go where no goat has gone before"

Christel

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 26 jan-07 kl 10:07 »
Hade jag inte en aning om. Fast olivoljan fungerar så bra så det är onödigt att proppa i dem mer vacciner. Enda tråkiga med olivolja är att de blir lite kladdiga. Men det står man ut med när man ser att det fungerar.

Tänkte efter en extra gång när jag stod där med olivoljan i stallet - känns lite korkat att kladda ner geten med olja när det är så kallt :-\, borde kyla ner honom ännu mer ???? Eksemen är ju reden mycket bättre, så jag avvaktar och ser tills vidare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1529 gäster, 2 användare
gorlan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser