Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lucernhack / Lucernpellets till höns  (läst 36267 gånger)

Luppa

• Norrbotten
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #40 skrivet: 12 aug-10 kl 22:28 »
Jaså, OK. Kan de äta hacket alltså? Tyckte att det såg ut att vara alldeles för stora bitar...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #41 skrivet: 14 aug-10 kl 07:12 »
Jag har gett luzernpellets förra vintern till mina höns. De gillade det men måste blötas o när det vart så himla kallt var det svårt att ge för det frös.... Ska prova luzernhack istället nu i vinter.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Vilse

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 14 aug-10 kl 07:27 »
Jag köper lucern hack som pressats ihop i stora säckar,,
ger det till både höns, kanin och häst,,

lena lindberg

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 21 aug-10 kl 12:11 »
Luzernpellets ska blötas innan det ges till djur , sväller kraftigt, kan orsaka bekymmer hos icke idisslare....   

Hundar, Hästar, Höns och Åsna
Finska spetsar, stor tvärradig Plymouth Rock, SRF ansluten.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #44 skrivet: 23 sep-10 kl 21:04 »
Har läst här att somliga ger lucern som grönt på vintern.
Hittade idag på City Gross: Green-Power lucern 90% -10%melass... vad säger ni om det? Någon som provat?
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #45 skrivet: 04 okt-10 kl 12:56 »
Hackat, men hur smått då? Äter verkligen hönsen det?
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #46 skrivet: 05 okt-10 kl 08:20 »
Som jag skrev tidigare.
Mina höns älskar det.
Det är ju mindre bitar och det är fullt i protein.
Ger det som proteintillskott för hästar också.
Det luktar jättegott tycker jag.

Jag ska ge mina höns i vinter av det

Jag är nog lite korkad  ::) men jag fattar inte vad 'mindre bitar' är för storlek ??? Snälla förklara för mig  :P

Förlåt om meningen låter lite 'vass'/otrevlig(det är inte meningen), men jag kommer inte på något annat sätt att formulera min fråga(är för trött)  :-[

:-* /Anette
« Senast ändrad: 05 okt-10 kl 08:23 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #47 skrivet: 05 okt-10 kl 10:21 »
Det är blandade bitar från krossat upp till kanske 7 cm eller något.
Har aldrig mätt dom.

De säljs i bale och kostar mellan 120-200 kr tror jag beroende på vart man köper den
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 05 okt-10 kl 11:54 »
På Granngården kostar en bal med hackad lucern 229:-. Är det sån ni menar? Den var på hästavdelningen..  ??? ::)
Vad är den bra för? Är det istället för allt grönt och annat gott de hittar ute och som det inte finns så gott om i vinter?
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #49 skrivet: 20 nov-10 kl 22:07 »
Är det nån som har provar lusernhack till era höns? Vad har ni för erfarenhet av det? Är det bra?
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #50 skrivet: 20 nov-10 kl 22:11 »
Varken mina eller mammas höns ville ha det. Däremot plockar dom gärna ur godbitar ur vanligt hö..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Therese K

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 21 nov-10 kl 09:47 »
Jag har precis börjat ge mina, för att vänja dom tills vintern kommer och dom inte vill gå ut.. ::) både uppblött och torrt. Dom verkar föredra det torra.. men är skeptiska :P ingen äter särskillt mycket än..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #52 skrivet: 21 nov-10 kl 09:54 »
Jag har precis köpt lusernpellets till mina får, men det är gigantiska bitar. Funderar på att låna grannens kross för att se om hönsen vill ha också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Maddie

• Uppland
« Svar #53 skrivet: 21 nov-10 kl 10:13 »
Jag funderar också på att köpa luzern hack och prova... Hittade en gammal tråd från förra året där de flesta rekommenderade hack och inte pellets. Men pelletsen kanske går att lägga i varmt vatten ? så den löses upp ?

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #54 skrivet: 21 nov-10 kl 15:19 »
Jag köpte hem och började ge dem för en månad sedan. Det fanns inget eller ringa intresse från början men märker att de faktiskt gillar det nu.
Hängde in en korg hos dem i början med lusern. Sedan 2 veckor tillbaka varvar jag lusern med deras säd i utfodraren. Tycker att det fungerar kalasbra!
Lycka till!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #55 skrivet: 01 dec-10 kl 16:10 »
Jag ger mina nu lusern pellets som jag mal i en kvarn tillsammans med vete. Kycklingar få ofta lusern hack och det är väldigt poppis+ kyckling start också då lika till vuxna djuren lusern pellets+krossat vete + värp  alltid poppis hos mina höns i alla fall.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #56 skrivet: 01 dec-10 kl 16:19 »
Jag ger mina höns hackad lusern (Kraffts), en "klump" om dan, och dom älskar det! Har dock börjat med det ganska nyss så jag har inte märkt så himla stor skillnad på gulorna än. Eller så har jag kanske vant mig...  ::)  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

KakanR

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 01 dec-10 kl 16:24 »
Jag köpte lusern pellets men de är ju som sagt för stora, så jag testa att blöta upp dem, men det gick inte det heller. Annars brukan min höns gilla "gröt" som tex när det är bara smulor i botten på forderautomaten brukar jag hälla det i en bytta med varren och de älskar det.
Jag ska se om jag hittar krossade ärtor eller nåt annat till dom.
livet på landet med får, höns, katter, hästar o sambo

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #58 skrivet: 01 dec-10 kl 17:29 »
Konstigt att din lusern pellets inte gick att blöta upp. Jag har två olika sorter och båda går bra att att mjukgöra. Häller bara på lite vatten så blir det en brun smulig väldigt finfördelad massa efter några timmar. Hönsen åt det inte först (ser ju inte så smaskigt ut direkt) men nu när jag blandar i matrester och vete så verkar det som att de tuggar i sig mer och mer av det  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #59 skrivet: 02 dec-10 kl 11:01 »
Jag ger mina nu lusern pellets som jag mal i en kvarn tillsammans med vete. Kycklingar få ofta lusern hack och det är väldigt poppis+ kyckling start också då lika till vuxna djuren lusern pellets+krossat vete + värp  alltid poppis hos mina höns i alla fall.

Minnas: jag läste i den andra lusern tråden som Sirpa tipsade om i denna tråd där någon skrev att pelletsen måste blötläggas för annars sväller  den så mycket i magen.. men jag uppfattar som att du maler den och ger det på en gång? Det funkar alltså bra för dina höns... nu har jag ingen kvarn men har bara funderat på att den mindre lusern pelletsen jag köpte hade ju de stora hönsen kunnat äta på en gång. Nu blötlägger jag allt till dem.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser