Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lucernhack / Lucernpellets till höns  (läst 36302 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
SV: Lucernhack / Lucernpellets till höns
« Svar #80 skrivet: 07 jun-12 kl 12:23 »
Mina vägrade äta luzern hur jag än gjorde. Hjälpte inte vad jag blandade med.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Viopet

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 07 jun-12 kl 21:16 »
Varje morgon brukar jag ge mina höns en blandning av lucern, havre och fodermajs och detta blandar jag med lite filmjölk så att det blir som en grynig massa. På vintern brukar jag också blanda i några droppar med vitamin.
Hönsen älskar denna blandning och att filmjölk inte skulle vara nyttigt det tror jag inte på.
Kan väl vara som med oss människor att vissa individer kanske inte tål laktos men jag har aldrig haft några problem med att de blir dåliga.
Lucern, havre och majs kör jag i en foderkvarn så att det blir smulor av allt.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #82 skrivet: 23 nov-12 kl 23:03 »
Vad säger ni om att fodra med lucern??

Smajsan

• -
« Svar #83 skrivet: 23 nov-12 kl 23:10 »
Mina hönor får lucern,vaktlarna med.Jag ger dom den hackade strå...eller vad den heter.
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 23:22 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sirpa

• -
« Svar #84 skrivet: 24 nov-12 kl 00:14 »
Lusern ger gula gulor och fanns förr i färdiga hönsfoder, nu är det majs istället i dom.
« Senast ändrad: 27 feb-13 kl 22:47 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

lilo1993

• Skåne
Lucernpellets till höns? Kan det ge dålig smak på äggen?
« Svar #85 skrivet: 26 feb-13 kl 13:11 »
Hej på er! Jag skulle vilja ge något grönt till hönsen (nu innan gräset börjar spira) för att få lite fin färg på gulan... jag har hästar också och har funderat på om hönsen skulle kunna gilla lucernpellets? Finns det någon risk med det, kan äggen få dålig smak? Lucernen har ju lite "baljväxt"- lukt... I vinter har de fått alla våra matrester och därmed en hel del frukt och grönt och det älskar de, har även köpt grönkål till dem och det slukade de. Förutom matrester så har de fri tillgång på helt vete och Granngårdens vegetabiliska värpkoncentrat + snäckskal och grus förstås. Har provat att ge dem fint hö men det verkade de bara trampa ner (de älskar ju grönt gräs men hö var tydligen inte gott)... Vad tror ni proffs?

MVH Lilo 1993

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lucernpellets till höns? Kan det ge dålig smak på äggen?
« Svar #86 skrivet: 26 feb-13 kl 13:17 »
Lusern ger ingen bismak till äggen, däremot brukar inga höns äta pelletsen, de är för stora. Mina får hackad lusern, det äter de gärna. Äggulan får fin färg av lusern, och lusern innehåller både vitaminer och proteiner.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MariaP

• Norrbotten
« Svar #87 skrivet: 27 feb-13 kl 20:53 »
Jag brukar ge dom uppblött lucernpellets, som gröt, har inte heller märkt av någon bismak endast vacker färg på gulan :)
3barns mor med 2hästar, 2kaniner, 1hund, Dv kochiner och Hedemoror.

Bell

• Västmanland
« Svar #88 skrivet: 27 feb-13 kl 22:29 »
Våra höns får "böset" som blir när vi fodrar hästarna med hösilaget de fullkomligt älskar när matte kommer med ikea-påsen. Så min fundering är, har du testat m böset?
<3 Även rosen har taggar <3

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #89 skrivet: 27 feb-13 kl 22:31 »
Våra höns får "böset" som blir när vi fodrar hästarna med hösilaget de fullkomligt älskar när matte kommer med ikea-påsen. Så min fundering är, har du testat m böset?
Så gör vi här också, super glada blir dom och det är ändå sånt som inte hästarna lyckas pilla i sig.

Sirpa

• -
« Svar #90 skrivet: 27 feb-13 kl 22:49 »
Låång tråd om Lusern till höns det här  :)
« Senast ändrad: 15 sep-13 kl 22:08 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

lilo1993

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 01 mar-13 kl 21:47 »
Jag har gett dem lucernhack några dagar nu och tycker nog att de verkar pilla i sig en hel del av det, vet inte om jag märkt någon färgskiftning på gulorna än, får väl ge det några dagar... skönt att veta att det det inte verkar ge bismak på äggen! Vårt hösilagebös hamnar på marken i hagen för jag ställer ut balarna hela men kanske kunde jag se om det går att plocka upp lite som ser rent ut... Tack för hjälpen!

Nina W

• Värmland
« Svar #92 skrivet: 13 jun-15 kl 01:20 »
Smaken är som baken delad, även om man är höna... Roligt att läsa om alla erfarenheter. Mina gillar inte lucernhack något vidare så den fick hästen käka upp. Men dom gillar att picka o plocka i vanligt hö och det är inte lätt att veta hur mycket dom får i sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare
johber, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser