Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med jordning och aggregat alltså!!  (läst 10786 gånger)

Neon Knight

• -
SV: Det här med jordning och aggregat alltså!!
« Svar #20 skrivet: 26 sep-12 kl 17:29 »
Ifall jag hade haft jord på nedersta tråden skulle vargen promenerat in & ut i mina hagar :( Har 5-trådigt stängsel som även håller diverese jakthundar utanför också :)

Skulle vargen komma in lättare om det satt en sjätte tråd under din nuvarande lägsta?

siken

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 26 sep-12 kl 18:12 »
Min erfarenhet av jordspett är att de sällan räcker till. Jag brukar istället ta en rostfri stängseltråd och koppla den till jordkopplingen på apparaten och sedan gräva ner denna tråd en lång sträcka. Helst i botten av ett dike eller något annat blött ställe.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

torbjorn

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 26 sep-12 kl 19:21 »
Min erfarenhet av jordspett är att de sällan räcker till. Jag brukar istället ta en rostfri stängseltråd och koppla den till jordkopplingen på apparaten och sedan gräva ner denna tråd en lång sträcka. Helst i botten av ett dike eller något annat blött ställe.

I samband med det så bör påpekas att man bör göra hela jordsystemet - spett, ledningar mm av samma material. Om man använder galvade jordspett av stål så bör också jordledningen göras av galvad ståltråd så man inte får galvanisk korrosion som fräter bort det mindre ädla av de två blandade materialen otrevligt fort.
Det är alltså mycket olämpligt att t ex blanda galvade och förkopprade spett, eller att använda kopparledning för att ansluta galvade spett.

En fördel med att slå ner långa jordspett är att det ökar chansen att jordningen fortfarande fungerar när det är tjäle i marken.

zeina66

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 26 sep-12 kl 22:42 »
Skulle vargen komma in lättare om det satt en sjätte tråd under din nuvarande lägsta?

Skojar du? Vargen kommer inte in om jag har 5 trådar med ström,nedersta är 25 cm ovan mark. Om den nedersta är utan ström kryper vem som helst in. Om du menar att en 6:e tråd skulle vara jord nederst - då blir det bökigt att trimma/underhålla
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Neon Knight

• -
« Svar #24 skrivet: 27 sep-12 kl 18:09 »
Skojar du? Vargen kommer inte in om jag har 5 trådar med ström,nedersta är 25 cm ovan mark. Om den nedersta är utan ström kryper vem som helst in. Om du menar att en 6:e tråd skulle vara jord nederst - då blir det bökigt att trimma/underhålla

Ja, om den understa sitter 25 cm ovan mark förstår jag att du inte vill ersätta den så att lägsta strömförande tråd hamnar ännu högre upp! Men en jordad tråd kan sitta lägre än så, eftersom det inte är någon risk att vegetation växer upp och orsakar överslag.

kjelle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 sep-12 kl 19:44 »
Nu äntligen,, 28 meter jordspett senare är aggregatet belåtet! Oj oj trodde väl aldrig det skulle vara så här klurigt  ::),, tack för allas tips,, väldigt värdefullt för en amatör!

zeina66

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 29 sep-12 kl 18:50 »
Ja, om den understa sitter 25 cm ovan mark förstår jag att du inte vill ersätta den så att lägsta strömförande tråd hamnar ännu högre upp! Men en jordad tråd kan sitta lägre än så, eftersom det inte är någon risk att vegetation växer upp och orsakar överslag.

Jag förstår vad du menar men jag är pedant med underhållet - det får gärna se välskött ut också  ;)

zeina66

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 29 sep-12 kl 18:57 »
Nu äntligen,, 28 meter jordspett senare är aggregatet belåtet! Oj oj trodde väl aldrig det skulle vara så här klurigt  ::),, tack för allas tips,, väldigt värdefullt för en amatör!

Härligt kjelle :D

Visst känns det gött att veta att man gjort vad man kan för att hålla djuren inne. Jag har mina jordspett i lerig mull och elstängslet har full krafft även på vintern när det är -25 >:D Jag behöver ström i stängslet året om.

För att slippa att ogräs fastnar i jordkabeln kan du lägga en lång pressening längs raden av spett,60 cm på vardera sida liksom,det håller marken fri fr ogräs och jorden fuktig under pressenningen,den skyddar lite mot frost också. Då är det lätt att kontrollera så att inget har lossnat - det har ju hänt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser