Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inympning av cideräpplen?  (läst 1139 gånger)

Maurenon

• Östergötland
Inympning av cideräpplen?
« skrivet: 23 sep-12 kl 21:04 »
Hej!

Jag har nyligen tillsammans med min sambo köpt ett underbart 1800-tals torp med tillhörande äppelträd. För några veckor sedan slog det mig att jag ju givetvis borde göra must och cider av skörden. Dock tror jag knappast att något av träden är ett cideräppelträd; det första är uråldrigt och har små söta frukter, det andra är också relativt gammalt med medelsyrliga frukter, det tredje är yngre och förmodligen någon slags astrakan och det fjärde och sista är oklart vad det är eftersom det inte verkar ge någon frukt i år. Min tanke är att ympa in cideräppelskott på ett av träden för att förbättra musten och ciderns kvalitet. Men hur går jag tillväga? Hur många ympar är ett lämpligt antal att försöka med, och på vilket träd kommer jag att få det bästa resultatet? Gissningsvis är framförallt de två äldre träden i behov av beskärning, men även de yngre skulle säkert må bra av några vändor med sekatören...:) En bit utanför tomten står också ett vildäppelträd av något slag som jag antagligen också skulle kunna ympa på om jag vill.

Och hur fungerar det med pollinering? Vad jag har förstått pollinerar äppelträd varandra; kommer ett cideräpple som mognar någon/några månader senare (har funderat på en sort som heter Golden Russet som verkar mogna i mitten av oktober) än mina träd, som alla verkar bära frukt i slutet på augusti/början på september, kunna bli ordentligt pollinerat av dessa?

Vad jag har förstått så verkar tiden för ympning vara på våren, så låt oss säga att jag ympar in några kvistar nästa vår, när kan jag hoppas på mina första frukter? Samma år? Året efter?

Alla kloka svar i frågan mottages tacksamt.... ::)

Malines här igen

• Gäst
SV: Inympning av cideräpplen?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-12 kl 21:36 »
Just för pollineringens skull är huvudsaken att de blommar samtidigt. Man kan använda sig av paradisäpple med lång blommningstid för pollinering, men jag tror inte det behövs med så många olika sorter.

Maurenon

• Östergötland
SV: Inympning av cideräpplen?
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 19:32 »
Aha, skönt att höra...:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser