Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  låsmutter till slipsten  (läst 1762 gånger)

Foks

• -
låsmutter till slipsten
« skrivet: 15 sep-12 kl 10:32 »
Hej!
Jag tänkte bygga en trampdriven slipsten och har en fråga om hur jag ska låsa stenen på axeln.
Jag tänkte ta en sten med ett runt håll och helt sonika låta den rulla runt en stång som då får fungera som axel, men hur ska jag låsa den i sidled. Jag täbkte mig en slags ring på bägge sidor om stenen som låses på röret med hjälp av en skruv igenom ringen mot röret.
vart kan man få tag på såna mutrar?
Tackar för hjälpen.
Slöjd, Skogen, Sova under stjärnorna, Torpet. Söker ständigt efter kärlek.
Vi bär en ny värld här i våra hjärtan, och den världen växer för varje minut

Kakka

• Västergötland
SV: låsmutter till slipsten
« Svar #1 skrivet: 15 sep-12 kl 11:17 »
Borde det inte gå med en Planbricka modell större ytterdiameter, ett hål rakt igenom röret och en "traktorsprint" eller R-sprint rakt igenom som håller brickan mot stenen?  ??? Givetvis likadant på andra sidan. Finns nog även Rostfritt. Borde finnas på Granngården eller Järnaffär nästan överallt.

Foks

• -
« Svar #2 skrivet: 15 sep-12 kl 12:11 »
Hej!
Lyckades googla upp, nått som hette stoppring, och det verkar funka :)
men tack för hjälpen!

Ska bli roligt att bygga ihop en, speciellt med tanke på att liknande motordriven kostar mellan 7-8000 om ny..
Slöjd, Skogen, Sova under stjärnorna, Torpet. Söker ständigt efter kärlek.
Vi bär en ny värld här i våra hjärtan, och den världen växer för varje minut

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 15 sep-12 kl 20:16 »
Äldre handdrivna slipstenar jag sett har haft ett fyrkantshål där stenen kilats fast med kilar.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 sep-12 kl 20:27 »
En annan variant jag har sett är att gjuta bly i slipstenens centrumhål och sticka ner en "kärna" med samma form och storlek (t ex fyrkantig eller rund) som axeln. Sedan är det lätt gjort att kila fast axeln med ganska tunna kilar.

Kakka

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 sep-12 kl 14:13 »
Lycka till!!!   Tror du kommer lösa det galant!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser