Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrapa eller flå  (läst 11915 gånger)

W. B

• Danmark
SV: Skrapa eller flå
« Svar #20 skrivet: 28 sep-12 kl 19:42 »
Är skivad stekfläsk/sidfläsk som jag köper på ICA skållad eller flådd när den saknar svål? Sker avsvålning hos slaktaren? Jag hatar att behöva skära bort skinnet tidigt på morgonen när jag har missat att kolla förpackningen i butik och är som kund för svålfritt.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 28 sep-12 kl 19:49 »
Ja, om vi slaktar eller styckar åt andra, så gör vi förstås som den vill som ska ha det!  Själv gör jag ju i regel hela jobbet.  Då är även skinnet en resurs, om man orkar och kan ta vara på det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #22 skrivet: 30 sep-12 kl 09:00 »
Man måste ju inte doppa hela grisen i ett skållkar det går bra att ha en stor gryta (helst två grytor) med kokande vatten och ösa med tex. en kaffekittel. Då kan man skålla och skrapa en mindre yta åt gången medan nytt vatten värms.
Grisen har man förslagsvis liggande på en aluminiumstege på ett par sågbockar, när man skållat färdigt binder man fast bakbenen i stegen, öppnar buken, sågar upp bröstet och reser upp den mot en vägg och tar ur inälvorna över en skottkärra
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 30 sep-12 kl 18:08 »
Låter mycket enkelt det där - utom att resa stegen med en tung griskropp hängande fastbunden.  Är det "fusk" att använda någon sorts spel, traktor - eller block-och-talja?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #24 skrivet: 30 sep-12 kl 22:05 »
Själv använder jag en truck att hänga i men det är ju extrautrustning för en självhushållare ;D
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

wergeni

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 29 okt-12 kl 16:04 »
Med det sagt ska villigt tilläggas att det är ett elände att skålla och skrapa om man inte har ordentliga grejor.

Vad använder ni för verktyg till att skrapa?

Tack för tipset med att skålla och skrapa en mindre yta åt gången, låter bra, ska provas.

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 30 okt-12 kl 20:20 »
Nu är det bestämt, ett kompromiss en skrapas och en flås.
Näste fundering som infinner sig är som följer.  När man slaktar lamm måste man, efter att ha skjutit med slaktmask eller skjutvapen, sticka djuret så blodet rinner av. Jag fattar då runt luft- och matstrupen så inget maginnehåll rinner ut och skär över halsartären, men hur gör man med en gris?   ???
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 30 okt-12 kl 20:33 »
Jag har en lång nyslipad kniv bredvid mig när jag skjuter och sticker i halsen och rör om så att jag ser att
ådrorna är av,Detta måste gå fort innan ryckningarna börjar då det är stora djur mvh.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 31 okt-12 kl 09:43 »
När man slaktar lamm måste man, efter att ha skjutit med slaktmask eller skjutvapen, sticka djuret så blodet rinner av. Jag fattar då runt luft- och matstrupen så inget maginnehåll rinner ut och skär över halsartären, men hur gör man med en gris?   ???
Oavsett djur, så sticker jag en vass kniv, med bladet framåt, in i halsen, precis under kinden, och så långt bak mot ryggraden som möjligt. Man ska inte skära av varken luft- eller matstrupen, om man lyckas skära på rätt ställe. När kniven är igenom huden, på ett litet djur sticker man så att man kommer ut på andra sidan halsen, på ett stort får man skära en gång på varje sida, så vänder man kniven, så att den vassa sidan kommer in mot ryggraden, och skär av halspulsådern. Det ska pulsera blod på båda sidorna av halsen, om man gjort rätt.

Ett tips är att öva på ett dött och avblodat djur, så man lär sig hur man ska göra med kniven. Det bästa är ju om både luft- och matstrupe är helt. Skär man av luftstrupen får man en massa blod i hinnorna, och skär man av matstrupen, så får man lätt magsaft på köttet. Ett tips är också att öva på att skära av huvudet, så att man skär över struphuvudet, då kan man få loss hela magtarmpaketet, inklusive strupen, utan att det läcker.

Ta gärna hand om tungan också, den är en delikatess.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smajsan

• -
« Svar #29 skrivet: 31 okt-12 kl 11:06 »
Nu är dom väll redan slaktade,men vi lögar alltid gris,men vi flår vildsvin. och jag har Aldrig tänkt att det ska komma in bakterier genom stick hålet i halsen,man spolar ju rejält med vatten när de sedan hänger och man tar ur dom.Jag blåser även av med gasol de sista stråna som jag ej fått bort.Rent och fint  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lönshult

• Småland
« Svar #30 skrivet: 04 nov-12 kl 21:34 »
Nu är de slaktade, båda blev flådda, därför att jag inte stod ut med tanken om röd svål på fläsksteken  :'(.
Nu söker vi två eller tre nya kultingar som kan  flyttas i mars månad. Ännu har vi inte möjlighet/ork att etablera genbanksbesättning med Linderödare. Därför är rasen inte viktig just nu.
Har någon lämpliga objekt att sälja, skicka då gärna en mail  ;).

Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 05 nov-12 kl 20:19 »
Vi har nyss släppt in galten gösta till suggan så vi har kultingar till våren,Mvh

Lillbonden

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 25 dec-12 kl 15:18 »
Försök att få tag på riktiga slaktsvin piggham t.ex. dom växer bättre och är lätttare att skålla. Grisar som är mörka eller svarta i svålen är det lönlöst att skålla.
Gå in på en färgaffär och fråga efter harts nästa gång du ska slakta och har bestämt dig för att skålla.

Mvh Daniel

Lönshult

• Småland
« Svar #33 skrivet: 29 dec-12 kl 08:47 »
Beträffande ras på grisar har jag tänkt i de baner, men vad vill du ha harts till??? 

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 29 dec-12 kl 20:39 »
Kanske till harts fiol ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 3 användare
Adels, Stengrim, savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser