Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första öltillverkning  (läst 12711 gånger)

Händig Man

• Gäst
SV: Min första öltillverkning
« Svar #20 skrivet: 28 sep-12 kl 21:07 »
Om man köper deras startkit nu får man med dextros istället för socker, ska tydligen inte ge lika sliskigt öl och så är det klarare i jäshinken ;)

Sen kommer jag köra en sats egentillverkat med tillsats av honung efter ett recept jag fick av en vän, men som sagt kör man deras kit så byt ut jästen, mot någon bättre sort

tilj75

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 28 sep-12 kl 21:39 »
Hej, råkade bara halka in här och tänkte tipsa om hur man fäster egna etiketter på glasflaskor. Man kan skriva ut i vanliga skrivaren på vanligt papper och sen klistra fast med vanlig mjölk. (kanske alla visste, men, men, nu vet ni igen =)

Jogar

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 sep-12 kl 23:20 »
Låter spännande! Öl är ju gôtt. Hur styr man promillehalten när man brygger själv?  Beställer gärna ett smakprov när testet är klart!

grisslan

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 28 sep-12 kl 23:33 »
Låter spännande! Öl är ju gôtt. Hur styr man promillehalten när man brygger själv?  Beställer gärna ett smakprov när testet är klart!
Procenten styrs av hur mycket socker man har i. Det går att mäta med en "jäsmätare" (minns inte vad det heter).
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Händig Man

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 sep-12 kl 23:43 »
Man styr som sagt alkoholhalten med hur mkt socker/dextros man har i satsen en tumregel verkar vara att 12g socker/liter ger ca 1%alkohol

Man mäter med en Hydrometer* när man gjort satsen för att få reda på värdet (SG) sen mäter man en gång när det jäst klart och får fram (OG)
För att sedan räkna ut alkoholhalten tar man SG minus OG delat med 7,5 och får då fram alkoholhalten

*En hydrometer (kallas även sockermätare, jäsningsmätare, oechslevikt) är universalinstrumentet. Med en sådan kan du kontrollera om ditt vin, öl eller mäsk är färdigjäst, du kan beräkna alkoholhalten och göra egna recept

Tyvärr kommer jag inte sälja eller skicka prover men e man sugen kan man komma förbi när det e klart :) Vill inte torska för alkoholförsäljning

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 29 sep-12 kl 01:38 »
Tack för tipset om etiektter!  Funkar mjölk för plastflaskor också?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Händig Man

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 sep-12 kl 09:21 »
Skrev lite fel igår ang procent alkohol

Man ta ett mått när man blandat klart allt, detta kallas för OG sedan efter 6-8 dagar när det jäst klart tar man ett nytt prov, kallas SG när man har samma SG 2 dagar/mätningar i rad får man fram FG (Final gravity) för att sedan "Prima" flaskorna dvs tillsätta 8g socker/liter eller som jag med startkittet tillsätter 2st medföljande tabletter (Består sv socker) till varje flaska som är på 750ml

för att räkna fram uppskattad alkoholvolym tar man sen OG minus FG delar det resultatet med 7.46 vilket ger dig en ungefärlig alkoholhalt
Så lägger man till 0,5% för sockret man tillsatte (Primningen) vilket ger en andra jäsning och där bildas kolsyran

När man Primat flaskorna förvaras de på en mörk varm plats (tex under diskbänken) i 7 dagar därefter kan de förvaras i kyl eller svalt utrymme men blir bättre och mer smakrika ju längre man lagrar dem

Hoppas detta gjorde er lite klokare ;)
« Senast ändrad: 29 sep-12 kl 09:24 av Snusbaronen »

Händig Man

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 sep-12 kl 09:53 »
Här kan ni se vad smidigt detta set är:
DIY MakeBeer How To Video

Och JA det är verkligen så enkelt som i filmsnutten  :-[

tilj75

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 29 sep-12 kl 11:02 »
Tack för tipset om etiektter!  Funkar mjölk för plastflaskor också?

Ingen aning. Brukade använda det på ölflaskor förr och nu använder jag det på syltburkar och saftflaskor =)

Händig Man

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 29 sep-12 kl 13:23 »
Det finns tusentals böcker i ämnet men dåligt med böcker på svenska , och olika sockerarter jäserut olika där jag vill minnas att laktos ger störst sötma då de inte kan jäsasut fullt så mycket som strösocker men strösocker ger också störst bismak utav spritighet ,honung ger en mjukare fin smak.

Så sant så, därför e det bra med formeln så man kan räkna ut hur mkt man behöver:

Strosocker 8g/liter ger ca 1% alkohol

Dextros och honung har jag inga siffror på ännu men återkommer om intresse finnes, sen beror ju "ursjäsningen" även på vilken jäst och vilken temperatur man använder

Händig Man

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 29 sep-12 kl 13:43 »
Strösocker 100%
Honung 95%
Laktos 0%
Procenten är möjlig urjäsning .

Jo men jag tänkte mer på hur mkt av varje produkt du behöver för att få 1% alkohol eftersom det har frågats om det, och det kan vara bra att veta så man inte får en öl som håller 10% alkohol när man vill ha en som håller 5-7% då det är ganska stor skillnad

Händig Man

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 29 sep-12 kl 13:49 »
har även funderat på att göra öl eller annan dryck och använda muscovadosocker istället för strösocker eller dextros detta för att se om man kan få med lite av den goda smaken från muscovadon i den färdiga brygden, vad tror ni mer erfarna om detta ?

Händig Man

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 30 sep-12 kl 00:04 »
Tack för tipsen, ska se om man kan få tag i mer lektyr än de du beskrev, mkt finns ju på nätet men det är ganska skönt att ha en bok ibland med ;)
Kom gärna med fler boktips eller länkar till bra sidor för den delen

Meissner

« Svar #33 skrivet: 30 sep-12 kl 12:34 »
Har aldrig gjort öl själv men mitt x gjorde. Och som jag förstår det så funkar dessa kit man köper för att göra själv, om man byter ut jästen. Jästen som finns i kiten är ofta gamla och kan ge kass bismak. Beställ hellre jäst från humlegården och kör i övrigt på ett kit. :)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Händig Man

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 01 okt-12 kl 23:33 »
Nu börjar nedräkningen, i morgon är det dags att mäta SG och är SG samma i övermorgon e det färdigjäst och ska tappas upp på flaska och primas, därefter ska det lagras i 2-3 veckor sen e det dags för betyg

Efter denna satsen e klar blir det mjöd-tillverkning, så kom gärna med recept och tankar kring detta med

PeGe

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 08 okt-12 kl 13:03 »
Har kollat lite på recepten som finns för ölbryggning, och hittat en väsentlig skillnad. I boken Självhushållning (John Seymour) ska man använda 25 kg malt till 45 liter öl. Men en del andra recept så är det ca 5 kg malt till 25 liter öl. Och då ska man tillsätta socker, det behöver man inte göra enl Seymours recept. Något som vet skillnaden som blir på dessa olika recept?

Fredrik W

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 08 okt-12 kl 13:21 »
Har kollat lite på recepten som finns för ölbryggning, och hittat en väsentlig skillnad. I boken Självhushållning (John Seymour) ska man använda 25 kg malt till 45 liter öl. Men en del andra recept så är det ca 5 kg malt till 25 liter öl. Och då ska man tillsätta socker, det behöver man inte göra enl Seymours recept. Något som vet skillnaden som blir på dessa olika recept?
John Seymour har skrivit mycket bra, men hans ölrecept är väll lite tveksamt om det skulle bli bra. Det här receptet har jag använt som referens när jag har bryggt http://www.shbf.se/wiki/index.php/Helmäskning, både för mängd malt, koktider m.m. Annars kan jag varmt rekommendera programmet BeerSmith. Har man väl börjat använda det så klarar man sig inte utan det ;)

endie

• -
« Svar #37 skrivet: 23 maj-13 kl 14:41 »
skippa socker och köp maltextrakt (i pulverform eller flytande) flytande använder man av någon anledningmest som tillsats istället. inte så insatt i extrakten
eftersom jag kör allgrain(malt och mäskning), och en riktig öljäst för den öltyp du vill brygga. strösocker är ingen höjdare alltså:/

en riktigt bra bok är How to Brew - By John Palmer helt suverän för nybörjare med olika recept samt förklaringar om de olika momenten. Tror humlegården har den.

Det finns också ett bra program för att räkna ut hur mycket malt etc du behöver www.beersmith.com tror det finns en trial.

Jazze

« Svar #38 skrivet: 23 maj-13 kl 21:26 »
Jag och en kompis brygger också mycket öl, från grunden men med inköpta ingredienser från Humlegården. Det för med sig en hel del kostnader i början med rostfria kärl, siliconslangar, vattenvärmeväxlare och corneliusfat mm men sedan är det bara att köra... Programmet beersmith 2 finns att ladda ner som en trailversion på nätet, kostar sedan ca 200. Du följer sedan bara receptet du laddat ner eller skapat själv och har sedan öl av många gånger bättre kvalitet än bolagets. Värmning och kylning är de moment som tarvar mest tankearbete innan. Gasol eller el? storlek på värmeväxlare? Kärl för att tappa över grönvörten vid tömningen av malten etc. Gamla mjölktankar kan vara ett tips, då de redan godkänts för mathantering en gång i tiden. Det är inte mycket mer jobb att brygga 200 liter jämfört med 40...

AdaW

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 04 jun-13 kl 01:43 »
Hej alla ölfantaster!

Hoppas att det är okey om jag lånar tråden lite för helt egoistiska syften: Jag har också bryggt klart min första batch öl tidigare idag och behöver lite råd. Det är väldigt oprofessionellt, en enkel variant av nässelöl. Jag har inga fiffiga verktyg heller så just nu ligger blandningen i en kastrull med locket på. Jag blandade i 550gr socker till 5 liter vatten och 20 gram jäst. Kanske säger det nånting för er erfarna. Vad jag undrar är hur man ska gå tillväga härifrån? Har läst att om man har behållare med luftlock (luftsluss?) på så kan man enkelt avgöra när jäsningen är klar, men när man inte har tillgång till dessa kloka verktyg, finns det några indikationer som man kan gå efter vad det gäller jäsningsprocessen?

Tack på förhand!

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 5 användare (1 dolda)
William, DaisyMalone, Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser