Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan jag mjuka upp läder/skinn med?  (läst 20578 gånger)

Bulan

• Västergötland
Vad kan jag mjuka upp läder/skinn med?
« skrivet: 20 sep-12 kl 07:28 »
Jag har några gamla skinnjackor hemma som börjar bli stela i skinnet. Vill inte att de ska spricka och gå sönder. Är inte intresserad av att köpa dyra "specialgrejor" i skinnbutik för att smörja upp skinnet med  :-[  .... Så, finns det något hemma jag kan använda som är bra att smörja/mjuka upp skinnet med?   ??? 

Bulan

Bulan

• Västergötland
SV: Vad kan jag mjuka upp läder/skinn med?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-12 kl 08:26 »
Halloj? Nån som vet? Sitter här sugen att ta tag i uppfrächningen av mina fina gamla jackor  ;D
Bulan

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 sep-12 kl 09:06 »
Ister borde funka.

Bulan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 sep-12 kl 09:42 »
Fasiken att jag inte slaktat en gris nyss då  ;)  Tack för svaret! Andra förslag? Har tyvärr inte ister hemma...Borde det inte gå med typ någon matolja+ eller tänker jag helt fel här nu...  ;D
Bulan

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 sep-12 kl 09:52 »
vanlig matolja gör skinnet skört. Kanske ngn form av kallpressad olja skulle funka, men jag vet inte. Har för mig att det behöver vara animaliskt fett.

Bulan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 sep-12 kl 09:53 »
Ok! Tusen tack för svaret!  :)
Bulan

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 21 sep-12 kl 12:39 »
Fett i allmänhet borde gå bra. Nu är jag osäker på hur det fungerar med skinnjackor som antagligen inte är vegetabilgarvade, men annars kan du tänka på det lite som din egen hud. På garvningskursen använde vi schampo och hudkräm vid några tillfällen. Jag skulle nog ha provat med matolja, kanske på en liten bit först. Eller blanda olivolja, äggula och lite grönsåpa (vilket man också kan garva skinn i). Och arbeta in fettet i skinnet, massera, knåda. Värme hjälper till, men inte hetta. Så lagom solsken eller brasvärme.

"Man tar vad man har och gör vad man ska" som min garvningslärare sa. Och så får man hoppas på gott resultat...
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

kensei79

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 21 nov-12 kl 12:06 »
Just matolja ska dy nog undvika medtanke på att det är blandade fett-typer som påverkar skinnet på olika sätt (där av risken för att det blir skört) andra typer av 'matoljor' som exempelvis olivolja eller rapps borde funka (oliv borde funka bättre än rapps då det är en 'fetare' olja än rapps). Kallpressad funkar nog bättre än varmpressad då som vanligt ju mer processerad desto sämre. Animaliska fetter tas dock upp lättare av skinnet än vegetabiliska.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 21 nov-12 kl 19:09 »
Ta bukfett från något djur och koka ihop det med bivax, kommer inte ihåg proportionerna. Funkar hur bra som helst.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 nov-12 kl 20:05 »
Hjärna borde gå att få tag på om man känner ngn som slaktar eller jagar. Annars går det att köpa späck som man kan smälta i välsorterade mataffärer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser