Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lucernhack / Lucernpellets till höns  (läst 34578 gånger)

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #20 skrivet: 18 okt-08 kl 16:05 »
Intressant med lusern!
Tycker dom om det på en gång eller krävs det invänjning av det som foder?
Provade lusernpellets uppblötta till gröt för några år sedan som dom vägrade äta.

Jag brukar torka nässlor så jag har hela vintern, men förra året så blev det inte så mycket som det behövdes... så då köpte jag en säck lusern hackad strå istället... och det var inga som helst problem att få dem att äta det... men det är ju säkert individuellt  :)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #21 skrivet: 28 okt-08 kl 05:35 »
Nu har jag provat luzern hackat strå( fick av en kompis)
Hedemora tycker det är lite gott, men de andra äsch.
Hedemorahöns

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #22 skrivet: 18 nov-08 kl 09:18 »
Nu äter alla eller underhåller,
 sig med luzern hackat strå.
Visserligen lite dyrt, men det får kosta. 8)
Hedemorahöns

Liro

  • Gäst
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #23 skrivet: 12 jan-10 kl 22:10 »
kan man ge det..alltså uppblött och mjukt. (sån som är till hästar)
Tänkte att det kunde funka som grönt men är osäker på om det övriga innehållet är bra, någon som testat?

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #24 skrivet: 13 jan-10 kl 12:42 »
Jag blötlägger envist Lucernpellets o ger till mina höns... dom vill inte äta det. Nu har jag senaste gångerna blandat i det med matrester o då slinker det ner lite. Är väl en vanesak för dom att äta det. Matrester spelar det ingen roll vad jag ger, allt slinker glupskt ner. Men dom är väldigt skeptisk på luzernet....
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #25 skrivet: 13 jan-10 kl 15:19 »
Mina ställer sig oxå väldigt frågandes till lusern. Men efter några timmar slinker även det ner  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #26 skrivet: 16 jan-10 kl 15:57 »
Jag ger mina höns lusernhack det gillas verkligen lusernpellets mal jag i en kvarn men det är inte lika populärt.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #27 skrivet: 28 jan-10 kl 17:34 »
Samma här de gillar verkligen luzernhack.
Luzernpelletset hällde jag ut i skogen.
Ingen av mina höns åt det.
Hedemorahöns

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #28 skrivet: 01 apr-10 kl 09:00 »
Vi frågade efter Luzernpellets hos vår lokala kvarn, men kom hem med 25 kg:s säck med finklippt Luzern och en tillsats med melass i stället. Hönsen är stormförtjusta i att sprätta runt i detta och dessutom fynda olika go´saker.

Till frågan, som jag inte har hittat svar på här: Känner ni till detta och är det ok. att ge dem av det? Nu uppskattar hönsen Luzernklippet eftersom det isolerar mot geggan och islossningen i går´n tror vi.

Hälsningar om en Glad Påsk från Kolbäcksådalen
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #29 skrivet: 01 apr-10 kl 09:06 »
Det tror jag går fin fint! Luzern ska vara nyttigt. Jag har tänkt hela vintern att jag skulle testa, men det har inte blivit av.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #30 skrivet: 01 apr-10 kl 10:57 »
Luzern hacket ingår ofta i färdigblandningar till hönsen , så det går jätte bra .
Det ger också en fin färg till gulan i ägget .

Även "bosset" från höskullen går bra att ge åt hönsen , tänk så mycket blad och gräsfrön som hönsen hittar när de sprätter runt i det .

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #31 skrivet: 02 apr-10 kl 14:05 »
Jag har gett mina höns luzernhack senaste två vintrarna.
De gillar det skarpt,
men luzernpellets är tvi här.
Hedemorahöns

malmolund

  • Inlägg: 262
    • Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #32 skrivet: 03 apr-10 kl 00:09 »
Jag rensar på skullen emellanåt och ger hönsen det där lilla fina "skräpet" som hästarna ratar. Det är uppskattat att gå och sprätta i och hitta godsaker bland.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #33 skrivet: 12 aug-10 kl 09:21 »
Funkar det att ge till höns, eller är det bättre att köpa pellets och blötlägga? Vill ge lucern som tillskott på vintern...
Jag ska köpa hack till kaninerna, men vet inte riktigt hur långa strån det är...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #34 skrivet: 12 aug-10 kl 09:38 »
Intressant, detta vill jag också veta mer om. Hönsen tuggar ju i sig rätt långa strån, så jag vet inte om det är något problem att ge dem hacket. Har läst att de kan få stopp i krävan om de äter för långa strån, men inte hittat hur långt som är för långt...

Lusernpellets finns väl i olika storlekar? Är de inte för stora borde väl hönsen kunna äta dem torra, självklart med god tillgång till vatten vid sidan av. Jag är skeptisk till uppblött mat, dels blir det mer att städa, dels är det risk att det börjar jäsa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #35 skrivet: 12 aug-10 kl 09:52 »
Jag använder lucernhack som underlag till mina marsvin, och delvis hos kaninerna. Det är inte alls långa strån, det är verkligen "hackat". Helt dammfritt, innehåller mycket fiber, de gillar att äta det. Har inte testat att slänga in lite till hönsen, får göra det.

Enda nackdelen jag kan tänka mig är att det är ganska "fuktigt" så det kan klibba ihop rätta bra, man kanske skulle låta det torka lite innan hönsen äter det så att det inte bildas klumpar i krävan?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #36 skrivet: 12 aug-10 kl 18:20 »
Jag har också gått och sneglat på de där lucernförpackningarna....men det går inte att se hur det ser ut så jag avstår varje gång. Jag har både höns och kaniner, men har aldrig provat det. Kanske är dags nu? Vore ju bra med ett foder som båda grupperna kan äta så det blir mer omsättning på fodret.
//Dagg

enbarsfallet

  • Inlägg: 109
    • Närke
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #37 skrivet: 12 aug-10 kl 18:27 »
Har provat... hönsen gillar det och gulan blir jättegul.. ;D
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #38 skrivet: 12 aug-10 kl 18:33 »
Har provat... hönsen gillar det och gulan blir jättegul.. ;D

Pellets eller hack?  :)
Blev så att jag köpte en säck Lucernpellets och en "bal" Krafft lucernmix, eftersom vanliga hackad strå var slut
Får se hur hacket ser ut, kanske hönsen får smaka det med.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

enbarsfallet

  • Inlägg: 109
    • Närke
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #39 skrivet: 12 aug-10 kl 19:49 »
Samma här... hack...
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 4 användare
Niklas Forsberg, ManPåGården, Emma Lennartsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser