Trädgårdstraktor. Råd och tips på modeller önskas

Startat av Jonsdottir, 26 Sep-12 kl 17:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

torpjens

F.ö. finns det nya tvåhjulstraktorer att köpa, typ Belos, tyvärr kostar de en hel del. Här är ett exempel:  http://www.carlsonerna.se/trdgrdsmaskiner/jordfrs/-honda/honda-f-810-tvhjulstraktor jag har för mig att tvåhjulstraktorer används rätt mycket i Norge där man ofta har många små gärden i brant terräng - men det är bara som jag tror. Tror jag rätt kanske man kan köpa en hyfsad begagnad därifrån? De kan väldigt mycket mer än en åkgräsklippare i alla fall, har använt sådan.

För flera år sedan (25?) kunde man till t.ex. Stigas jordfräsar köpa hjul som man satte på axeln där fräspinnarna sitter och sedan sätta ihop fräsen med en vagn som man kunde åka på. Riktig tvåhjulsdrift (slirar inte) och duktigt stark och gick lite fortare än man promenerar om jag minns rätt. Nån som vet om den lösningen fortfarande finns?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

Citat från: torpjens skrivet 27 Sep-12 kl 19:38
F.ö. finns det nya tvåhjulstraktorer att köpa, typ Belos, tyvärr kostar de en hel del. Här är ett exempel:  http://www.carlsonerna.se/trdgrdsmaskiner/jordfrs/-honda/honda-f-810-tvhjulstraktor jag har för mig att tvåhjulstraktorer används rätt mycket i Norge där man ofta har många små gärden i brant terräng - men det är bara som jag tror. Tror jag rätt kanske man kan köpa en hyfsad begagnad därifrån? De kan väldigt mycket mer än en åkgräsklippare i alla fall, har använt sådan.

För flera år sedan (25?) kunde man till t.ex. Stigas jordfräsar köpa hjul som man satte på axeln där fräspinnarna sitter och sedan sätta ihop fräsen med en vagn som man kunde åka på. Riktig tvåhjulsdrift (slirar inte) och duktigt stark och gick lite fortare än man promenerar om jag minns rätt. Nån som vet om den lösningen fortfarande finns?

Vänligen
Jens

http://www.bcsamerica.com/attachments.cqs

Aklaim

Stiga klipparna är riktigt trevliga, gick från en stiga villa (frontklipp) till en yardman trådgårds traktor.
men bra saker o kolla på traktorerna är att inte framaxeln bara är i bockad plåt räcker med att halka lite med lite rattutslag så får man bekymmer om däcken hugger.

har kört med 300+kg pellets i ett litet släp på yardman klipparn och maskinen klara det utan problem i garageupfarten släpet ska vi tala tyst om dock  ::)

men annars finns ju dom där oranga som kommunerna använde förr (hoppas nån vet vilken typ jag menar o kan länka till en sån)

Aqualize

Jag ska nog gå till lite försvar för Partnern och typen av trädgårdstraktor.

Hos föräldrarna går det en Partner 125-107 som i stort sett varje dag (när temperaturen är vettig) sen den köptes 2007 gått som lite "permobil" på dagarna. Plus klippning av runt 3000 m^2 gräsmatta när den växer, bortforsling av skräp (sådant från trädgården) och många vintrar fick jag köra in ved med den. Det är lite skillnader i utformningen och nu har denna bara 5 växlar mot tidigare 6. Men jag tror nog det räcker gott och jag vill slå ett slag för att med trädgårdstraktorer så klarar man sig utan hydrostatdrivs (steglös). Har man en trädgård som inte kräver allt för mycket svängande så behöver man inte kosta på en dyr maskin med frontklippare.
Och ska man dra saker på kärra är en trädgårdstraktor att föredra. I sin konstruktion är de gjorda för att ha mycket belastning på de större drivhjulen bak så fästet inte släpper. Fyrhjulsdrift hittar du inte i den här prisklassen alls.
M125107:an är också bra i att vara en tämligen billig maskin som ändå har bra klippbredd, 107 cm. Finns många maskiner idag med löjligt dålig bredd (bl.a. mindre släktingar från Partner). Men du ska ändå veta att 12 000 m^2 kommer ta en jäkla tid att klippa. Nåväl så behöver du nog inte köra hästhagen allt för ofta. Till bara gräsmattan räcker den gott och väl.

Däcken är inte bytta på den hos föräldrarna så det är inte mycket mönster alls kvar. Så nej, är det blött och man ska dra varor på släp i uppförsbacke så kan det nog gå dåligt. Men på vintern, när man naturligtvis har skottat, så går maskinen bra fram med snökedjor trotts avsaknad av differentialspärr (inget hjul kan spinna loss gentemot det andra). Ska såklart vara typ piggkedjor.
Veden transporteras på en kärra från förra åkgräsklipparen (Jonsered). När jag jämför med partner-kärran så ser jag att där är hjulen placerade mitt under flaket så det lägger inte över så mycket vikt på traktorns bakhjul, det är synd. Man kan titta efter någon kärra som har hjulen mera bakåt. Med en mittenplacerad axel och hög last riskerar man väl att få negativ belastning på draget i uppförsbackar (dvs. kärran försöker lyfta traktorn).
Till vår kärra har jag byggt förhöjningslämmar (typ) i träskivor fram och bak. Så i tvärsnittsarea så blir det uppåt 1 m^2 lastat rågat och det är två staplar av det på 35 cm eldningsved.
Så nog är den dragvillig allt.

Jula har inte bästa pris på maskinen heller.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1195992

Det var just hos gränsbygden föräldrarna köpte sin traktor. Visst kostar det i frakt som man kanske kan ordna "gratis" från Julavaruhuset. Men tittar vi närmare verkar de ha kvar maskinen märkt med "Partner" och inte "McCulloch" till ett lägre pris. Notera att det är samma produktfoto i båda, det är bara märket som nog ändrats i bildbehandlingsprogram. För ventilerna som är synliga för högerdäcken står på samma position i båda bilderna hos gränsbygden.
http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=646
Hör efter också om snökedjor om du köper där. Har för mig det var från dem som det köptes. Såg inte några när jag försökte söka efter det på sidan.

Och du gör rätt i att inte köpa en större traktor. Dels får man inte mycket för den budgeten och kör man på "gräsmatta" som jag delvis måste göra med dem så blir det spår allt. Lite beror det på att det är bra mönster också så det trycker djupare. En åkgräsklippare, trotts de mycket mindre däcken (mindre anläggningsyta) tassar lättare fram. Och med en traktor så tillkommer ju utrustning för att slå av hagen. Betesputsar har inte funnits/varit vanliga i så värst lång tid så både nya och bra begagnade kostar en del. Att snåla och köra med en slåttermaskin är dumt då gräset inte slås sönder mer utan blir liggande kvar i en sträng som ligger i vägen för återväxten och att köra nästa gång.

Tickelitack

Har en motsvarande maskin som är ca 10 år gammal, har gått i stort felfritt fram till nu (selenoid och batteri är bytt och efter 10 år drivremmen). Reservdelar är dyrt. Har gått om buskar och annat att svänga runt men besväras inte så mycket av att ha aggregatet under maskinen som oftast sägs i forum och reklam ( jag har i min ungdom jobbat med att klippa gräs med alla möjliga konfiguratioer av klippare, är kvarvarande gräs i en vändcirkel 2 dm i diameter så måste man ändå ta en vända till). Klipper ca 3000 m2 (mindre än 1 timme brukar det ta), är gräset 1 dm långt och blött så brukar man få motorstopp. Plogar 75 m infart. Det fungerar att ploga upp till ca 1 dm så det gäller att vara med är det 2 dm så får man handskyffla (maskinen är för lätt och slirar/stryrs i sidled av plogen). Den är inte terränggående, en rot eller mindre grop räcker för att det skall stå still, och sitter man fast och trickar brukar remmen hoppa av....då får man lyfta ur batteriet för att få den på pats igen. Släpar allt som oftast runt grejer efter den, inga jättelass, men det motsvarar 4 vändor med skottkärra.

Det är en fungerande maskin som jag harft enorm nytta av , men jag tror att den är på gränsen för dina behov. Finns fyrhjulsdrivna maskiner men då hamnar priset runt 30 kkr. Fyrhjuling (fyhjulsdrift)med bogserad klippare eller slaghack tror jag bättre passar dina behov.

torbjorn

Det är värt att notera att Stiga, Partner, McCulloch, Jonsereds och några fler varumärken alla tillhör Electroluxkoncernen. Det kan alltså mycket väl hända att exakt samma maskin säljs under flera av de där märkena, men via olika återförsäljarkedjor. Olika modeller kan dock skilja mycket i både utförande och tillverkningskvalitet efterom produktion och utveckling sker i olika fabriker på olika håll i världen (bl a Sverige, Italien och USA, det skulle för den delen förvåna mig om de inte numera har produktion även i Kina och något östeuropeiskt land).

Neon Knight

Citat från: torbjorn skrivet 07 Okt-12 kl 23:31
Det är värt att notera att Stiga, Partner, McCulloch, Jonsereds och några fler varumärken alla tillhör Electroluxkoncernen. Det kan alltså mycket väl hända att exakt samma maskin säljs under flera av de där märkena, men via olika återförsäljarkedjor. Olika modeller kan dock skilja mycket i både utförande och tillverkningskvalitet efterom produktion och utveckling sker i olika fabriker på olika håll i världen (bl a Sverige, Italien och USA, det skulle för den delen förvåna mig om de inte numera har produktion även i Kina och något östeuropeiskt land).

Det stämmer väl inte? Electrolux knoppade av Husqvarna för flera år sedan, inklusive (tror jag?) varumärkena Jonsered, Partner och lite andra. Stiga, de har väl aldrig tillhört Electrolux?

torbjorn

Citat från: Neon Knight skrivet 08 Okt-12 kl 08:15
Det stämmer väl inte? Electrolux knoppade av Husqvarna för flera år sedan, inklusive (tror jag?) varumärkena Jonsered, Partner och lite andra. Stiga, de har väl aldrig tillhört Electrolux?

Få se nu, det kan ha hänt saker på de senaste åren, det var omkring 2006-2007 som jag gick runt och kikade och jämförde modeller. Helt klart är i varje fall att det finns en del Stiga-gräsklippare som är tekniskt identiska med de andra märkena.

Aqualize

Stiga verkar ägas av Global Garden Products SpA, Italien.

Jag är lite osäker på det där med vilka som är precis samma maskin, skulle inte våga slå ihop det allt för lättvindigt. Men de är väldigt snarlika i kåpor osv. Men just Partner och McCulloch ser man ju på bilder och likadana produktnamn att det är samma sak.

Tickelitack

American Yard Products (ägt av Husquarna) tillverkar det mesta....Husquarna, Jonsered, Partner, Frigidaire home products, Craftsman, Sears, McCulloch, oulanPRO, Klippo mm verkar det kan det kunna stå på maskinerna. Det är nog i princip samma chassie men en uppsjö varianter på kraftöverföring mm. De verkar använda delar efter tilgång då samma modell kan ha flera utföranden under kort tid osv. Tillverkningen var i alla fall tidigare i huvudsak på en fabrik i USA.

Rosten

Inget slår en BM Mini! ;)
Jag har även en 20 hk Yardman men den är inte i närheten om man jämför.
Här får du lite filmer så ser du vad vi använder våran till.
Tekniken är busenkel och jag har kunnat köpa alla reservdelar utan problem. (normal leveransdel 3 dagar)
Våran är den största modellen med 16 hp motor. Riktig hög och lågväxel.
Ramen är i 5 mm plåt och själva klipparen är urstark på lågväxel.
Har dragit bil på 2 ton efter den utan att det lät jobbigt.

Kör runda höbalar.
BM mini med hö.wmv

Kör ved.
BM mini Roper gardentractor.wmv

Fräser paddock och gräsmatta efter grävning.
Roper jordfräs efter min BM mini.wmv
BM Mini med jordfräs.

Kör jord som vi lastar med minigrävare.
Lastar BM Mini med minigrävare
Grannens grabb

Mannlig gräsklippniing! klipper 120cm brett.
Riktig gräsklippning

150 kg foder på stenplockarflaket som sitter i 3-punktslyften.
2009-12-05 062.avi

Snöslunga
Roper garden tractor and snowblower
Roper garden tractor and snowblower

Sen använder vi den givetvis till att stängsla mm. Alla tillbehör plockas bort på max 1 minut.
Så det går fort att skift användningsormåde på den.

Tyvärr så saknar vi slåtterbalk.

Brukspatronen

Rosten

Citat från: Fabrikens skrivet 21 Okt-12 kl 19:28
Vilken smidig maskin :)
Den är inte bara smidig utan den går billigt också.
Brukar hälla i 5 liter bensin någon gång ibland.

Brukspatronen

Känns som att en sådan skulle lösa säkert 80% av de uppgifter som jag nu skaffat en riktig traktor till, kanske dags att hålla utkik på blocket :)

Rosten

Citat från: Fabrikens skrivet 22 Okt-12 kl 14:13
Känns som att en sådan skulle lösa säkert 80% av de uppgifter som jag nu skaffat en riktig traktor till, kanske dags att hålla utkik på blocket :)
Dom brukar dyka upp på Blocket och priset brukar vara 10-20 000:- beroende på hur mycket utrustning som finns med.
Men tänk på att maskiner med mycket utrustning går blixtsnabbt.
Oftast är dom sålda samma dag som annonsen kommer ut.

Nall_Peter

Vad du än gör, så köp för h*****e INTE en Stiga!!! Jag gjorde det misstaget för fyra år sedan, och har därefter ångrat mig bittert. Den gjorde inget annat än jävlades från dag 1. Drivningen funkade inte, klippremmen hoppar av hela tiden, diverse skruvar släpper, förgasaren pajade efter ett och ett halvt år, motorn skar innan maskinen var tre år, efter motorbyret startade den inte på vintern, batteriet pajade i våras... När jag försökte få hjälp från stigaverkstaden efter motorbytet ville de inte hjälpa till. Vände mig till VD på stiga sverige för att få hjälp, och blev kontaktad av deras distriktschef. Han säger att det är helt normalt att det lossnad diverse skruvar och muttrar, samt att citat "idag betalar ingen för kvalitet, utan bara för utseende!" Med andra ord; köper man en stiga har man fått ett konstverk som kommer att haverera efter 20 meter, och sedan stå i trädgården och se häftig ut. VARNING!!!!! Har nu fått stiga att lösa in maskinen (för en skitsumma) och istället köpt en Husqvarna, och den funkar fint.
Är det blött och lerigt där du ska åka har gräsklippardäcken svårt att få fäste om du har något på släp bakom.
Lycka till!
// Nall Peter

Persa

Jag tror inte att Partnern som du länkat till kommer att fungera särskilt bra till dina behov. Trots att dessa ser ut som små traktorer så är de att betrakta som just åkgräsklippare och ingenting annat. Att hänga på ett släp med ett par hundra kilos last, och transportera detta uppför en lutande tomt med kanske blött gräs som underlag känns helt enkelt inte realistiskt. Åkgräsklippare med släp är mest till för att transportera bort lövhögar och annat liknande. Den som du funderar på har en motor på 5,8kw vilket är ca 8hk. Detta är enligt mig också för klent om man tänkt använda den till annat än att klippa gräs.
Ett tips i all välmening, tror att du kommer bli rejält besviken om du köper denna eller liknande i förhoppning om att den ska funka som en liten gårdstraktor.

Rosten

Precis!
Vi hade en MTD trädgårdstraktor med 12hk motor. Den funkade bra att klippa gräs med men när man hängde på en kärra bakom så gick allt sönder. Den hade säkert funka bra om man bara hade kört löv, gräsklipp mm. Men vi körde jord mm och då gick verkligen allt sönder.

Sen köpte vi BM Mini och helt plötsligt så öppnade sig en ny värld.
Den funkade klockrent och alla tillbehör förenklade verkligen vårt liv.
Efter en dags jobb så har man hunnit massor och inte är man helt slut i kroppen heller.

Jeg

Hej!

Til ide-listen:
Kløvhest= Packhorse, se bilder och tekster som en googler.
Til transport av last og utstyr i terreng uten veg.

Jeg

pålandet

Vi har en Partner trädgårdstraktor med kärra.Som gräsklippare fungerar den utmärkt och kanske för ett mindre användande av transportera grejer.
Men jag kan ju bli galen på att det går så sakta.De gånger vi använt den till att tex köra bort sly och nedklippta grenar så har jag nästan promenerat om den
Sen är ju frågan om den tål det slitaget i längden?!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

852 Gäster, 1 användare
skräptanten