Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  örtlikörer??  (läst 3284 gånger)

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
örtlikörer??
« skrivet: 28 dec-06 kl 18:44 »
Hej jag är en smula nyfiken på vad folk sitter på för kunnskaper om likörtillverkning specellt sådana som kryddats med örter...
Så om någon vill så kan ni gärna få dela med er av recept och tipps i frågan.... ;)

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:örtlikörer??
« Svar #1 skrivet: 31 jan-07 kl 14:10 »
Hej!

Skulle gärna vilja svara men vet faktist inte vad en likör är. Jo, jag vet att det går att dricka och att det är "en sorts alkoholberedning", men där slutar min kunskap  tvärt.

Vad vi gör hemma det är att göra lite tinkturer av olika slag som ett eget husapotek ungefär. Dessa vätskor går även att dricka efter maten i små portioner, som en liten hjälpare, eller också intas sånt före rätten för att öka på aptiten. När det kommer till mat, så är det hos oss beskt som gäller.

Likör låter liksom sött för mig, stämmer det? Typ: mysa med ett glas på soffan? Då kanske min beska droppe inte är så särskilt kul ;)

Du kanske kan förklara för mig vad Du vill veta: Sofflikör eller "Bra för hälsan"?

Hej då
Martin

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:örtlikörer??
« Svar #2 skrivet: 31 jan-07 kl 17:17 »
Det finns recept på likör i "handboken". Ett av dem, det med anis, fänkål etc gjorde jag i höstas och använde som hostmedicin! Likör är i princip smaksatt sprit med mycket socker. Många klosterlikörer som chartreuse osv är gjorda på örter och är mkt berömda. Alla örtamunkar med självaktning tillverkar likör. Ännu vanligare är garanterat icke-klostertillverkade Jägermeister, som en del använder som hjälp till matsmältning. (I USA gör de long-drinks på detta.)

Vidar

  • Gäst
Re:örtlikörer??
« Svar #3 skrivet: 31 jan-07 kl 18:06 »
Trevlig tråd! :)

Brukade göra likör på stjärnanis för några år sen. Det är rätt så enkelt:

Ta 7-8 stjärnor och bryt sönder dom så dom kommer ner i en 75cl flaska med ½liter brännvin* i. Låt dom ligga i drygt en vecka tills vätskan är tja, ungefär som på bilden nedan.

Sila av anisen och häll på 2 dl sockerlag. Sockerlagen görs genom att koka upp vatten och hälla i socker tills man fått en mättad lösning.





*Givetvis den dyra lagliga systemspriten :-[

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:örtlikörer??
« Svar #4 skrivet: 01 feb-07 kl 11:07 »
Ja vad jag hade tönkt mig var både likör som medicin och som godis...
Det finns kanske sorter som uppfyller båda kraven dvs välgörande och gott....
Så man kan säga till svärmor- Jag tar bara lite för hälsans skull :-[... ;D.
Jag vet att tex Rölleka, mynta, enbär och malört är bra för magen....
Det finns kanske fler recept ute i bygderna som tål att prövas..
Jag ska ta och prova det där med sjärnanis    ;)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:örtlikörer??
« Svar #5 skrivet: 01 feb-07 kl 12:38 »
Enkelt är det att använda pepparmynta blad..bara några , som får dra i sprit
Citera
*Givetvis den dyra lagliga systemspriten  
ett par dagar eller efter behag.. Och så fyller man på med socker också efter behag.. och skakar om   ;D .

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:örtlikörer??
« Svar #6 skrivet: 01 feb-07 kl 21:00 »
Ännu bättre än örtlikörer är en näve hallon, som du låter stå i fönstret och dra i spriten. Söta med socker efter behag. Det smakar sommar när hösten kommer...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser