Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjöl-lim  (läst 5661 gånger)

Sandy

• Småland
Mjöl-lim
« skrivet: 14 sep-12 kl 14:45 »
Häromdagen hade vi städning av min mormors vind, där jag hittade ett underbart foto av min gammelmorfar - stiligt uppklädd i sin uniform (fotot var taget 1912). Fotot är limmat på en pappersram, men tyvärr har limmet släppt. Så min fråga är vad man kan göra själv för lim för att bevara antikvitetskänslan. Man vill ju inte använda karlssons klister precis. :) Tror ni att mjöl-lim skulle fungera? I så fall; vet någon ungefär vilka mått?

SimonBjerregaard

• Skåne
SV: Mjöl-lim
« Svar #1 skrivet: 20 dec-12 kl 10:17 »
Citera
Mjöllim

Av vetemjöl och vatten tillreder man ett bra lim för papper. Papper är mycket känsligt för syror, och de missfärgande tillsatser som kan finnas i lim. Vetemjöl däremot är tillförlitligt.
Limmet tillreds på följande sätt: Rör ihop vetemjöl och kallt vatten till en gröt som är fri från klumpar. Häll under omrörning på kokt, hett vatten så att blandningen får en lättflytande konsistens fri från klumpar. Låt blandningen sjuda i ung. 10 min., helst i vattenbad. När blandningen svalnat är den färdig att användas.
Limmet kan förvaras några dagar i kylskåp. När det har surnat är det obrukbart.

Mjöllim fungerar alldeles utmärkt att limma med, men det håller inte för alltid.

jarskaveln

SV: Mjöl-lim
« Svar #2 skrivet: 19 sep-13 kl 22:22 »
Vill bara nämna att mamma limmade upp en smal bonad på muren över spisen,bytte efter årstid.Hon använde alltid vetemjölslim.Vi blandade ihop mjöl och vatten som vi tyckte.Tyvärr blev bonaden för det mesta förstörd men det satt bra på muren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1066 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser