Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Info slaktutbildning  (läst 6702 gånger)

Gösta

Info slaktutbildning
« skrivet: 16 sep-12 kl 13:23 »
Nu börjar det klarna lite grand från Jordbruksverket.
Följande besked har lämnats gällande slakt av tamkanin.
1. Den som slaktar egna djur för det egna hushållet berörs inte alls av nya regler. Den som utför slakten skall ha god kännedom om gällande djurskyddslag i samband med slakt eller annan avlivning.
2. Den som slaktar kaniner för försäljning till återförsäljare (butik, restaurang mm) och direkt till konsument skall ha dokumenterad utbildning på djurslaget samt slakta i godkänd miljö. Kontrollorgan är kommunens miljökontor. Max 10.000 djur/år
3. Den som vill slakta obegränsat med kaniner och inte ha någon begränsning vid försäljning skall ha dokumenterad utbildning på djurslaget samt slakta i av Livsmedelsverket godkänt slakteri. Veterinärbesiktning krävs av samtliga djur både före och efter slakt. Kostnaden är kraftigt nedsatt så länge den totala mängden kött understiger 100 ton/år (10.000 kaniner = ca 400:- i avgift) till detta kommer säkert resekostnader.
4. Dokumenterad utbildning gäller från 1/1 2013.
För att få bedriva utbildning krävs att de djur som används vid utbildningen är "distansuppfödda försöksdjur uppfödda på en godkänd försöksanläggavsedda för ändamålet" ning Till detta skall etiska nämnden också yttra sig. Detta gäller endast djurarten kanin.
5. Intern utbildning av egen personal får ske utan försöksdjur. Här gäller följande: Utbildning skall ske på typ teddykaniner för att öva upp kunskapen. Därefter får utbildning ske på redan döda kaniner. (svårt att avliva en redan död kanin). Därefter kan den anställde få gå tillsammans med erfaren slaktere och se på när slakt utförs. Gäller endast arten kanin
Detta är ordagrannt vad som meddelats från berörda myndigheter.
Informationen har kommit dels via brev, dels via e-post
Gösta

Attes matte

• Jämtland
SV: Info slaktutbildning
« Svar #1 skrivet: 16 sep-12 kl 13:37 »
Så under utbildningen får man inte öva på att slakta levande kaniner, men när utbildningen är klar så ska man göra det själv??

Logiskt...  ::)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #2 skrivet: 14 nov-12 kl 18:21 »
I dag 14/11-2012 har jag fått dels ett brev dels ett mail från jordbruksverket. Två olika avdelningar eller i varje fall från två olika personer.
I brevet skriver SJV att utbildning på slakt av kanin samt marsvin råttor och liknande djur krävs att djuren är försöksuppfödda enligt tidigare inlägg... OBS att det gäller inte större djur.
I mailet står det att ingen kaninslakt bedrivs i landet som kräver utbildning. ?! Samtidigt har tidigare besked varit att alla kaniner som saluförs skall slaktas på godkänt slakteri av utbildad personal!!?? :-\
Detta kan naturligtvis tolkas på olika sätt. Är det fritt fram att var som helst av vem som helst hugga huvudet av kaniner och sälja köttet?
Skall det samtidigt vara förbjudet att ge kunskap till personer som vill lära sig att hantera djuren på ett humant sätt för att undvika onödigt lidande?? När skall djurskyddslagen börja gälla?
Enstaka djur eller 10.000? Jag skall låta detta sjunka in ett par dagar och ställa uppgifterna mot varandra för att se om det finns någon som helst rim och reson i erhållen information.
Gösta

Nedley

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 nov-12 kl 14:09 »
Detta är en mycket intressant tråd du skapat Gösta och jag följer med spänning. Du gör ett kanonjobb som orkar strida med dessa byråkrater!

Behövs alltså ingen veterinär besiktning om man inte slaktar fler än 10.000 djur. Hmmmm.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 15 nov-12 kl 17:08 »
Behövs alltså ingen veterinär besiktning om man inte slaktar fler än 10.000 djur. Hmmmm.

Rätt. Men om du ska exportera köttet behövs besiktning också vid lägre antal.

rangs

• -
« Svar #5 skrivet: 15 nov-12 kl 18:30 »
men varför måste kaninen var uppfödd på en försöksdjurs anläggning ?
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Gösta

« Svar #6 skrivet: 15 nov-12 kl 18:47 »
men varför måste kaninen var uppfödd på en försöksdjurs anläggning ?
Har ingen aning. Särskilt med tanke på att verket själva säger att någon sådan anläggning inte finns. Djuren skall ju dessutom vara avsedda för slaktundervisning.
Nu skriver ju Helena Kättström på SJV följande på frågan:
"Var kan blivande kaninslaktare få den dokumenterade utbildningen som skall gälla från 1/1 2013" "I dag bedrivs ingen slaktverksamhet av kaniner i Sverige som omfattas av kravet på kompetensbevis enligtavlivningsförordning 1099/2009 och därför bedöms tillkomst och utveckling av en sådan utbildning inte som brådskande för närvarande".
Ingen kommentar...
Gösta

rangs

• -
« Svar #7 skrivet: 15 nov-12 kl 19:08 »
våra kära byråkrater är ju rent hopplösa ibland....  ::)

Neon Knight

• -
« Svar #8 skrivet: 15 nov-12 kl 19:22 »
Har ingen aning. Särskilt med tanke på att verket själva säger att någon sådan anläggning inte finns. Djuren skall ju dessutom vara avsedda för slaktundervisning.
Nu skriver ju Helena Kättström på SJV följande på frågan:
"Var kan blivande kaninslaktare få den dokumenterade utbildningen som skall gälla från 1/1 2013" "I dag bedrivs ingen slaktverksamhet av kaniner i Sverige som omfattas av kravet på kompetensbevis enligtavlivningsförordning 1099/2009 och därför bedöms tillkomst och utveckling av en sådan utbildning inte som brådskande för närvarande".
Ingen kommentar...
Gösta

Så här säger förordningen:

Artikel 11
Direkta leveranser av små kvantiteter fjäderfä, kaniner och
harar
1.
Endast kraven i artiklarna 3.1, 4.1 och 7.1 ska tillämpas
vid slakt av fjäderfä, kaniner och harar på gården för direkt
leverans av små kvantiteter kött från producenten till slutkon­
sumenten eller till lokala detaljhandelsföretag som levererar så­
dant kött direkt till slutkonsumenten som färskt kött, förutsatt
att antalet djur som slaktas på gården inte överstiger det högsta
antal djur som ska fastställas i enlighet med det förfarande som
avses i artikel 25.2.
2.
Kraven i kapitlen II och III i denna förordning ska till­
lämpas vid slakt av sådana djur om deras antal överstiger det
högsta antal som avses i punkt 1 i denna artikel.

Ovanstående artiklar kräver ingen utbildning. Jag vet inte vad för antal man kommit fram till men jag antar att det är så många att inget kaninslakteri i Sverige kommit upp i det antalet. Således behövs ingen dokumenterad utbildning för någon kaninslakt i Sverige.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 16 nov-12 kl 10:20 »
Min korrespondens med myndigheterna gäller NYA SLAKTERILAGSTIFTNINGEN. Där finns fortfarande inte klar lagtext för den nationella tolkningen. Den du hänvisar till slutar att gälla den 1/1-2013.
Ska vi gå på EU:s tolkning så får vi slakta 180 ton tror jag det var som då räknas som mindre omfattning.
Här gällde ju dock frågan om detta kräver utbildning.
Enligt Helena Kättström SJV så krävs ingen utbildning.
Enligt Viveka Hillegaart är utbildning endast tillåten på försöksdjur. Någon utbildning på "de djur som normalt hanteras i slaktkedjan" är inte tillåtet när det gäller möss, råttor, marsvin, hamstrar,ökenråttor, kaniner, hundar, katter, illrar och vaktlar. Av dessa djur är det ju faktiskt bara kaniner som slaktas. Övriga djur är försöksdjur eller ev. sällskapsdjur. Här gör SJV en allvarlig hopblandning av olika verksamheter.
Dock, om nu dokumenterad utbildning inte skall gälla för kaniner så måste jag faktiskt tolka detta som att utbildningen är frivillig och då kan bedrivas utan inblandning av SJV. Här gäller då bara allmänna regler som omfattas av djurskyddslagen!?
Eller ska det vara förbjudet att lära sig avliva en kanin på ett humant sätt under ordnade former??
Väntar med spänning på nästa utspel >:D
Gösta

Neon Knight

• -
« Svar #10 skrivet: 16 nov-12 kl 10:33 »
Min korrespondens med myndigheterna gäller NYA SLAKTERILAGSTIFTNINGEN. Där finns fortfarande inte klar lagtext för den nationella tolkningen. Den du hänvisar till slutar att gälla den 1/1-2013.

Nej Gösta, den förordning jag citerade börjar gälla den 1/1 2013. Eftersom det är en EG-förordning kommer det inte att komma någon annan nationell lagstiftning utan det är förordningen som gäller. Jordbruksverket kan inte tota ihop några egna regler, däremot åligger det dem att se till att förordningen efterlevs.

Kravet på försöksdjur vid slaktutbildning är ju fortfarande hämtat från djurskyddslagen. Där kan jordbruksverket göra undantag för kaniner precis som de gjort för andra djurslag, men det har de inte gjort.

Och ja, det är tillåtet att bedriva utbildning utan inblandning av SJV. Slaktpistol rätt i skallen på gummiattrappen.

Gösta

« Svar #11 skrivet: 16 nov-12 kl 11:05 »
EU:s regelverk skall vara det som medlemsländerna minst måste följa.
Det är tyvärr också så att varje medlemsland kan skärpa reglerna inom landet. Det är den skrivelsen som ännu inte har presenterats i sitt färdiga skick.
T.ex. "mindre omfattning = 180 ton" Sverige 15 ton om vi räknar i kaniner.
Gösta

Gösta

« Svar #12 skrivet: 23 nov-12 kl 21:32 »
Gällande att hålla utbildning i kaninslakt så har SJV tidigare krävt att jag skall använda försöksdjur för att få hålla utbildning.
Nu skriver SJV att jag kan söka dispens för att använda försöksdjur i utbildningen!?
Vad trött jag blir....
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 23 nov-12 kl 22:04 »
men herregud, det är ju äpplen och päron  ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

rangs

• -
« Svar #14 skrivet: 24 nov-12 kl 16:03 »
undrar om sjv själva vet vad som gäller eftersom dom hela tiden säger emot sig själva

tessg

• -
« Svar #15 skrivet: 24 nov-12 kl 20:48 »
Sjv kommer att hålla infoträff i Göteborg ang försöksdjur. Jag tänker gå dit och höra vad de har att säga, nyfiken.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 24 nov-12 kl 22:56 »
berätta efteråt vettja
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Björkhems Gotlandskaniner

• Föder upp Gotlandskaniner i liten skala i g.b. 786
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 28 nov-12 kl 20:34 »
Jag hörde också av mig till jodbruksverket angående slakt. Jag frågade bla om vilken utbildning man behöver och vilka regler som gäller. Här är svaret jag fick och det har jag kopierat rakt av.
Hälsningar Malin

Det är egentligen inte några nya regler vad gäller sakinnehåll för slakt av kaniner. Vad Jordbruksverket har gjort är att anpassa regelverket gentemot den avlivningsförordning som börjar gälla på EU-nivå till årsskiftet.  Det stämmer att man får slakta egna kaniner utan genomgången utbildning, så har det också varit sedan tidigare. Men, enligt 2 kapitlet 1 § (SJVFS 2012:27) det finns ett krav att "personer som hanterar djur i samband med slakt för privat konsumtion i hemmet... ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga kunskaper för att följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktiskt djurhantering."  Det betyder att du ska ha både kunskap och kompetens i hantering och slakt/avlivning för att få göra det. Om du har den kunskapen och kompetensen på något annat sätt, tex genom att en person som är duktigt visar dig hur du ska göra enligt regelverket, behöver du inte gå en utbildning för detta.  Om det "krävs" en utbildning eller inte om du ska sälja köttet vidare till restauranger, beror på hur många djur du kommer att slakta varje år. Om det är färre än 10 000 djur kommer din verksamhet att räknas som "slakt av fjäderfä, kaniner och harar för direkt leverans av små kvantiter kött från producent till slutkonsument eller till lokala detaljhandelföretag som levererar sådant kött direkt till slut konsument" (artikel 11 i rådets förordning (EG) nr 1099/2009 av den 24 september om skydd av djur vid tidpunkten för avlivning). Lite lång och krånglig definition jag vet. Om din verksamhet faller under denna kategori gäller fortfarande att du ska ha både kunskap och kompetens samt att du följer de krav som finns i lagstiftningen. Din verksamhet kontrolleras då också av miljökontoret i den kommun där du bor. Det är alltså kommunen du ska kontakta i detta fall. Men, om din du med din verksamhet slaktar med än 10 000 individer per år klassas din verksamhet som ett slakteri som kontrolleras av livsmedelsverket och det är där du ska söka tillstånd för din verksamhet. Det är också nu, vid slakt över 10 000 individer, då det krävs att du har kompetensbevis. Dvs, att du går en godkänd utbildning och blir godkänd vid ett slutprov. Sveriges lantbruksuniversitet, via en konstellation som heter Meny, har tagit fram webbaserat utbildningsmaterial för bland annat kanin och kommer i framtiden att kunna erbjuda kurser på området om intresset och behovet visar sig finnas. Vänliga hälsningarLotta Nordensten

kalle.smedby

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 29 nov-12 kl 00:25 »
Då är det inte många som är tvugna att gå denna kurs om någon.

Tack.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 29 nov-12 kl 01:20 »
låter ju fint. så det är ju bara sätta igång och slakta samt sälja mao? under "detaljhandelföretag som levererar sådant kött direkt till slut konsument" förstår jag ingår ICA och konsum, etc också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser