Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hobbit hus  (läst 41922 gånger)

lite_av_varje

• Gäst
Re:Hobbit hus
« Svar #40 skrivet: 01 jan-07 kl 23:47 »
25 grader? Är du galen?!  ;D

Här hemma brukar det väl ligga på runt 18 grader. Ska det vara lägre temperatur får man
använda varma sockar, men det fungerar ju bra det med :)
Det känns viktigt att det inte är "rått" dock. Svalt men torrt får det i varje fall vara.

när vi hyrde hus hade vi oftast 13grader i köket...

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 01 jan-07 kl 23:59 »
här har vi 15 - 17 på dagen/10 - 13 på natten och trivs utmärkt.
jag tycker att utseendet är ett bonus. det är väl bättre att smälta in i miljön än att sitta i ett chockrosa hus i skogen. ingenting illa menat nu. bara det att kunna göra valet att ha rosa ljung och grönt gräs på taket vore väl annorlunda. ;D

fönster kan man ha i alla riktningar även upphöjda takfönster. luftcirkulationen måste ju lösas förstås. om inte annat så får man väl "skapa" självdrag.
gräsmattor med ett par fönster i låter bra, elijah ;D
jag kan se det framför mig.  :D

åsnemor

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 02 jan-07 kl 00:03 »

red

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 02 jan-07 kl 00:09 »
Aww, där är det ju! Med Gandalf och allt! *skrattar*

De är väldigt fina. Men ju de byggdes nog inte för att vara särskilt hållbara, såg någon
nytagen bild där alla husen förfallit helt. De står tomma utan dörrar och fönster  :-\
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 00:09 av elijah »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

åsnemor

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 02 jan-07 kl 00:27 »
med det var den bilden jag fick framför mig  ;D ;D ;D

red

• Bohuslän
« Svar #45 skrivet: 02 jan-07 kl 00:29 »
Ja, jag med. Något i den stilen hade jag tänkt mig, fick ju idén när jag sett Sagan om Ringen
för första gången och husen såg så otroligt mysiga ut ;)

åsnemor

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 02 jan-07 kl 00:59 »
hittade en till länk
http://www.earthshelters.com/Ch_1.html
de beskriver hur man skyddar mot fukt genom att begränsa inflödet i själva kullen.

Bo

Skall mycket till
« Svar #47 skrivet: 02 jan-07 kl 06:22 »
för att det skall fungera. För länge sedan efter första oljekrisen skissade jag på ett jordhus och räknade på värmeläckage. Jag tänkte mig en glasfasad åt söder och ett jämnt sluttande tak ned mot marknivå så att solen vintertid nådde hela vägen in. För att få en värmereservoar under huset, måste man isolera markytan några meter ut åt alla håll. Då fungerar jorden i bästa fall i övrigt som isolering om där är väldränerat.

« Senast ändrad: 03 jan-07 kl 12:02 av Bo »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #48 skrivet: 02 jan-07 kl 16:01 »
Ett av skälen vi började bygga ovan mark är förmodligen bristen på lämpliga material för att just hålla jordfukten borta.. Idag är inte det ett egentligen problem beroende på vad man använder för material..

Huvudet på spiken.

Förr hade man inte det material som vi har idag och fukt och kyla var ett problem i backstugorna.

Platonmatta som täcker huskroppen. Makadam runt om på tre sidor och sedan en platonmatta liggandes över hela kullen med jord överst. Kostsamt kanske, men Sågarens fråga var - går det att bygga hobbithus och bo i dom?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

red

• Bohuslän
« Svar #49 skrivet: 02 jan-07 kl 16:59 »
Fast platonmatta är ju inte så fasligt dyrt. Inte heller makadam.
Är det betongen som kostar? Finns det något annat alternativ?

Skald

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 02 jan-07 kl 17:22 »
Ja, betongen är boven i dramat..

Alltså, klart att det inte blir dyrare att bygga ett hus under mark än ovan om man nu ska gjuta (folk gjuter ju fullstora källare hela tiden).. Problemet är att det inte direkt går att självbygga det rakt av för novisen, man får beställa betong med bil osv.. Visst, alla formar osv kan man förvisso få till själv utan några större svårigheter..
Jämför det med att bygga själv i halmbalar eller torv.. Klart enklare och billigare..

Allt handlar om vad man vill lägga på det hela.. Både i redan pengar ur egna plånboken och i miljökostnad.. Betong är inte det mest miljövänliga vi har direkt..

Och alternativ är ju det vi diskuterar i tråden :D
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 17:22 av At_The_Busstop »

red

• Bohuslän
« Svar #51 skrivet: 02 jan-07 kl 17:46 »
Jo, absolut, men de allra flesta föreslår ju bara betong. Om man nu har två lager platonmatta (ett mellan
jorden och makadam, ett som täcker själva huset), så måste man väl ändå kunna bygga
huset av något annat än betong, det måste ju bli någorlunda torrt därinne om man har
ordentliga ventiler i kök och tvättrum. Om ni nu inte "får lov" att rekommendera betong, vad
skulle ni använda er av istället, både för den bärande konstruktionen och isolering?

Torv och halm verkar lite ostabilt?

Och förlåt för alla dumma frågor, helt ny här ;)
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 17:53 av elijah »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #52 skrivet: 02 jan-07 kl 18:07 »
Fasen, nu blir man ju lite sugen på ett eget hobbithus - igen.  ;D
(Jag som drömmer om ett timmerhus)

Någon föreslog tidigare lecablock. Det kanske skulle kunna vara ett alternativ till betong? Lätt att hantera och såga till i önskade vinklar.

Jag tycker att det skulle vara snyggt med murade väggar av natursten.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

åsnemor

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 02 jan-07 kl 18:37 »
angående betongen. visst det är inte miljövänligt men det är väl ändå underhållsfritt. jämför man med en träkåk som kan ses som naturmaterial. hur miljövänligt är det? om man tänker  från stock till bräda. sedan är det underhållet på huset. ifrån grundoljan till ommålningarna som måste göras under husets hela livslängd.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 02 jan-07 kl 18:40 »
en kombination av sten till väggarna och betong till taket då?
det är väl ett alternativ ;)

Bo

Men
« Svar #55 skrivet: 02 jan-07 kl 18:51 »
det låter mera som ett frys ihjäl-hus än ett hobbithus.

Det finns ju billiga alternativ som är förenliga med ett behagligt inomhusklimat.

Tänk ett antal igloos i olika storlekar med inbördes förbindelser och som består av plyfatrianglar sammanfogade kant i kant. Täckta med folie om man är rädd för läckor och med ett rejält lager torv och gräs överst.

Annars kunde man täta fogarna med vax eller något annat klibb.
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 19:02 av Bo »

åsnemor

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 02 jan-07 kl 19:31 »
hållbarheten då?
underhåll?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 02 jan-07 kl 19:47 »
Tjocka källarmurar av leca. Putsade på ut- och insidan. Utvändig isolering av frigolit. Pedantiskt dränerat. Dvs en vanlig källare fast utan hus ovanpå. Uppvärmningen vintertid skulle vara enklare än för ett vanligt hus eftersom det är plusgrader under marken och dessutom inte blåser.

Inga halmbalar eller andra ruttnande byggmaterial någonstans där de kan komma i kontakt med fukt. Det kommer att sluta illa.

Välvt betongtak, som nämnts tidigare.

Platonmatta för att hålla fukten borta.

Jag tror inte ett sådant hus skulle behöva bli särskilt dyrt att bygga. Stommen är för övrigt en liten del av kostnaden för ett husbygge.

Skald

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 02 jan-07 kl 19:55 »
Trästomme med halm/lerhalm/torv torde funka lysande i min "inte egentligen nergrävd" variant.. Går att bygga helt självbärande lerhalmsväggar, men ärligt talat skulle jag inte ge mig på det till ett hus som har en taktyngd på åtskilliga ton..

Lecablock, absolut.. Men då kommer man till viss del åter ifrån både miljöpåverkan och att använda ett icke förnyelsebart material, i likhet med betong.. Fördelen med leca jämförelsevis med betong är att det till viss del är återvinningsbart iallafall om man nu lyckas slå isär konstruktionen i fogarna när huset ska rivas om en hundra år eller så :D.. Om lecan "kapslas in" i bruk på in och utsidan så borde luften i hålrummen räcka som isolering mot marken, men citera mig inte på det..
Natursten med betongbruk borde vara det mest miljövänliga alternativet om man nu nödvändigtvis vill använda sig av betong..

Frågan är dock om man i ett permanentuppvärmt hus klarar att hålla ångtrycket så högt innifrån så man pressar fukten ut igenom väggarna? Kanske det skulle funka med vilket material som helst och platonmattor som skydd då..

Eller varför inte tänka sig en blanding av teknikerna ?
*Trästomme (billigt och lättarbetat)
*Halm/lerhalm/torv som isolering och byggmaterial i väggar etc (ännu billigare och lättare)
*Betongputs ut och invändigt (om man bara putsar är det enkelt att arbeta med betong för hemmapularen, skillnad att gjuta stora konstruktioner)

Det man behöver tänka på i blandvarianten är såklart att man måste ha en putsad insida på huset, överallt.. Fukten i inomhusluften får inte gå in i isoleringsmaterialet, då blir det mögel på en gång.. Fukt vandrar inte så bra igenom betong som bekant.. Man måste ha ett helt torrt material i väggarna med innan man putsar dom, lerhalm tar text 6-12 månader på sig att torka igenom helt beroende på tjocklek och byggteknik.. Lerhalmstekniken går ju ut på att den ska kunna självandas som den vill, och minsta lilla inkapsling av delar på konstruktionen får den att vittra sönder inifrån..
Ja, det tål att tänkas på såklart.. Utanpå putsen inomhus kan man ju sätta träpaneler, mura innerväggar med natursten osv som man vill.. Det viktiga är såklart att inte borra hål på pusten när man sätter upp panel och tavlor osv..
 ;D

Bo´s ide om geodomes under mark är intressant med, men jag ställer mig frågande till om den konstruktionen klarar av det tryck ovanifrån som det handlar om utan ganska så avancerade beslag och förstärkningar.. En variant som bygger på Bo´s ide är att bygga upp sin dome som han beskrev, och sen helt sonika gjuta betong i ett lagom tjockt skikt över den..

Ge mig pengar nån så jag kan börja bygga
 ;D ;D

Skald

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 02 jan-07 kl 20:00 »
Stommen är för övrigt en liten del av kostnaden för ett husbygge.

Om man bygger huset för permanentbygge ja, men som fritidshus ser jag  stommen som det absolut dyraste i sammanhanget :)

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=26;action=display;threadid=13434

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser