Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskätet - finns det nåt sätt att förebygga?  (läst 1512 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Maskätet - finns det nåt sätt att förebygga?
« skrivet: 01 okt-12 kl 10:57 »
Som rubriken lyder... Finns det nåt klurigt, smart och framför allt giftfritt sätt att hindra att äpplena (och för all del annan frukt och bär också!) blir maskätna?

Vårt gamla misshandlade träd med Transparent Blanche gav frukt som till viss del angripits av rönnbärsmal. Där var ändå angreppen så pass begränsade att det mesta av frukten var användbar... Finns ett yngre träd på gården, med nåt slags vinteräpplen. Förra hösten gav det trädet bara en fem, sex äpplen totalt, så jag kan inte riktigt minnas kvalisorten på dem. I år är trädet fyllt av äpplen (gissar att det kan ha med ljus att göra, då vi röjde rejält med sly runt trädet i höstas), men äpplena är ganska så maskätna.

Det är lite trist att försöka ta rätt på dem, när man får slänga två tredjedelar av frukten... Så finns det nåt kreativt sätt att hindra masken från att ta frukten så vore jag tacksam! Skulle även vara kul att få tips på sorter som inte angrips så mycket, då vi tänkt plantera fler träd i framtiden..

kurt

SV: Maskätet - finns det nåt sätt att förebygga?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-12 kl 11:39 »
Görel Kristina Näslund har bra råd i sin äppelskola, genom att plantera fångstträd åt rönnbärsmalen (flera olika sorters rönnar + oxel +prydnadsaplar), kan man försöka avleda rönnbärsmalen från äppelträden.

http://www.karnhuset.com/Appelskola/appelskola.htm#ronnbarsmal

Fru Jansson

• Gäst
SV: Maskätet - finns det nåt sätt att förebygga?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-12 kl 12:02 »
Tack för info! Även vettig info om sorter...

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 3 användare
JHe, Meja, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser