Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Info slaktutbildning  (läst 6680 gånger)

Vasa81

• Västergötland
SV: Info slaktutbildning
« Svar #20 skrivet: 29 nov-12 kl 01:45 »
Ja, fast ditt livsmedelsföretag med anläggning måste vara godtjänd och underställd kommunal kontroll.

Konsekvensen kommer väll att bli att reglerna ser olika ut i olika kommuner??
Vad som krävs för att vara ett under 10 000kanin slakteri.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 29 nov-12 kl 02:04 »
jo, självklart. precis som alla djurskyddinspektörer har sina egna små tolkningar. ::) hur som helst, planerna på ett eget slakteri verkar nu inte lika avlägsna längre än de var igår. jag hoppas att det menas med under 10 000 djur per slaktare och inte per anläggning?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #22 skrivet: 29 nov-12 kl 10:33 »
Jag hörde också av mig till jodbruksverket angående slakt. Jag frågade bla om vilken utbildning man behöver och vilka regler som gäller. Här är svaret jag fick och det har jag kopierat rakt av.
Hälsningar Malin

Det är egentligen inte några nya regler vad gäller sakinnehåll för slakt av kaniner. Vad Jordbruksverket har gjort är att anpassa regelverket gentemot den avlivningsförordning som börjar gälla på EU-nivå till årsskiftet.  Det stämmer att man får slakta egna kaniner utan genomgången utbildning, så har det också varit sedan tidigare. Men, enligt 2 kapitlet 1 § (SJVFS 2012:27) det finns ett krav att "personer som hanterar djur i samband med slakt för privat konsumtion i hemmet... ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga kunskaper för att följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktiskt djurhantering."  Det betyder att du ska ha både kunskap och kompetens i hantering och slakt/avlivning för att få göra det. Om du har den kunskapen och kompetensen på något annat sätt, tex genom att en person som är duktigt visar dig hur du ska göra enligt regelverket, behöver du inte gå en utbildning för detta.  Om det "krävs" en utbildning eller inte om du ska sälja köttet vidare till restauranger, beror på hur många djur du kommer att slakta varje år. Om det är färre än 10 000 djur kommer din verksamhet att räknas som "slakt av fjäderfä, kaniner och harar för direkt leverans av små kvantiter kött från producent till slutkonsument eller till lokala detaljhandelföretag som levererar sådant kött direkt till slut konsument" (artikel 11 i rådets förordning (EG) nr 1099/2009 av den 24 september om skydd av djur vid tidpunkten för avlivning). Lite lång och krånglig definition jag vet. Om din verksamhet faller under denna kategori gäller fortfarande att du ska ha både kunskap och kompetens samt att du följer de krav som finns i lagstiftningen. Din verksamhet kontrolleras då också av miljökontoret i den kommun där du bor. Det är alltså kommunen du ska kontakta i detta fall. Men, om din du med din verksamhet slaktar med än 10 000 individer per år klassas din verksamhet som ett slakteri som kontrolleras av livsmedelsverket och det är där du ska söka tillstånd för din verksamhet. Det är också nu, vid slakt över 10 000 individer, då det krävs att du har kompetensbevis. Dvs, att du går en godkänd utbildning och blir godkänd vid ett slutprov. Sveriges lantbruksuniversitet, via en konstellation som heter Meny, har tagit fram webbaserat utbildningsmaterial för bland annat kanin och kommer i framtiden att kunna erbjuda kurser på området om intresset och behovet visar sig finnas. Vänliga hälsningarLotta Nordensten
TExten är ganska motsägande. Dels behöver du inte någon utbildning men det krävs att du har erfarenhet och kunskap :o
Hur tolka detta?
Gösta

Halte

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 nov-12 kl 10:37 »
TExten är ganska motsägande. Dels behöver du inte någon utbildning men det krävs att du har erfarenhet och kunskap :o
Hur tolka detta?
Gösta
Det finns ju i och för sig inget motsägelsefullt i det. Man kan ju lära sig av ansra utan att gå utbildning.

Halte

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 nov-12 kl 10:51 »
För övrigt är det väl ungefär vad som gäller vid hemslakt oavsett djurslag..

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #25 skrivet: 29 nov-12 kl 11:29 »
Hur tolka detta?
Gösta

Vad är det för konstigt med det?

Jag har kunskap om och erfarenhet av en massa saker utan att jag gått någon utbildning i ämnet.

Några exempel: Hunduppfödning, sömnad, hönsskötsel, enklare underhåll av bil och bostad, html-kodning, teckning, matlagning osv osv.

Det allra mesta man lär sig här i livet lär man ju sig inte genom att gå kurser utan genom att läsa, fråga, prova, be om hjälp, titta på och lista ut.

Att slakta en kanin är ju knappast rocket science... Det svåraste för de allra flesta i början är säkert inte det praktiska utförandet, utan det faktum att man ska döda djuret. Själva handgreppen för att slakta en kanin på ett "snyggt och prydligt vis" skulle man ju kunna träna en apa till  ;)

Med kunskap om lagen, erfarenhet av djur och handledning av någon som är van de första gångerna man slaktar torde de flesta normalbegåvade människor vara gott och väl på rätt sida om alla lagar när de slaktar kanin.

Formell utbildning är ju inte heller en garanti på att någon gör rätt efteråt. Se bara på alla fartdårar, rattfyllon och andra som faktiskt innehar (eller har haft) körkort!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Vasa81

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 29 nov-12 kl 13:59 »
Kundskap och kompetens kan ju inhämtas i form av erfarenhet eller utbildning.

Det hela låter mera som ett ludigt vapen för kommunala inspektörer för folk som inte gör som de säger.

Gösta

« Svar #27 skrivet: 29 nov-12 kl 21:42 »
Frågan gäller om det är tillåtet att lära ut slakt av tamkanin. Detta är tyvärr inte tillåtet om inte "visningen" sker med försöksdjur. Naturligtvis kan man lära sig saker utan saklig vägledning. Någon har ju alltid varit först oberoende av vad det gäller 8)
Här handlar det om att de som vill ha en utbildning inte kan få den på lagligt vis. Hade gärna själv gått en utbildning i ämnet när jag började för drygt 30 år sedan. hade känts betydligt tryggare eftersom jag respekterar liv.
Tänk också på att det är din kommun som avgör om du kan slakta enligt kontrollantens tyckande. Då skulle det kanske kännas bra att visa på ett kursintyg. Men det är naturligtvis upp till var och en att utföra detta. Att trycka av slaktmasken är ju också bara en mindre del av själva kursen. Köttkontroll styckning och tillagning av kanin ingår ju också.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #28 skrivet: 29 nov-12 kl 23:45 »
Frågan gäller om det är tillåtet att lära ut slakt av tamkanin. Detta är tyvärr inte tillåtet om inte "visningen" sker med försöksdjur. Naturligtvis kan man lära sig saker utan saklig vägledning. Någon har ju alltid varit först oberoende av vad det gäller 8)
Här handlar det om att de som vill ha en utbildning inte kan få den på lagligt vis. Hade gärna själv gått en utbildning i ämnet när jag började för drygt 30 år sedan. hade känts betydligt tryggare eftersom jag respekterar liv.
Tänk också på att det är din kommun som avgör om du kan slakta enligt kontrollantens tyckande. Då skulle det kanske kännas bra att visa på ett kursintyg. Men det är naturligtvis upp till var och en att utföra detta. Att trycka av slaktmasken är ju också bara en mindre del av själva kursen. Köttkontroll styckning och tillagning av kanin ingår ju också.
Gösta

Det finns gott om människor som kan slakta kanin på ett korrekt vis och ta hand om köttet på ett hygieniskt vis. Dessa personer är fria att visa andra hur man ska göra, dvs ge saklig vägledning

Klistrar in en bit ur mailet Björkhems fått från SJV (min fetning)
...
ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga kunskaper för att följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktiskt djurhantering."  Det betyder att du ska ha både kunskap och kompetens i hantering och slakt/avlivning för att få göra det. Om du har den kunskapen och kompetensen på något annat sätt, tex genom att en person som är duktigt visar dig hur du ska göra enligt regelverket, behöver du inte gå en utbildning för detta. 
...

De som visat mig hur jag ska slakta har ingen slaktarutbildning och det skedde inte i kursform, utan jag har varit med när de slaktat och de var med de första gångerna jag slaktade egna djur. Jag har alltså ingen formell utbildning, men väl kunskap och erfarenhet, införskaffad på "det gamla hederliga viset":  lyssna, titta, fråga...

Eftersom det inte är hemligt hur man slaktar kanin eller förbjudet att ha åskådare när man gör det är problemet i det närmaste obefintligt, då det inte kan röra sig om mer än högst en handfull människor i landet som planerar att slakta mer än 10000 kaniner per år (dvs drygt 40 om dagen om man arbetar 5 dagar i veckan och har 4 veckors semester). Har man inte dessa planer duger det ju gott med att man har kunskap, man behöver inte kompetensbevis/organiserad utbildning.

Att en "kontrollant" från kommunen skulle granska mina (eller någon annans) färdigheter i slakt förefaller osannolikt och även om så skulle vara skulle jag inte bli särskilt nervös. För det första är det enligt praxis inte jag som ska bevisa min oskuld utan den som anser att jag bryter mot lagen som har att bevisa att ett brott är begånget, för det andra har jag bestämt för mig att länsstyrelsen har hand om djurskyddsärenden, inte kommunen. För det tredje innebär inte att intyg från en kurs att jag gör som jag lärt mig på kursen.

Uppenbarligen "respekterar du liv" i lika stor utsträckning som vi andra, med tanke på att du faktiskt började slakta utan att ha gått kurs...

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare (2 dolda)
Randyfal

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser