Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höskörd utan traktor  (läst 5440 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
Höskörd utan traktor
« skrivet: 28 sep-12 kl 20:38 »
Sitter och planerar för höskörden 2013, och funderar på hur jag bäst ska lösa mina små problem.
Det ena är att jag saknar egen traktor, och det andra är att ladan är så genomrutten att golvet inte håller för att köra in något löshö (såsom det var tänkt ursprungligen så var det hästens jobb att dra in hökärran på rännet, men golvet håller inte ihop för den belastningen idag. Där höet ska ligga är golvet i bra skick, men vägen fram dit är inte stabil)

Jag är ju lite envis med att jag helst vill hässja mitt hö, och ta in det som löshö med hjälp av häst och allra helst slå och räfsa det med häst också. men mina små problem innebär kanske att den bästa lösningen istället är att leja in hjälp att slå en del av det med traktor (det som inte jag och hästen orkar eller klarar slå själva) och sedan hässja det, låta det hänga 1-2 veckor, ta ner höet för hand och återigen leja in en traktor och en press som manuellt matas och balar höet till småbalar, som sedan transporteras upp på rännet med hjälp av en hö-elevator jag har här hemma.
Lite pyssel blir det ju.
Fortfarande finns ju alternativet att leja in en storbonde som pressar stora ensilagebalar åt mig, men det kommer ju kosta en del (han tar timpenning) och dessutom är jag tveksam över vilken hygienisk kvalitet det blir på ett hösilage från våra åkrar, som inte är gödslade på typ 30 år, (okej, i alla fall inte på minst 16 år) och som blir förväxt eftersom det måste skördas sent på säsongen. Det är svårt att avgöra den hygieniska kvaliteten på hösilage och även ensilage, så jag känner mig tryggare med torrhö. Visst, det är enkelt att förvara balarna och jag slipper arbetet med det hela, men det är också väldigt väldigt roligt och trevligt med höhässjning och höskörd på gammalt vis om man har rätt redskap och förutsättningar för att utföra arbetet riktigt!
Hur skulle ni göra i min sits?

Jag kanske borde köpa mig en traktor med löspress och slåtterbalk tills jag har utvecklat mig på hästfronten... Men även om jag kan slåttra allt med häst så återstår ju problemet med att det inte finns någon hästdriven löspress, (eller gör det?)
« Senast ändrad: 29 sep-12 kl 22:09 av Hippievagnen »

Klingahund

• Småland
SV: Höskörd utan traktor
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 21:13 »
Jag tycker du ska hässja ditt hö. Det kan hänga hela sommaren så på sätt och vis är det lugnare än att ensilera det i plastbalar (mer jobb bara). Jag skulle sedan kört in det som löshö med hästen och blåst upp det med en höfläkt. Du kan även köra in det löst i fång på elevatorn eftersom du har en. Nackdelen är att det är jobbigt att fora med löshö då det gärna binder ihop sig jämfört med balar.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 22:12 »
Du kan även köra in det löst i fång på elevatorn eftersom du har en. Nackdelen är att det är jobbigt att fora med löshö då det gärna binder ihop sig jämfört med balar.

Det är på detta vis jag helst själv skulle välja också tror jag. Men visste inte att man faktiskt kunde få in även löshö med hjälp av en elevator, det var nytt för mig, men det skulle onekligen underlätta! Men fastnar det inte bara en herrans massa löshö i själva apparaten då, som liksom tuggar sig fast och gör så det blir stopp?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 22:17 »
Hökanon?  Är de dyra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 29 sep-12 kl 22:19 »
Men gamla fläktar för att blåsa upp det så som man just gjorde förr när man hade hässjat, det finns det ju överallt stående och kostar gratis i stort sett. Bara man får med sig lite rör också. Jag har själv en stående som inte använts på de senaste 44 åren:) .

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-12 kl 22:49 »
Om man kan sköta det hela med en elevator och slippa köpa en hökanon att frakta hem och böka med så vore det toppen.
Men om jag tur kanske jag kan använda den hökanon som står upp på rännet redan. Det är bara det att den är förbannat tung och vetefasiken hur jag får den därifrån!
Sen är jag också lite osäker på om det verkligen ÄR en hökanon som står däruppe. Ni kanske kan hjälpa mig att lista ut?
har ingen bild på den men lägger in en bild på en liknande mojäng

Som ni ser på bilden är det ett litet "hjul" på sidan som är till för att drivas med nån slags remdrift(?). Ungefär så ser min hökanon ut också på ena sidan. På andra sidan sitter en "tratt" som är vänd uppåt som samlar upp halmen och leder den in i trumman.
 Jag har ingen motor på hökanonen, däremot finns det en separat motor som jag tror har flyttats omkring i ladan för att driva olika maskiner med remmar. Hökanonen eller "halmfläkten" som jag tror den är använd som, står precis vid utloppet av tröskan, och jag tror att det är ungefär där som den färdigtröskade halmen kommer ut. Den landar sedan rätt ner i bingen eller "tratten" som leder halmen ner i hökanonen. Därifrån skjuts den sedan upp i röret som löper precis under taket i ladan, och bort till hörnet där halmen har sin plats. (precis bredvid en lucka i golvet ovanför halmförrådet, där också en halmhack står placerad, också den nån slags remdrift-maskin utan egen motor.)
Tror ni jag kan få igång den här gamla apparaten och frakta ner den från rännet? ÄR det en hökanon? Hur flyttar man på en sådan installation? Vad för en maskin ska man använda för att driva den? Är det meningen att man ska montera ner alla rör och doningar efter att höet är inne, eller låter man det stå ute året runt?
« Senast ändrad: 29 sep-12 kl 22:53 av Hippievagnen »

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 sep-12 kl 23:06 »
Kan tillägga att jag har inget emot att fodra med löshö. Däremot är jag inte helt säker på hur mycket mer plats som krävs i ladan för förvaringen av höet. Pressade balar tar ju mindre plats...
Jag tror inte att förvaringen är något problem sålänge som man kan fylla ladan till brädden. Det är högt till tak på rännet. Men jag har lärt mig att man ska skydda höet med en halmvägg närmast väggen så att de stoppar fukten utifrån, eller låta bli att pressa höet utåt kanterna. Tror ni att löshöet blir dåligt om man pressar ut det mot väggarna? Om jag inte gör det kommer jag ha svårt att fylla utrymmet och få plats med allt hö... Men å andra sidan så borde ju löshö vara något mer motståndskraftigt mot fuktproblem eftersom det ligger luftigare. Tänker också salta mellan lagren när jag tar in höet.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 sep-12 kl 00:52 »
Om man kan sköta det hela med en elevator och slippa köpa en hökanon att frakta hem och böka med så vore det toppen.
Men om jag tur kanske jag kan använda den hökanon som står upp på rännet redan. Det är bara det att den är förbannat tung och vetefasiken hur jag får den därifrån!
Sen är jag också lite osäker på om det verkligen ÄR en hökanon som står däruppe. Ni kanske kan hjälpa mig att lista ut?
har ingen bild på den men lägger in en bild på en liknande mojäng

Som ni ser på bilden är det ett litet "hjul" på sidan som är till för att drivas med nån slags remdrift(?). Ungefär så ser min hökanon ut också på ena sidan. På andra sidan sitter en "tratt" som är vänd uppåt som samlar upp halmen och leder den in i trumman.
 Jag har ingen motor på hökanonen, däremot finns det en separat motor som jag tror har flyttats omkring i ladan för att driva olika maskiner med remmar. Hökanonen eller "halmfläkten" som jag tror den är använd som, står precis vid utloppet av tröskan, och jag tror att det är ungefär där som den färdigtröskade halmen kommer ut. Den landar sedan rätt ner i bingen eller "tratten" som leder halmen ner i hökanonen. Därifrån skjuts den sedan upp i röret som löper precis under taket i ladan, och bort till hörnet där halmen har sin plats. (precis bredvid en lucka i golvet ovanför halmförrådet, där också en halmhack står placerad, också den nån slags remdrift-maskin utan egen motor.)
Tror ni jag kan få igång den här gamla apparaten och frakta ner den från rännet? ÄR det en hökanon? Hur flyttar man på en sådan installation? Vad för en maskin ska man använda för att driva den? Är det meningen att man ska montera ner alla rör och doningar efter att höet är inne, eller låter man det stå ute året runt?
Det ficksar du lätt med ett block  och några länkar att få ner fläkten  från rännet  fläkten väger inte så mycket men otymplig . Nä inte så bar att ha den ståendes ute .   Drivningen är en Minst 7.5 hästars el motor ja hade en 10 hästars.går även att driva via traktorn om den har remskiva .

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 sep-12 kl 01:00 »
Laga det dåliga på ladan? Ett år borde väl räcka till?

hatte

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 30 sep-12 kl 08:28 »
Det är en halmfläkt. Det går nog att köra hö med den också men det brukar gå åt en riktigt stor motor uppåt 10 hästar. Man får även då mata snålt så det inte blir stopp. Det finns nåt liknande för hö med ännu grövre rör. Kallades för hö injektor har jag för mig.
Hatte

Klara

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 sep-12 kl 09:04 »
Vill bara säga att rent hygieniskt och kvalitetsmässigt är det inga problem att göra hö och sedan plasta det i storbalar. Så brukar vi göra på en arrendegård vi har en bra bit bort, där är inte gödslat på många många år (30?) och vi brukar slå det sent när den riktiga skörden egentligen är över men innan andraskörden och så torkar vi på slag men vänder det nån gång. Blir kalasfoder, korna älskar det och hästarna också.

Men jag förstår ju att den hanteringen inte egentligen passar dig när du inte har ngn traktor och vill använda hästen. Man vill ju gärna kunna hantera balarna när man har fått hem dem också.. Jag röstar för hökanon men undersök marknaden och modeller och olika rörupphängning innan du lägger ner jobb på att baxa ner den du har ifall den inte tänker fungera bra. Du måste ju ha en med egen motor och inte en traktordriven. Jag tror inte det behöver vara så omöjligt dyrt. Löshö på elevatorn tror jag blir för mkt ineffektivt arbete men jag har egentligen aldrig prövat. Här har vi höhiss och det är ju en underbar uppfinning.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 30 sep-12 kl 09:34 »
lite tankar .Den fläckt som du har är en halmfläkt sk direktfläkt där höet träffar vingen .Sedan finns det sk injektorfläktar sim användes till torrhö förr ,att föredra. Drogs ofta av gamla 7,5 or och balatarem.Moderna hökanoner är direktfläktar med stor kapacitet ,med el drift vill dom ha 15 hp motor och marginal på säkringarna.dom gjordes för rått hö som skulle skulltorkas och inte slogs sönder så hårt.Dom gillas inte så bra av försäkringsbolagen pga brandrisken.Själv skulle jag helst välja injektor.Hakmfläkten tror jag är olämplig.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 okt-12 kl 12:14 »
Tack för era bra tips! :)

Känner att det skulle vara en idé att prova hö-elevatorn, men får se om jag kanske satsar på att försöka få tag på en gammal injektorfläkt.

Lopt: Att laga ladan har varit på agendan, men eftersom det är en hyrgård så vill vi inte lägga ner för mycket arbete, tid och pengar på fastigheten så vi har diskussioner med hyresvärden om vad som bör göras med ladan. Den håller på att kalva ut i bakändan eftersom bärande bjälkar hänger i luften på vissa ställen, därtill är golvet i riktigt dåligt skick på sina ställen.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 01 okt-12 kl 12:23 »
Vill bara säga att rent hygieniskt och kvalitetsmässigt är det inga problem att göra hö och sedan plasta det i storbalar. Så brukar vi göra på en arrendegård vi har en bra bit bort, där är inte gödslat på många många år (30?) och vi brukar slå det sent när den riktiga skörden egentligen är över men innan andraskörden och så torkar vi på slag men vänder det nån gång. Blir kalasfoder, korna älskar det och hästarna också.

Ok, det låter ju bra! Hur märker man om ett hösilage har blivit dåligt? Luktar det illa?
Jag har ju ändå funderingar kring att låta plasta några balar, för jag är inte säker på att vi lyckas hässja allt hö, eftersom jag tror det blir lite för mycket jobb såhär i början. Troligen kommer vi bara hässja en del av det och sedan leja in en storbalspress till resten. Om balarna bara blir placerade i närheten av stallet så är det egentligen inga större problem för mig eftersom jag aldrig kommer behöva flytta på balarna, jag portionerar alltid ut höet till djuren för hand ändå.

Hur många hektar ska är lämpligt och realistiskt att börja med första året med hässjning om man är ett gäng på 3-10 pers som hjälps åt och vi har en dryg månad att lägga på projektet? Vet ju inte riktigt hur många hässje-störar som kommer krävas ens, och så himla många har vi inte just nu. (ska försöka samla mera under vintern)
Vill ju inte ta mig vatten över huvudet helt och hållet. Det ska som sagt vara roligt också, inte bara slitsamt...

Klara

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 01 okt-12 kl 16:37 »
Dåligt hösilage möglar i första hand om det är så torrt som vi pratar om här. Det syns.  Annars kan det bli smörsyra också men det är vanligare om det är för blött och/eller jordinblandning. Då luktar det illa. Viktigast av allt är att plasten är hel och om man plastar lite torrare och lite förvuxet foder som jag ju tänker mig att det är frågan om så blir det kanske nödvändigt med några fler varv plast eftersom det finns en risk att hårda strån sticker hål på plasten..

Existens!

• Gäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare
köksträdgård, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser