Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förvarar ni hö?  (läst 7187 gånger)

sisel

• Småland
Hur förvarar ni hö?
« skrivet: 25 sep-12 kl 19:00 »
Jag brukar få hö av en grannbonde som har det i en stor ladugård. Själv förvarar jag det på pall i ett uthus som är garanterat torrt, men ändå s.a.s ett kalluthus utan värme.
Förra året fick jag slänga massor av balar och upptäckte så småningom att hela hans loft var mer eller mindre mögligt. I år säger han att det är bra hö, men redan nu märker jag att en del balar luktar lite svampaktigt (jag har gudskelov luktsinne som en narkotikahund..!  ;)). Jag undrar om det jag som gör fel?
Hur gör ni andra som inte har ladugårdar? Plastsäck, säger en del, men det måste väl snarare gynna mögeltillväxt?

Folk säger att jag sätter djuren före allt, men t.o.m jag tycker det känns lite väl excentriskt att ha 20 balar i köket....

dooh

• Skåne
SV: Hur förvarar ni hö?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-12 kl 19:08 »
Så länge det är bra hö så ska du utan problem kunna förvara det i uthus på pall.

MEN det låter som att det är dåligt hö som antagligen inte torkat som det ska innan det pressats. Att förvara i säck låter helt idiotiskt om det nu inte är till ett par kaniner och du kan ha de inomhus....

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 25 sep-12 kl 19:18 »
Även hö som är bra från början blir lätt mögligt under fuktiga vintrar. Täcka med halm brukar hjälpa.

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 25 sep-12 kl 19:43 »
Vi saltar alltid mellan bal lagren med grovsalt och det har alltid funkat  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sisel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 sep-12 kl 20:21 »
Vi saltar alltid mellan bal lagren med grovsalt och det har alltid funkat  :)

Hur då, menar du?
Kan man vara säker på att inte djuren får i sig en massa salt?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 20:23 »
Bör även göras vi när man blåser upp lös hö  då det håller fukten borta .

vindensbonig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 20:25 »
Hur då, menar du?
Kan man vara säker på att inte djuren får i sig en massa salt?
Man vräker inte på saltet och ja har aldrig märkt att dom inte mått bra .

Smajsan

• -
« Svar #7 skrivet: 25 sep-12 kl 20:35 »
vi ger detta hö till häst och höns och vaktel,ja det lilla en höna och vaktel äter,de har det mer som strö tror jag.
Man hästen har inte tagit skada alls.Hon är nu 15 år och mår prima.Man strör somsagt ut grovsalt,inga jätte mängder mellan balarna så håller dom sig friska  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 25 sep-12 kl 21:07 »
vi har höet ovanpå veden i väl ventilerat utrymme.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lusen2008

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 sep-12 kl 22:58 »
jag har höt i ett isolerat rum i uthuset, ingen värme, men man känner på vintern att de är mkt behagligare än ute eller i oisolerade delen(garaget) sen r de en cykel, barnvagnar och lite allt möjligt där inne, men ja tar inte in blöta saker där.. då får dom torka i garaget först..  men tog in en del sly i somras som fick torka där inne, de ger ja sen i vinter nr de inte finns nå grönt å ge..   vi springer inte där varje dag, utan jag har en mindre plastlåda med lock under burarna med hö för några dagar,sen fyller ja på den från uthuset, luktar gott om de, känns och ser frächt ut..

MEN  hur länge håller hö? när blirde värdelöst sas, tycker de är skitsvårt å veta hur mkt man komer göra av med, speciellt eftersom ja mistat några kaniner och står med massor av hö kvar, som ja trodde skulle tagit slut..  kan ja ge dom fjorårshö eller bör ja köpa nytt??  har ca 15kg kvar tippar ja på..

vindensbonig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 sep-12 kl 08:02 »
vi har höet ovanpå veden i väl ventilerat utrymme.
Ja det går ju fint så länge man bara har kaniner  sen blir det nog skjutsningen jobbigt när det blir lite kvantitet ;)

MorAnna

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 04 okt-12 kl 21:15 »
lusen - fjolårshö är inget problem att fortsätta utfodra med. Visst sjunker näringsvärdet med tiden, men mest ändras det de första månaderna.

När jag hade häst (och var lite petigare med hökvalitet, analysvärden på protein jfrt energi osv) köpte jag av en bonde som var exemplariskt noga med förvaringen. Han hade det på ett torrt och fint höloft, täckte höet med väv och sen med ett lager halmbalar (även om det var lite stökigt att bubba undan när jag kom flera gånger varje vinter för att köpa - eftersom jag själv bara kunde rymma 60 balar i taget i mitt foderrum). Själv förvarade jag det i ett vanligt "rum" i lagårdslängan, timmerväggar plus en yttervägg med dörr som jag täckte för med presenning. Stängd dörr mot själva stallet eftersom hästar ger ifrån sig rejält med fukt.
Numera köper jag hö av min närmaste granne (som inte bryr sig om "höanalys" och sånt bjäfs) och förvarar 10 balar i taget i själva lagården där kaninerna bor. När de 10 balarna är slut kommer grannen med 10 nya i frontlastarskopan. Himla händigt. Visserligen ger kaninerna ifrån sig fukt, de också. Men det tar bara ca 1½ månad att göra av med de 10 balarna, på den tiden bör det inte hinna ta åt sig så mycket fukt att det möglar osv.

lusen2008

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 okt-12 kl 09:42 »
tack för svaren om fjolårshö..   jag  ger ju grönsaker med,
och håller noga koll på hull och luktar alltid på hö´t innan jag ger kaninerna..

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #13 skrivet: 12 okt-12 kl 16:01 »
vi har höet på höloftet, det är löshö (hässjat) men vi fick inte nog med hö förra året så att det räckte hela vintern så jag vet inte hur höet blir efter ett tag.
men enligt instruktion från mamma och morfar rör vi om då och då iallafall
endel av höet vi har kommer från morfar och han har höet i "hödelen" av lagårn däremot liktar vi på allt vi packar hem (åker hemi sopsäckar men tömms sen på höloftet) han hässjar också höet så det är ju inte balat det heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser