Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lucernhack / Lucernpellets till höns  (läst 37037 gånger)

Vitryss

• Gäst
Lucernhack / Lucernpellets till höns
« skrivet: 28 dec-06 kl 13:24 »
I Karin Neuschütz bok står det att höns ogärna äter banan. Mina höns älskar banan! Jag menar, kommer jag med banan blir jag stormad!
När jag läser gamla trådar här på alternativ.nu så står det helt klart att höns, liksom människor har olika smak. Det har jag minsann också märkt. En del individer ger sig gärna på en halv apelsin medan adra ryggar som om det vore gift.
Men varför bojkottar HELA min hönsflock, inklusive påfåglarna, den lusern jag serverar (uppblött och tillsammans med annat foder i tråget).
Lusern i pelletsform ska ju vara så bra för höns, och ge fina guldgula gulor.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #1 skrivet: 28 dec-06 kl 17:17 »
UJamen visst är det konstigt med lusern! Jag trodde i min enfald att det skulle vara riktigt gott för höns.. Visst petar dom det i sig om inget annat finns att välja på men det är under protest!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-06 kl 20:56 »
 God fortsättning!
Vad glad jag blir då jag läser om
att lusern inte är populärt hos höns.
Då är det inte fel på mina pullor.
Kanske ska prova majs .
Hedemorahöns

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 29 dec-06 kl 00:10 »
Jag köpte en hel bal......som hamnade på komposten året efter.

Dom tycker inte om banan heller, kräsna rackare, riktiga gourmeter  ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Vitryss

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 dec-06 kl 01:48 »
Signaturen kicki borde förklara sig, det är hon som "lurat" oss ::) Jag provade lusern (som även innehåller viss del melass) på min kaniner. Dom åt det inte heller.
Jag måste pröva att smaka själv i morgon.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 dec-06 kl 20:05 »
Jag har också provat lucern i pelletsform som jag blötte upp i vatten, a-fil och dyligt men det funkade inte, sen köpte jag lucern hackat strå, det gick bättre.
Har även köpt lucern-mix den som innehåller nån olja men inte ens rådjuren äter den typen av lucern.
min kanin åt av strå-lucernen men drack som tusan efteråt, säkert dubbelt så mycket vatten som till vanligt hö.
Appropå bananer så hade jag en tupp som hoppade upp och stal min banan så fort han så mig med en banan i näven.
Ha det bra Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Vitryss

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 dec-06 kl 00:41 »
...nu har jag kokt fisk och lagt såna där eländiga lusern-pellets i blöt i fiskbuljong och det vore väl tusan om inte det ska göra susen. Återkommer med rapport.
(Banan-tjuvstuppen gillade jag!!!)

rina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 dec-06 kl 16:07 »
Jag brukar blanda i ordning en liten hink lusern och vattna den och den drar över natten....sen blandar jag detta med spannmål och efter ett tag äter dom det...men först är dom  försiktiga men har dom vant sig går det bra.....detta ger en fin gul färg på ägggulan.
 ;D

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 31 dec-06 kl 00:10 »
Jag har provat luzern hack till hönsen med utmärkt resultat!
Men inte BARA luzern utan inblandad i en gröpe, kanske ca 1 näve om dagen. Inga problem här inte! Tack sign. Kicki ;)
Jag visste inte att detta var en baljväxt, jag har bara hört "pelleterat hö" ......
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 31 dec-06 kl 00:26 »
Men varför bojkottar HELA min hönsflock, inklusive påfåglarna, den lusern jag serverar (uppblött och tillsammans med annat foder i tråget).
Lusern i pelletsform ska ju vara så bra för höns, och ge fina guldgula gulor.

Kanske för att dom inte behöver så mycket ?  ;)
Lusern ingår ju t.ex redan i alla "färdigfoder" till höns....
och behovet är ju väldigt lågt 3%

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-08 kl 11:06 »
Jag har provat luzern till hönsen.
 Blötte upp det och blandade med
kross av vete, korn och havre.
Ingen hit alls  :P  gav säcken till en som hade får.
Det kanske finns ngn annan, som har fått det att fungera.
Hedemorahöns

johe71

« Svar #11 skrivet: 15 jan-08 kl 12:02 »
eftersom jag insett att mina torkade nässlor inte kommer att räcka hela vintern så provar jag just nu med att blanda i lite av produkten "luzern hackat strå" från granngården... och mina höns äter upp det utan att protestera...
det är torkad, hackad luzern... grönt och fint i alla fall... sen om det har samma effekt som torkade nässlor återstår att se då jag nyss börjat med det... (jag uppfattar i alla fall att det blir gulare gulor när de äter torkade nässlor... ungefär som när de äter färskt gräs på sommaren)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #12 skrivet: 15 jan-08 kl 12:04 »
Japp, hackad luzern är bra och det går ner som smort utblandat i gröpen - även i mina kräsmagade hedemoror :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

sallyomolly

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-08 kl 12:50 »
Kan jag ge luzern och allfoder då? Behöver jag ge säd ändå?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 15 jan-08 kl 13:22 »
Kan jag ge luzern och allfoder då? Behöver jag ge säd ändå?

Visst, kan du det. En del kör med fritt foderval dvs, har flera automater med en sort i t ex majs, allfoder, korn, snäckskal, etc. Så kan hönan välja vad den för stunden vill ha och behöver.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Musseron

« Svar #15 skrivet: 15 jan-08 kl 23:40 »
Jag har läst på någon forummedlems hemsida att de blötte upp luzern med vatten så slank det ner av bara farten. Kanske kan vara nått att testa. Där stod också att det hade samma effekt på gulorna sopm nässlor och grönbete... de blir gulare gulor :)
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Melica

« Svar #16 skrivet: 16 jan-08 kl 22:34 »
Jag har provat med luzernpellets som jag blötte upp och gavdem. Detgillade de inte alls. Ska prova att köpa hackat strå istället. De blir ju som tokiga när de får nässlor,men jag har inte heller torkat tillräckligt mycket. Nu får debara några kvistar en gång i veckan. Vet inte om det räcker, eller om det är grönsaksrester som de får som gör gulorna riktigt gula, förra vintern var de mycket blekare.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 17 jan-08 kl 00:20 »
Ger man hönsen
 t.ex Morot eller Majs så blir det också superfin gula  i äggen.
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 22:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

rina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 jan-08 kl 19:20 »
Jag ger alltid vintertid hackad lusern och det är uppskattat...för hade jag lusernpellets som jag blötte upp till en gröt det var lite värre få dom att äta det men det gick givetvis också..men lusernhack det är toppen lika får kycklingarna det också...då lägger jag det i en skål och  lägger sedan undulatfrön uppe på.....kycklingarna får även rårivna morötter.

Chicken

« Svar #19 skrivet: 18 okt-08 kl 15:19 »
Intressant med lusern!
Tycker dom om det på en gång eller krävs det invänjning av det som foder?
Provade lusernpellets uppblötta till gröt för några år sedan som dom vägrade äta.
Det vore ju toppen om de åt strålusern ,näringsrikt på vintern.
Solrosfrö har jag givit som godis i alla år,hönsen älskar det och jag har inte sett någon negativ effekt av det alls.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare
Be, benelli_uuMi

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser