Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lucernhack / Lucernpellets till höns  (läst 36275 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #60 skrivet: 13 dec-10 kl 00:04 »
Vad jag har hört är att det är okej att ge dem så mycket de äter upp på en dag. Men det behöver ju inte stämma. Jag har ungefär lika många höns som du och då blöter jag upp kanske ca 8 dl lusern pellets och lägger ut i några olika skålar och blandar upp med lite spannmål och matrester. De åt det inte förrän jag blandade upp det. Tog några veckor tills de vande sig och nu äter de upp det på några få timmar.

Sen undrar jag vidare om jag får fylla på tråden lite  :D om du eller någon annan vet om det  måste vara uppblött eller om det bara är de stora hönsen som vill äta annars? Läste någonstans att det sväller i magen  - stämmer det? Men vad skiljer då kaniner och hästar från höns - som äter det helt?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Smali

• Värmland
« Svar #61 skrivet: 13 dec-10 kl 17:52 »
Eftersom pelletsen som sagt sväller så har vi alltid blött upp det till våra hästar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #62 skrivet: 13 dec-10 kl 20:27 »
Det finns lusern-pellets som inte sväller oxå. Tex den från Kvarnbyfoder. Den är även helt fri från melass, vilket jag tycker är bra. Onödigt med en massa socker ju!  ::)
Jag har dock inte provat den till hönsen än eftersom dom ska få äta upp lusern-hacket först, men det blir en säck med den pelletsen när det är slut.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #63 skrivet: 13 dec-10 kl 20:59 »
Okej, ni blötlägger vissa sorters lusern pellets till hästar med. Då är jag med. Uppfattade inte att det stod blötläggning på de två olika sorter som jag köpte, men tror ingen var från Kvarnby foder. En hette nog Kraftt. De jag har sväller dock rejält vid blötläggning. Ska kolla nästa gång att jag köper utan melass, tror inte att det var det i.. Har dock sett lusern hack som hade melass i och var osäker på om jag vågade köpa det. Socker ger ju energi men det kanske är dåligt för höns...

Så om jag köper från Kvarnby foder så slipper man blötlägga? Är pelletsen stora eller hyfsat små så dvärgisarna kanske hade ätit det...?

Hur länge anser ni att den uppblötta lusern pelletsen kan stå inne hos hönsen? Tänkte på trådstartaren som undrade hur mycket man kan ge. För i början så äter de oftast inte så mkt av nya saker och det blir över. I början när de inte åt så lät jag det stå till nästa dag, och tänkte att det håller nog bra när det ändå är bara några plusgrader inne. Ingen blev dålig av det... Men det kanske inte är bra?

Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #64 skrivet: 13 dec-10 kl 22:09 »
Okej, ni blötlägger vissa sorters lusern pellets till hästar med. Då är jag med. Uppfattade inte att det stod blötläggning på de två olika sorter som jag köpte, men tror ingen var från Kvarnby foder. En hette nog Kraftt. De jag har sväller dock rejält vid blötläggning. Ska kolla nästa gång att jag köper utan melass, tror inte att det var det i.. Har dock sett lusern hack som hade melass i och var osäker på om jag vågade köpa det. Socker ger ju energi men det kanske är dåligt för höns...

Så om jag köper från Kvarnby foder så slipper man blötlägga? Är pelletsen stora eller hyfsat små så dvärgisarna kanske hade ätit det...?

Hur länge anser ni att den uppblötta lusern pelletsen kan stå inne hos hönsen? Tänkte på trådstartaren som undrade hur mycket man kan ge. För i början så äter de oftast inte så mkt av nya saker och det blir över. I början när de inte åt så lät jag det stå till nästa dag, och tänkte att det håller nog bra när det ändå är bara några plusgrader inne. Ingen blev dålig av det... Men det kanske inte är bra?

Kraffts lusern-pellets innehåller melass liksom dom allra flesta andra lusern-produkter (både hack och pellets). Melassen används tydligen dels som bindemedel (så att pelletsen håller ihop och inte smulas sönder och så att hacket och pelletsen inte dammar) och dels som smakförhöjare. Hästar älskar ju tex betfor. (Jag tycker dock ändå att det är fel att ge hästar och andra djur sockerprodukter.)

Dom enda leverantörerna som har just melassfri lusern som jag har hittat är Just Kvarnby foder och så en som heter Salsa.

Lusern-pelletsen från Kvarnby var betydligt mindre än Kraffts stora pelletsar, men en aning större än "vanlig" kanin-pellets. Jag gissar på ca 6mm i diameter. Jag har tänkt försöka ge dessa till hönsen en aning krossade. Dom är nog lite stora för hönorna att äta som dom är.

/Sara

Lycka

• Ångermanland
« Svar #65 skrivet: 19 dec-10 kl 10:33 »
Mina får luzern hack en tuss om dagen.
Om inte annat så har de lite att sysselsätta sig med.
Brukar ge en hötapp också att krafsa i  :D
Bonden tycker jag är kul som ger hö åt hönsa ;)
Hedemorahöns

HannaK

• Blekinge
« Svar #66 skrivet: 19 dec-10 kl 21:59 »
Det finns lusern-pellets som inte sväller oxå. Tex den från Kvarnbyfoder. Den är även helt fri från melass, vilket jag tycker är bra. Onödigt med en massa socker ju!  ::)
Jag har dock inte provat den till hönsen än eftersom dom ska få äta upp lusern-hacket först, men det blir en säck med den pelletsen när det är slut.

/Sara

Jag har inget svar på om det är farligt att ge oblött pellets till höns men vill bara inflika att även kvarnbys lusernpellets sväller rejält när man blöter det. Använder det märket själv men skulle absolut inte våga ge det till våra hästar utan att ha blött upp det först.. Även om kvarnbyfoder påstår att det ska gå bra.

Mvh

Attes matte

• Jämtland
« Svar #67 skrivet: 19 dec-10 kl 22:35 »
Sedär... Intressant! Tur att jag inte ska ge det till nån häst, utan bara till höns och kaniner. ;)

/Sara

HannaK

• Blekinge
« Svar #68 skrivet: 20 dec-10 kl 13:32 »
Sedär... Intressant! Tur att jag inte ska ge det till nån häst, utan bara till höns och kaniner. ;)

/Sara

Jo, nu var det iofs inte själva djurslaget som skall äta det min huvudsakliga poäng.. Pelletsen sväller lika mycket, i vilket djur det än hamnar torrt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 21 dec-10 kl 09:02 »
Det kanske är melassen som luktar choklad för så luktar
luzern strå. :D
Hedemorahöns

pyromanen

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 26 dec-10 kl 21:49 »
Testade det för många år sedan när barnens kanin hade dött och det fanns kvar en halv säck lucernpellets.  Hönsen åt det inte, i alla fall ytterst lite, så de slutade som kompost.

Luffsen

• -
« Svar #71 skrivet: 26 dec-10 kl 21:59 »
Mina Brahmor får en par nävar lusernpellets (Krafft) ibland, men jag slänger bara ner det i ströet till dom.
"Nåt att leta efter och picka på för den som vill" tänkte jag...

Har inte blivit nåt lämnat som jag sett, men jag ger det bara som tidsfördriv till dom. Samma som med foderärtor alltså.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #72 skrivet: 03 jan-11 kl 22:16 »
Jag ger en hög med hackat strå varje dag och de är galna i det.
Sen får de också det som blir kvar på golvet efter hösilaget åt hästarna.
De sprätter och har att göra så mycket i hönshuset.
Mums för hönsen

Pellets måste man blöta rejält för att det sväller x3 i magen annars

Ger betforpellets till hästarna och blöter på morgonen det de får på kvällen och blöter på kvällen det de får på morgonen det är samma med lucernen
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Hönsmamma77

• Småland
« Svar #73 skrivet: 06 jan-11 kl 15:40 »
Har provat... hönsen gillar det och gulan blir jättegul.. ;D

Köpte idag en bal för första gången med klippt lucern, hällde det som strö på golvet. Väldigt uppskattat av hönsen, spekade, käkade o kluckade gott ;-)

Hoppas nu på varma hönsfötter o ännu gulare gula:-)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #74 skrivet: 06 jan-11 kl 19:15 »
Nu har jag i ett par dagar gett mina höns uppblött lusernpellets från Kvarnby foder. Den är helt utan melass, och jösses va snabbt det går för den att luckras upp!  :D
Jag har kapat av toppen på ett mjölkpaket och häller i pellets i det, på med vatten så det täcker, och sen tar det bara ett par minuter innan jag kan ge det till hönsen.
Och dom gillar det SKARPT!  ;D

Har faktiskt sparat ett av äggen från innan jag gav dom lusern... Tänkte vänta en vecka och se om det är nån skillnad på gulorna då... ;)

/Sara

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: 07 dec-11 kl 10:49 »
Kan man ge livet pellets till hönsen?Tänkte blöta upp dom då dom är stora och hårda.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #76 skrivet: 07 dec-11 kl 11:03 »
Lusernblad innehåller antinutritionella substanser som kan begränsa dess användbarhet.
Viktigast av dessa är troligen saponinerna som orsakar trumsjuka hos nötkreatur och magstörningar hos enkelmagade djur.
Och tanninhalten i lusernblad uppgår till ca. 3%

Kalcium/fosfor-kvoten är ogynnsam för utfodring och hänsyn måste tagas till detta vid mineralfodertilldelningen. Notera att kvoten mellan kalcium och fosfor ligger mellan 8,1-16,0.

« Senast ändrad: 24 nov-12 kl 10:27 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #77 skrivet: 07 dec-11 kl 11:04 »
Det kan man, och lusern är mycket nyttigt och ger fin gula. Men hönsen kan vara kinkiga med stora pelletsar och med uppblött mat. Der finns hackad lusern att köpa också, det gillar mina höns. Plus att man kan köpa lusernfrön och grodda, det är också populärt bland hönsen. Även människor brukar gilla groddarna, det är de som kallas alfalfa i matbutiken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #78 skrivet: 18 dec-11 kl 17:15 »
Mina åt det inte alls gav bort säcken.
Hedemorahöns

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 15 feb-12 kl 18:09 »
Nu när det ligger snö på backen bjuder hönsflocken på en kollektiv tvärnit så fort jag öppnar luckan. :( Skam den som ger sig tänkte jag, vill inte Moses komma till berget etc etc... Fick inte tag i lucernhack utan kom istället över en säck lucernpellets till överkomligt pris. ;D

Nu till den stora frågan, hur får jag i pelletsen i hönsen?  :-[

Har lagt i blöt(svällde tokmycket :o) och serverat men det ratades obönhörligen. Doppade tillslut thekaka i lucerngojset och då slank det ner.

Min tanke är att dom skall få lucern som tillskott tills dess att dom vill gå ut igen, men jag vill ju hellst slippa truga dom med onyttigheter. :-\ Är det någon som har något bra knep? Kan man blanda lucerngojset med något annat nyttigt så att det slinker ner lättare? Filmjölk tycker dom är jättegott men läste någon stans att höns inte tål laktos?
I övrigt får dom vete, havre, värpfoder, mineral, snäckskal + slattar av fjolårets kycklingmat och matrester. Antar att matresterna kan blandas med lucerngojset men det blir ju inte rester varje dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser