Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majskorn  (läst 2267 gånger)

Alma

• Västergötland
Majskorn
« skrivet: 30 sep-12 kl 13:22 »
Jag är inget fan av att sitta och gnaga på en majskolv så om jag vill frysa in bara kornen för att använda i grytor och sallader -  hur gör jag då? Eller finns det något bra sätt att söta majsen lite och lägga in?
Jag ska lära mig allt!

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Majskorn
« Svar #1 skrivet: 30 sep-12 kl 13:35 »
Skär dem av kolven o förväll...el förväll kolven o skär loss kornen, frys in. Har du plats skulle jag tro att kornen blir trevligare om du fryser in dem med kokvattnet, blir lätt frysskador annars. Eller så konserverar du dem.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Alma

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 okt-12 kl 19:27 »
Tack för svaret! det är alltså förvälla i lite vatten och inte koka? Hur länge behöver man förvälla?
Jag ska lära mig allt!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 06 okt-12 kl 21:42 »
Inget proffs på just majs då de inte är så odlingsvärda här uppe hos mig. Brukar sätta i oss dem på en gång!  ;)

Men låt kornen koka i någon minut el två, inte mer, borde räcka för att stoppa upp enzymaktiviteten.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Alma

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 okt-12 kl 19:55 »
Jag gjorde någon korsning av förvälla/ånga och det blev kanske 10 minuter eller så och det gick ju fint att skära av dem. Fuskade och tog inte med vattnet för det var inte så mycket men hoppas det blir bra ändå. Trodde inte att de var tillräckligt mogna för att de flesta kornen på kolven var så ljusa men de var söta och goda de också.
Tack!
Jag ska lära mig allt!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 10 okt-12 kl 22:31 »
Roligt att det gick bra!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 3 användare
älvlilja, Be, Arctic

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser