Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrapa eller flå  (läst 11917 gånger)

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
Skrapa eller flå
« skrivet: 17 sep-12 kl 22:34 »
Hur ska man göra?
Vi ska slakta ett par linderydskorsningar,(det betyder att jag ska slakta när j lämnar hemmet) dom har mycket päls, jag funderar nu på om det är bäst att flå eller skolla och skrapa. Jag har även lite betänklighet med att äta röd fläsksvål med svarta fläckar ::)
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skrapa eller flå
« Svar #1 skrivet: 17 sep-12 kl 22:39 »
Om du flår, så har du ett mycket intressant skinn som bonus.  Svinläder är inte dumt, om man lyckas bereda det.  Om du gör det som experiment, så blir det ju som en gratiskurs i skinnberedning ...  Misslyckas du, så var det iaf inte något du skulle ha använt.  Men räkna med att minst en kniv blir helt slö när du flår, ty det är inte mycket du kan bara dra av på en gris.

För övrigt undrar jag hur mycket av fläckarna som blir kvar efter skållning?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kristofer

« Svar #2 skrivet: 18 sep-12 kl 17:37 »
  För övrigt undrar jag hur mycket av fläckarna som blir kvar efter skållning?

Ingenting blir kvar av fläckarna efter skållning.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-12 kl 21:09 »
Jag föredrar att flå dom,mvh

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 19 sep-12 kl 19:01 »
Det gör jag också, men frågan var ju vilket Lönshult kan tänkas föredra.  Om man ändå inte tar tillvara skinnet, så kan man ju lika gärna knapra på det.  Men om man ändå skär av svålen ifrån bitarna före tillagning, så kan man ju lika bra göra det genast.  Beror också på vad man har för möjligheter; själv är jag alltsomoftast ensam med en 100 kg-gris, och jag har varken lust eller kraft att lyfta den i och ur skållkar.  Orkar inte dra nån kedja heller.  För mig är det därför lättare att flå, och så lyfta en gång i stället för - vad blir det? tre?

Vad har du för förutsättningar, Lönshult?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-12 kl 19:48 »
Flå,enkelt och bra. Att koka upp vatten i en vedeldad gryta till skållning tar en stund,sen känns det sådär med en lerig gris i ett badkar då halsen är stucken,massa bakterier kan tränga in..
Fjäderfän och kaniner

Lönshult

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-12 kl 21:49 »
I Lönshult är grisarna inte så stora i år, de innehåller lite vietnamesisk hängbukssvin, vi är ett par mannar till att lyfta upp och ner i den vedäldade tvättgryta, vi har winch i taket i maskinhallen och skrabehorn tror jag det kallas, winch och horn ingick i fastigheten (tillsammans med mycket annat nyttigt, som ingen hade orkat städa bort)
Jag är bra på att slipa knivar, och även att jag är dansk (rent genetisk) är det inte ett måste för mig med knaprigt svål på fläskestegen.
Med andre ord  har vi förutsättningar för att rent praktisk för att uppnå det bästa resultat  ;D ;D

Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 20 sep-12 kl 08:26 »
Ja, och nu har du fått lite argument för båda sätten!  :)  Även jag tycker det är obehagligt att tänka på de mikrober (mera från gödsel på klövarna än från lera) som kan komma in genom stickhålet.  Men jag har också en gång varit med om att en nyflådd gris, som bara skulle flyttas lite i sidled för att tas ur, ramlade ner på ett dammigt loggolv.  Det finns även flugor och fåglar som kan ha med sig läbbiga smittor.

Så allting har flera aspekter!  Ska bli spännande att få veta hur du gör!  (Om du flår, får du alltså slipa kniven både före och efter! ;))

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 sep-12 kl 15:30 »
Jag tar ur och hänger grisen med skinnet på,flår när den ska styckas,när den är flådd sågar jag den på längden i två halvor..
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 20 sep-12 kl 23:48 »
Tvättar du den döda grisen på magen då, eller hur hanterar du att de ofta ligger i dynga?

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 21 sep-12 kl 14:17 »
Vattenslang och diskborste :)
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 21 sep-12 kl 20:02 »
Jag flår den först, Sedan skär jag upp bröst benet och tar ur den ,mvh

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 22 sep-12 kl 11:47 »
Så gör jag också, använde oftast ny ren kniv till att ta ur.  Men om det är ett äldre djur (inte så hos TS antar jag), så tar jag ur utan att ge mig på bröstbenet.

Lönshult

• Småland
« Svar #13 skrivet: 23 sep-12 kl 22:29 »
Även jag lutar mest mot att flå, då ka man även göra något roligt av Jabas och Ribbans skinn ;).

Jag är dock fortfarande öpen för agument för att skrapa.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 25 sep-12 kl 12:36 »
Rätta mig om jag har fel, men den ursprungliga anledningen till att man hittade på att skålla var väl att det var ont om mat, särskilt om protein och fett, och att skinnet således åts upp till sista smula?

Kristofer

« Svar #15 skrivet: 25 sep-12 kl 13:11 »
Huden skyddar också hela köttstycken som ska torkas eller rökas för konservering, mot bakteriebelastning.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 27 sep-12 kl 19:11 »
Dock endast grishud?

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 27 sep-12 kl 21:31 »
Rätta mig om jag har fel, men den ursprungliga anledningen till att man hittade på att skålla var väl att det var ont om mat, särskilt om protein och fett, och att skinnet således åts upp till sista smula?
Man förlorar ju tyvärr en hel del när det kommer till tillagningen när man flår.
Dels så blir köttet mindre saftigt när fettet "rinner" bort utan att skinnet (svålen) håller inne det.
Sen så försvinner en fett med skinnet, fett som annars ger smak åt köttet, även om man inte nödvändigtvis äter allt av det.
Sist men inte minst så förlorar man det goda ytan som (den grillade) svålen ger.
Jag vill absolut påstå att svålen gör god nytta för smaken och inte alls äts eller i alla fall behålls för andra skäl.

Med det sagt ska villigt tilläggas att det är ett elände att skålla och skrapa om man inte har ordentliga grejor.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 28 sep-12 kl 19:07 »
Ah, härlig sakinformation, tack!  Naturligtvis måste det vara som du säger.

Men riktiga grejor - vad föreslår du, om TS önskar försöka?  För min del upplever jag en hel död gris som jättetung!   :P

grimbart

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 28 sep-12 kl 19:20 »
Om man ändå inte äter svålen så är det onödigt att fylla frysen med det..
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser