Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med jordning och aggregat alltså!!  (läst 10807 gånger)

kjelle

• Gäst
Det här med jordning och aggregat alltså!!
« skrivet: 25 sep-12 kl 18:31 »
Nu har vi skaffat oss ett finfint aggregat Rutland ESM 3500i för att våra får ska förstå vilken sida stängslet man ska hålla sej på  ;)... 14 Joule ska det ge enl bruksanvisning.
 Men efter 18 meter jordning har vi fortfarande ett larmande aggregat om att jorden inte är tillräcklig. Och nu funderar vi på hur många jordspett vi ska behöva för att få tyst på det?
När vi växlar till den lägre effekten ( för kortare stängsel ) så tystnar det, och lampan för "good fence" lyser. Men frågan är -  hur många joule ger det då? Hittar det inte någonstans - betyder det att det ger samma joule ( 14 ) som på hög effekt? Kommer det att räcka på den lägre effekten eller ska jag byta ner mej??  :'( :'(

vindensbonig

• Gäst
SV: Det här med jordning och aggregat alltså!!
« Svar #1 skrivet: 25 sep-12 kl 18:35 »
Nu har vi skaffat oss ett finfint aggregat Rutland ESM 3500i för att våra får ska förstå vilken sida stängslet man ska hålla sej på  ;)... 14 Joule ska det ge enl bruksanvisning.
 Men efter 18 meter jordning har vi fortfarande ett larmande aggregat om att jorden inte är tillräcklig. Och nu funderar vi på hur många jordspett vi ska behöva för att få tyst på det?
När vi växlar till den lägre effekten ( för kortare stängsel ) så tystnar det, och lampan för "good fence" lyser. Men frågan är -  hur många joule ger det då? Hittar det inte någonstans - betyder det att det ger samma joule ( 14 ) som på hög effekt? Kommer det att räcka på den lägre effekten eller ska jag byta ner mej??  :'( :'(
Kanske minns fel nu men ska det inte vare ett spett per joule?

augustimåne

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 25 sep-12 kl 18:54 »
Hej! Det man kan pröva med är väl att sätta några spett på ett annat ställe en bit bort, hur mycket det jordar beror en hel del på markens ledningsförmåga o.s.v....har jag för mig... men även om det blinkar ej ok på den höga effekten så ger det säkert ändå mer än om du kör på lågeffekt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 25 sep-12 kl 18:55 »
Du skriver att du har ett aggregat på 14 Joule och då ska det max behövas 14 st. enmeters jordspett. Har ni sandjord kan det behövas fler men, det undrar jag. Spetten ska sitta med ca 2 meters mellanrum för att fungera bra. Nu har det väl regnat hos er också men, ibland kan det vara så torrt i backen att jorden inte fungerar.
Hur många volt är det på stängslet när du mäter? Det är bra att ha en 5000-6000 volt för att får ska hålla sig på rätt sida. I alla fall när det gäller våra får.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kjelle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-12 kl 19:34 »
Vi har slagit ner 18 st en meters jordspett med ca 2 m mellanrum. När vi mäter på trådarna visar mätaren max, dvs 7000,, det är vad vår mätare kan visa som mest. Torrt i backen är det,, ska prova lägga på vattenslangen o se om det gör någon skillnad.
Men vad vi undrar mest är vad aggregatet ger i joule på låg effekt? Eftersom den indikerar perfekt läge då.. ger den fortf 14 joule?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 22:19 »
Kanske minns fel nu men ska det inte vare ett spett per joule?

Nej. Det är stängselapparatens utenergi (alternativt laddenergi) som mäts i joule, och den har inget att göra med vad apparaten kan orsaka för spänningsfall i ett dåligt jordtag.
Jag skulle snarare vilja säga att jordtaget måste tas till beroende på hur långt stängslet är och hur dåligt isolerat det är från jord.

Hur effektomkopplingen går till varierar mycket mellan olika stängselapparater. En del ändrar laddspänningen (t ex Alfa Laval Stop 26 och en del Speedrite batteriapparater), därigenom ändras både utspänning och energi. Andra (t ex Alfa Laval Stop 1500B) kopplar in olika stora laddkondensatorer, på så sätt ändras bara energin och inte spänningen. Ytterligare andra (i synnerhet äldre Gallagher med en extra stängselklämma för lågeffekt) kopplar in ett seriemotstånd så att toppströmmen begränsas i lågeffektläget, det innebär i praktiken att spänningen sjunker kraftigt då apparaten går tungt belastad men det är inte mycket skillnad vid lätt last.

Har man problem med jordningen så brukar den bästa lösningen vara att sätta jordspetten längre ifrån varandra. 10 jordspett i en liten klunga inom ett par meter gör inte mycket mer nytta än ett enda spett. Man bör också välja ett ställe där marken har bra ledningsförmåga (alltså inte en torr grusig backe, hellre något dyigt och blött ställe, gärna där det en gång i tiden har legat en gödselstack).  Och, som sagt, ta till rejält avstånd mellan jordspetten, ju torrare mark desto längre avstånd. Gärna 3 eller 5 meter från ett spett till nästa!
Har man en stängselvoltmeter kan man ta en lång sladd och koppla till pålitlig jord (t ex elnätets skyddsjord, vattenledning eller armeringen i en betongplatta), och mäta spänningen mellan denna och jordtaget. Man bör sträva efter max 500 V i normal drift, kanske upp till 1500 V då stängslet är kortslutet till jord. Ska man slå ner fler jordspett så kan man prova att sticka ner t ex en skruvmejsel i marken några meter från de befintliga jordspetten och mäta spänningen på den. Om den är max 1/10 av spänningen på jordspetten så kan man slå ner nästa där, annars får man gå längre bort.

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 22:28 »
Håller med torbjörn.

Seriekoppla minst 10 st en-meters jordspett med 3 meters mellanrum i följd,ej i cirkel eller kvadrat. Ifall marken är sandig kanske du behöver fler jordspett,framförallt är det viktigt att du slår ner dom helt.
Du har ett bra aggregat - nu får du se till att koppla ihop det så att du får nyttja vad du betalt för  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

kjelle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 sep-12 kl 08:56 »
Stängslet är verkligen tip top vad vi kan se och förstå oss på. Allt är nytt och ingen vegetation ligger mot någonstans. Längden just nu på  den strömförande tråden ( kommer att tredubblas till sommaren) är ca 2 km. Men backen är väldigt torr,, en hel del grus.
Då vågar vi alltså inte köra aggregatet på den låga effekten?
Jag tror jag blir galen,, vi har typ tömt butikerna på jordspett häromkring,, verkar vara fler än vi som stängslar  ;)

kjelle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 sep-12 kl 09:24 »
Första jordspettet står ca 15 m fr aggregatet o sen följer de en rad,, somliga på en rad 2 meter vid sidan. Hur långt bort kan man slå ner flera spett? Kan man ha en rad på 50 meter fr början till slut typ?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #9 skrivet: 26 sep-12 kl 09:43 »
Du kan ha det flera hundra meter om du vill.
Lättast är att ha jord i den understa tråden och sätta spett där du får ner dom .
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

kjelle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 11:05 »
Ok,, tack Klipparn,, men är det normalt att behöva jorda så här galet mycket,, ??

Björntorparn

• Närke
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 11:21 »
Dom som säljer aggregaten har som tumregel att det minst skall vara 1meter spett för varje joule som apparaten levererar, med minst 2 meter mellan varje spett, är det torr mark så går det åt fler. Jag jordade i en liten bäck, och behövde inte alls så många spett. Det jag tänkte på var, har du ingenstans i närheten ett dike eller nåt liknande där det är mycket fuktigare i backen ?
Tänkte också på om man har jord i understa tråden, förlorar man inte vitsen med att ha den så pass lågt för att det inte skall gå att trycka sig under, gräva. Om ett rovdjur vill in ?

kjelle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 sep-12 kl 16:09 »
Jord i understa tråden ????

Neon Knight

• -
« Svar #13 skrivet: 26 sep-12 kl 16:28 »
En annan fördel med att ha en jordtråd underst är att stängslet fungerar även på vintern då den frusna marken leder ström uselt.

zeina66

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 26 sep-12 kl 16:29 »
Om du ska ha jord i nån tråd så är det andra nerifrån - inte nedersta för då kommer du att få besök (:)

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 26 sep-12 kl 16:35 »
En annan fördel med att ha en jordtråd underst är att stängslet fungerar även på vintern då den frusna marken leder ström uselt.

Ifall jag hade haft jord på nedersta tråden skulle vargen promenerat in & ut i mina hagar :( Har 5-trådigt stängsel som även håller diverese jakthundar utanför också :)

Ts har inte skrivit hur många trådar han har satt upp?

kjelle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 sep-12 kl 16:38 »
Inga spett då? Alls? Eller kopplar jag den tråden till spetten ist för i aggregatet,,,nu är jag förvirrad,,, Som det är nu så har vi isolerad matarkabel fr aggregatet till alla dessa 18 spett som vi slagit ner.. E vi galet på det?  :o

Som vi stängslat nu så har vi en löpande tråd runt - 3 trådars höjd - men alltså en o samma tråd,, så det funkar väl inte att jorda på då? Om man nu kan jorda på annat sätt än med jordspett som jag börjar ana??

Björntorparn

• Närke
« Svar #17 skrivet: 26 sep-12 kl 16:42 »
Jag bara klura lite på det klipparn skrivit ett par inlägg upp. men nu vet jag hur det funkar.
Dom där aggregaten inte bara blinkar, dom larmar också, det låter ungefär som när en lastbil backar, det är väldigt enerverande.

kjelle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 sep-12 kl 16:57 »
Exakt,,, dom larmar rejält alltså  :-[

Björntorparn

• Närke
« Svar #19 skrivet: 26 sep-12 kl 17:06 »
Jag tror inte alls att du gjort nåt galet, jag har också gjort som du och anslutit aggregatet direkt till jord. Fördelen med och ha en av trådarna jordad skulle annars vara att du kan slå i jordspett var som helst utmed staketet, typ nåt dike eller nåt.
Nackdelen är ju att en av trådarna inte är strömförande då. Har du bara tre behöver du nog kräm i alla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser