Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hobbit hus  (läst 41831 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Hobbit hus
« skrivet: 27 dec-06 kl 10:48 »
skulle det gå att bygga hobbithus och bo i dom, är det fler än jag som snöat in på iden det skulle vara roligt att bygga så.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Hobbit hus
« Svar #1 skrivet: 27 dec-06 kl 11:36 »
Jag har funderat en hel del på saken, men i nuläget drömmer jag om att bygga ett eget hus på marken.
Nyckeln som jag ser det om man bygger ett hobbithus är dräneringen.man måste framgångsrikt hålla fukten borta från huset.
Det torde innebära att huset måste byggas i ett inströmningsområde, snarare än ett utströmningsområde, alltså någonstans där marken snabbt leder undan vattnet och helst med djupt liggande grundvatten.
Sen skulle nog jag välja att lägga huset i en helt artificiell kulle, snarare än att gräva ut en befintlig.
Mitt byggmaterial skulle vara betong, men inklädd med murad natursten eller med trä, överallt där den annars skulle vara synlig.
Fönstren skulle jag lägga en bit in i vågräta rör, så att man kan ha tjock sten och jordtäckning för huset även vid fönstren, även dörren skulle nog få ligga en bit in i ett rör.
Byggandet skulle börja med att gräva ett hål som fylls med singen och markisolering, innan platta och hus gjuts, huset skulle seddan täckas med exempelvis tjärpapp, eller kanske bara asfalt eller tjära. däröver singel, markisolering lagt så att vatten leds undan från huset, mer singel och ett tjockt lager matjord där man sår eller lägger ut gräs.

Det som för mig talar emot att bygga ett hobbithus är att man måste ha en massa solfångare och vindsnurror på gården i alla fall och få kan man lika gärna placera dem på hustaket och husväggen, istället för att bygga ställningar på gården för att förse ett underjordiskt hus med ström och värme.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

geirh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 dec-06 kl 11:42 »
Samisk jodrgamme.

Jordgammen kommer i ulike former. Helt fra tildekte hus til enklere varianter.

Google jordgamme eller bare gamme, så få dere se.

sjekk også nrk programmet om hunde-per i gammen.
http://www.nrk.no/deringenskulletruatnokonkunnebu/

Geirh

Bo

Min förra tillvaro
« Svar #3 skrivet: 27 dec-06 kl 12:19 »
(om vi lever mer än en gång)  var säkert innan det rätvinkliga byggandet hade kommit i bruk där. Jag trivs inte i lådformiga hus.

Här vid Medelhavets kust bor jag i ett hus delvis nedsänkt i mark och oisolerat under men även här hade det varit klokt att isolera.

Det finns ju cellplast som duger men använder man "foam glass" som är dyrare får man en hård yta direkt och en som är brandsäker och fukttät.
« Senast ändrad: 27 dec-06 kl 12:19 av Bo »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-06 kl 14:36 »
Visst går det att bygga och bo i ett Hobbit hus.  :D
Håller med sprithitler om att dräneringen är det allra viktigaste. Jag har funderat på detta tidigare och kom också fram till att placera den i en artificiell kulle.

I Skånes Djurpark finns Grottbyn, se under rubriken Boende.

Se även Hobbithuset i Wales.  ;D

Både Grottbyn och Hobbithuset ser ut som om de byggts ovan jord och sedan fyllts upp med mark runt om.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 dec-06 kl 14:58 »
De klassiska isländska torvhusen är inte helt olika idén om hobbithus. Liknande konstruktioner finns i de flesta områden med bistert klimat och brist på trä.

Om jag orkar skall jag scanna in lite bilder från när jag var på Island och kikade på bla sådana hus.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 27 dec-06 kl 15:31 »
Om jag orkar skall jag scanna in lite bilder från när jag var på Island och kikade på bla sådana hus.

Väntar med spänning...  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Bo

« Svar #7 skrivet: 27 dec-06 kl 18:29 »

Se även Hobbithuset i Wales.  ;D

Han har isolerat golvet med halmbalar men det kommer han nog att ångra. Torv tål i varje fall fukt.

red

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 31 dec-06 kl 00:43 »
Det gör halmbalar också. Däremot börjar de mögla om du de
får stå våta utan ventilering en längre tid. Vad händer
med torv i samma situation?

Ang. att ha dem i golvet, har jag ingen aning om hur mycket
kondens det kan väntas bildas där, men han har ju lagt i
ett kondensreducerande membran under balarna och
stenarna. Vore intressant att veta hur det gått så här i
efterhand.

I övrigt så.. ja, det går finfint att bygga sk. hobbit-hus. Jag
planerar att så småningom göra det själv, när finanser och
kunskap finns. Det ska ju till att fixa avlopp, dränage,
elektricitet osv, det dröjer nog ett par år eller fem innan
jag är tillräckligt påläst för att kunna konstruera något
själv, om jag vill ha en någorlunda modern standard på
huset.

Sök på "earth sheltered" på t ex. Google så hittar du mer!
« Senast ändrad: 31 dec-06 kl 02:18 av elijah »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Bo

Vitmossetorv
« Svar #9 skrivet: 31 dec-06 kl 07:10 »
ligger ju i blöt i naturen och ändras inte på tiotusen år.

En dränerad torvmosse bryts långsamt ner och blir aska och koldioxid men den möglar inte.

Rödskägg

• Småland
« Svar #10 skrivet: 31 dec-06 kl 21:17 »
Torvmossen är väl rätt så syrefattig vilket den dränerad grunden inte lär vara. Annars är det väl bara att bygga som en modern suterräng eller källardel vill man inte bygga modernt går det nog att finna ut "gamla" lösningar. Blir ju iaf j-t engisnålt. Glassfoam låter intressant men lite svårfångat, var själv i egenskap av proffesionell grundläggare i kontakt med leverantörenoch försåkte få tillgång till ett referensobjekt, goddag yxskaft.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

red

• Bohuslän
Re:Vitmossetorv
« Svar #11 skrivet: 31 dec-06 kl 21:29 »
ligger ju i blöt i naturen och ändras inte på tiotusen år.

En dränerad torvmosse bryts långsamt ner och blir aska och koldioxid men den möglar inte.

Nja, men om torven bryts ner är den väl inte heller ett särskilt bra material att isolera med.
Det finns ju "halmhus" som är över ett århundrade gamla, hur lång livslängd har torven som
isoleringsmaterial? Nyfiken, intet annat :)

red

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 31 dec-06 kl 21:33 »
Det skulle vara mycket intressant att veta vad byggare i Sverige anser,
vad man skulle isolera med, vad för slags grund man ska satsa på och om de
rekommenderar de vattentäta membran som finns att köpa. Det verkar väldigt
enkelt och billigt att bygga med halmbalar, finns det något liknande alternativ
som är bättre anpassat för vårt förhållandevis blöta väder?

Man vill ju att huset ska hålla åtminstone femtio-sextio år, tills man kolar, så att säga ;)
Sedan hade det ju varit fint att allt varit tillräckligt stabilt för att man skulle kunna gå
och hoppa runt på jordtaket, och sköta om gräs och annat som planteras däruppe.
« Senast ändrad: 31 dec-06 kl 21:34 av elijah »

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 31 dec-06 kl 21:44 »
Som byggare... grunden, makadam, dräneringsledning cellplast och betong (givetvis m. armering samt ev. golvvärmerör, skulle för övrigt inte överväga att bygga utan golvvärme) Väggar btg eller lecasten, ev. isolering och platon eller likn. samt rejält med makadam eller flis oavsett vad tätskits tillverkarna säger. toppat med ett gjutet valv.

Henry David Thoreau

red

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 01 jan-07 kl 00:20 »
Gjutet valv? Det låter tungt, dyrt och svårt att få tag på :)

poze

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 01 jan-07 kl 01:41 »
Gjutet valv? Det låter tungt, dyrt och svårt att få tag på :)

Gör grunden och allt, sedan tömmer du en massa sand på den murar mot sanden, när det torkat så går du in genom dörren och gräver ut sanden så är det klart.. så man gjorde jordkällare enkelt och bekvämt
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

red

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 01 jan-07 kl 02:43 »
Ahh.. smart. Tackar för tipset, mycket att ta till sig när man är ny! :)

Fast det måste ju bli en jäkla massa sand om man vill göra sig en större lya..
« Senast ändrad: 01 jan-07 kl 13:55 av elijah »

Bo

Foam glass
« Svar #17 skrivet: 01 jan-07 kl 07:49 »
Glassfoam låter intressant men lite svårfångat, var själv i egenskap av proffesionell grundläggare i kontakt med leverantörenoch försåkte få tillgång till ett referensobjekt, goddag yxskaft.

- skummat glas, är gjort av returglas som är en begränsad resurs. Man har väl inte råvara så att det räcker och satsar därför bara på tillämpningar där materialets relativa fördelar är störst och kunderna är köpstarka.

Rödskägg

• Småland
« Svar #18 skrivet: 01 jan-07 kl 11:22 »
Jo jag fick ju nån broschyr om foamglass, men jag ville ju ha ett referensobjekt så det är irl jag vill se det och komma i kontakt med någon med praktisk erfarenhet. På något  konstig sätt är inte riktigt försäljningsbroscyrer och dess teorier riktigt detsamma som den krassa verkligheten. :o

Gjutet valv är måhända tungt, men egentligen rätt simpelt jmf mura kryssalv el.likn. Det är ju egentligen bara att forma stämpa armera och ringa efter en betongbil. När sedan betongen torkat ut, på med tätskiktet. Vad är alternativen ett underjordiskt träbjälklag?  :(

Henry David Thoreau

Bo

Du menar ett platt
« Svar #19 skrivet: 01 jan-07 kl 12:16 »
betongbjälklag. - Många här menar att cementproduktion är alltför energikrävande och letar efter de resurssnålare lösningar de befarar att vi förr eller senare blr tvugna att tillämpa.

Får du veta mer om foam glass, skriv om det. T ex var man enkelt kan köpa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser