Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det med Bocky?  (läst 28156 gånger)

Balbina

• -
Re:Vad är det med Bocky?
« Svar #60 skrivet: 05 jan-07 kl 09:51 »
Christel: Bocky var väl sjuk första gången i somras? 'han kan inte ha satt i sig något då som han reagerat på??
har du kollat din hage. gamla djur borde ju , precis som människor, kunna tappa smak och lukt och missa något som han eg. inte borde ätit???

Gott att han äter ordentligt igen. Verkar som faran är över för Bocky  :D :D :D

Christel

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 06 jan-07 kl 18:11 »
Helt konstig fraga, fran en som inte kan nagonting alls egentligen om getter, men.... kan getter fa psoriasis?  ???
(Far be om ursakt om denna undran ar totalt korkad!)

Ville sa ocksa bara halla med alla som allaredan sagt att Christel forstas kanner Bocky utan och innan och vet nar det ar dags...

Snalla Christel, beratta hur det gar for er!!!  :)

Psoriasis på getter ???? Har uppriktigt sagt ingen aning :-[...

Det går faktsikt inte att undvika att få ett väldigt personligt förhållande till ett djur som man tillbringar så mycket tid med, som jag gör med Bocky. Getter är som de är, och gör mer som de själva vill än som de blir tillsagda. Nog för att jag blev heltokig på Bocky i början >:( när han skulle stångas precis heeeeeeela tiden och dessemellan inte alls uppförde sig som en kastrerad  bock. (Jodu, det fanns en tid då jag förstod förra ägaren och hennes önskan att bli av med getaskrället ;)!) Jag fick tips och råd om att beväpna mig med sopkvast och div. tillhyggen, men jösses ::)!! Våld föder våld, heter det ju, och jag har aldrig bokstavligen behövt banka vett i huvudet på någon innan, så varför börja med en begagnad get? Så, nu 8½år senare, kan jag inte tänka mig hur livet skulle vara utan Bocky :-\. Det har hänt en del under åren, får man säga ;D. I vår relation bara till det bättre :D.

Christel

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 06 jan-07 kl 18:30 »
Christel: Bocky var väl sjuk första gången i somras? 'han kan inte ha satt i sig något då som han reagerat på??
har du kollat din hage. gamla djur borde ju , precis som människor, kunna tappa smak och lukt och missa något som han eg. inte borde ätit???

Gott att han äter ordentligt igen. Verkar som faran är över för Bocky  :D :D :D

Nej, han fick sina 1:a små eksemliknade utslag för lite drygt 1½ månader sedan - såg dom på fredagen, ringde vet. på måndagen och fick medicin på direkten. Betena han gick på i somras består mest av gräs och maskrosor, tistlar och lite nässlor här & var. Har tyvärr inga fina naturbeten, utan har gjort hagar på åkermark. Går det också, i brist på bättre. Bockys vinterhage ligger på väldränerad stallbacke, och i år är där grönt gräs året om verkar det som... Så nej, jag uppskattar din fråga - kunde ju ha varit att jag inte tänkt så långt själv :-[, men han kan inte ha fått i sig något farligt allergiframkallande. Har alltid varit kräsen med vad han äter, även med tilltagande ålder.

Dagsformen på geten är god, måste jag säga!! Äter bra, är pigg och vaken och eksemen verkar gå mer å mer tillbaka. Visserligen ser han för tokig ut i pälsen, men det kan man ju inte ta livet av honom för!!!

Förhoppningsvis så håller det här i sig även när pencillinkuren är slut. Tyvärr så gjorde det inte det sist, efter förra medicineringen. Visserligen var det ett annat preparat den gången, men ja, oron finns där att vi kommer tillbaka till ruta ett igen ganska snart. Visst är det en del av djurägandet, att oroa sig i tid och otid?

Christel

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 11 jan-07 kl 18:02 »
Hej igen!

Tänkte bara berätta att det är fortsatt bra med Bocky :D!! Han äter som han ska och verkar pigg och nöjd med livet. Lite frusen är han, inte så konstigt när pälsen ser ut som den gör, så igår fick han täcke... Låter löjligt, inte sant, och jag är inte den som har täcke på vare sig hästar eller hundar, men de fryser ju inte rumpan av sig heller.

Nu har jag en liten get med ett gult schabrak på ryggen (schabrak är ett "sadelunderlägg" till häst, precis lagom stort till en get i Bockys format) och en elastisk täckesgjord runt magen. Varmt och skönt är det, och tro inte han försökt få av det!!

/Christel & Bocky

Balbina

• -
« Svar #64 skrivet: 11 jan-07 kl 19:36 »
Åhh, vad bra att han äter  :D
Klart Bocky ska ha täcke på sig. Alla gamla sjuklingar förtjänar ett mysigt täcke.
Hmmm, en liten bild på bocky i täcke kanske??? Du kan skicka bild till mig så lägger jag ut den om du vill.

Christel

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 11 jan-07 kl 20:54 »
Håller fullständigt med dig!! Gamla, skröppliga gubbar som Bocky förtjänar ett täcke ;) :). Han är så söt så!! Och framförallt varm och go´!

Jag mejlar iväg några bilder till dig nu på direkten så får du se om du har lust att lägga in någon här - vore jättesnällt av dig :)!! Skratta inte så du trillar av stolen bara...

Balbina

• -
« Svar #66 skrivet: 12 jan-07 kl 00:17 »
Här kommer en bild på senaste getmodet  ;D

Balbina

• -
« Svar #67 skrivet: 12 jan-07 kl 00:18 »
och en till ......

Balbina

• -
« Svar #68 skrivet: 12 jan-07 kl 00:20 »
Hmmm, funderar på om inte ett ländtäcke skulle passa ännu bättre???
Christel: Vi kanske skulle sy upp en liten kollektion  ;D ;D

Christel

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 12 jan-07 kl 07:35 »
Ländtäcke ja, har faktiskt tittat på det  :-[ . T.o.m. på färdiga hundtäcken  ::). Fördelen med det här Bocky har nu är att det inte fladdrar i vinden eller går att fastna i om han skulle klä av sig på egen hand. Och att jag hade det hemma i sadelkammaren!! Och att det värmer - det är ju det som vi eftersträvar!!! Att det sedan ser tosigt ut, det bjuder vi på!

Designa getkläder verkar vara en unik affärsidé, men med tanke på hysterin med att klä på hundar och hästar så går det nog att göra business av det också. Lite paljetter och nitar och matchande halsband med berlocker och så... ;) ;D

Lena A

« Svar #70 skrivet: 12 jan-07 kl 08:06 »
Tack Christel och Balbina för kort på Bocky.  :D Han ser så mysig ut i sitt gula täcke! Det är skönt att höra att han mår bra och för övrigt äter ordentligt!  

Fortsätt berätta hur det går för er.  :D

Balbina

• -
« Svar #71 skrivet: 12 jan-07 kl 10:29 »

Designa getkläder verkar vara en unik affärsidé, men med tanke på hysterin med att klä på hundar och hästar så går det nog att göra business av det också. Lite paljetter och nitar och matchande halsband med berlocker och så... ;) ;D

:-[ :-[ Och jag tillhör dem som klär på mina hundar el. iaf. min hund. Hon har både regnjacka och vinterjacka. Och koppel och halsband i rosa/lila metallic med rhinestones. Kunde inte låta bli. Hon är såå söt  :-[ :-[ :-[

snygga halsband vore inte fel. Men hundhalsband med nitar och så på passar ju alldeles perfekt även på getter så det behöver vi inte komma med nytt. Kanske någon typ av grimma???
Tråkigt nog så har folk en så enormt förutfattad mening om getter i sverige och verkar helt anti mot getter. Så en getkollektion är nog bara att lägga ner. Men jag ska nog sy upp åt mina egna iaf.

Christel

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 12 jan-07 kl 12:16 »
Tack Christel och Balbina för kort på Bocky.  :D Han ser så mysig ut i sitt gula täcke! Det är skönt att höra att han mår bra och för övrigt äter ordentligt!  

Fortsätt berätta hur det går för er.  :D

Alltså, det börjar kännas om om Bocky har fått en egen blogg ;) - det är inte illa av en gammal bock, det inte!!

Marieberg

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 12 jan-07 kl 12:21 »
Alltså, det börjar kännas om om Bocky har fått en egen blogg ;) - det är inte illa av en gammal bock, det inte!!

Hihi, det har jag också tänkt!
Jag har visserligen endast halkat in i er diskussion över "Gå till de 50 senaste inläggen" och har ännu inte hunnit läsa mig in i Bockys krämpor, men han verkar vara en populär kille!
Hoppas att han mår bra!

Christel

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 12 jan-07 kl 12:25 »
:-[ :-[ Och jag tillhör dem som klär på mina hundar el. iaf. min hund. Hon har både regnjacka och vinterjacka. Och koppel och halsband i rosa/lila metallic med rhinestones. Kunde inte låta bli. Hon är såå söt  :-[ :-[ :-[

Ooops, då får jag passa mig så jag inte trampar på några ömma tår här då :-[.

Balbina

• -
« Svar #75 skrivet: 12 jan-07 kl 20:18 »
Ooops, då får jag passa mig så jag inte trampar på några ömma tår här då :-[.

hehe, ingen fara. Men har man fjollhund (papillon) så har man och då ska det synas också. ;D
Lika fjolligt är det när vi åker på utställning med henne. Då är det på med hundparfymen som gäller.

PS. Papillon är inte fjolliga de har bara fått det ryktet. Det är en väldigt intelligent liten hund som älskar att jobba DS

Christel

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 13 jan-07 kl 18:02 »
Nej, vet du vad - det är väl sant som det säga att "sådan husse, sådan hund", eller "matte", eller "hundägare" i jämställdhetens namn ::). Det finns fjolliga människor och fjolliga hundar, och det är sällan klädernas fel ;) ;D. Och av papillioner har jag bara positiva erfarenheter, trots att grannens skäller så min 45kilos hund blir nervös och vill gå hem (...på tal om mesiga hundar då :-[)

Jag är väldigt anti det här mad täcke o.s.v. men har också djur som är vana vid väder och vind. I Bockys fall så är han i behov av sitt täcke eftersom han faktiskt huttrar utan :-\ och med tanke på hur lite päls han har kvar på ryggen så är det inte så konstigt.

Balbina

• -
« Svar #77 skrivet: 14 jan-07 kl 00:02 »
Nej, vet du vad - det är väl sant som det säga att "sådan husse, sådan hund", eller "matte", eller "hundägare" i jämställdhetens namn ::). Det finns fjolliga människor och fjolliga hundar, och det är sällan klädernas fel ;) ;D. Och av papillioner har jag bara positiva erfarenheter, trots att grannens skäller så min 45kilos hund blir nervös och vill gå hem (...på tal om mesiga hundar då :-[)

Jag är väldigt anti det här mad täcke o.s.v. men har också djur som är vana vid väder och vind. I Bockys fall så är han i behov av sitt täcke eftersom han faktiskt huttrar utan :-\ och med tanke på hur lite päls han har kvar på ryggen så är det inte så konstigt.

Nej, helt klart ska Bocky ha ett varmt täcke på sig.
Men papillonen har jag jacka/täcke (inget annat) på dels för att det är en kul grej och dels för att lilla damen fryser. Papillons har nämligen ingen värmande underull.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #78 skrivet: 15 jan-07 kl 08:12 »
går det inte att använda sig av en stickad olle (med en fin bård skulle vara snyggt) ;D
det skulle han väl passa i.
ta på honom den "åt fel" håll. dvs med framsidan på ryggen och sy in den under magen.
det gjorde jag till min dräktiga riesenschnauzer. hon trivdes bra med den för den formar sej efter kroppen och så prasslar den inte.
 ;)

Christel

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 15 jan-07 kl 18:32 »
Nej, helt klart ska Bocky ha ett varmt täcke på sig.
Men papillonen har jag jacka/täcke (inget annat) på dels för att det är en kul grej och dels för att lilla damen fryser. Papillons har nämligen ingen värmande underull.

Ähum, host, host... :-[. Jag har en gammal spaniel, väl påpälsad av naturen och inte den magraste i familjen  ;) som säkert också hade haft kläder på sig om han fått ::).

Dela detta:

* Inloggade just nu

1546 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser