Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordbruksföretag och inkomst av kapital, och andra nystartsfrågor.  (läst 10069 gånger)

Existens!

• Gäst
Glöm inte nystartsavdraget om rörelsen visar förlust så här första året.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Tänkte köra 18-månaders bokföringsår det första året, eftersom vi bara hade lite verksamhet första halvåret, och vi dessutom fått in gallringspengar på detta året. Bäst att ha koll på resultatet först, tänker jag. Så bokslut och avdrag tänkte jag inte krångla med förrän nästa årsskifte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
Ok, ja, det kan ju vara skönt att slippa nu.

Rent allmänt kan man ju tänka på att 5-årsregeln börjar ticka den dagen du köper en gård. Så hinner man skapa stora underskott även om det bara är på ett halvår, så kan det ju vara klokt att göra en deklaration.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Apropå arrende och att det är moms på det. Vi arrenderar lite mark av en samfällighet. Innan har det varit gratis men, fr o m i år vill de ha knappt 2 000kr om året men, som jag fattat det momsredovisar inte de i föreningen. Så jag antar att jag lägger in arrendekostnaden utan moms i bokföringen?

Har inte fått någon faktura ännu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #44 skrivet: 13 apr-13 kl 21:26 »
Nej föreningar momsar ju inte (än ) så du lägger in hela summan ink moms.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: (Ämne saknas)
« Svar #45 skrivet: 13 apr-13 kl 23:04 »
Nej föreningar momsar ju inte (än ) så du lägger in hela summan ink moms.

Tack! Jag menade att jag skulle lägga in hela kostnaden. Läste om min inlägg nu och såg att det var lite tvetydigt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Om jag kör med 18 månaders bokföringsår, då behöver jag inte inventera per 31 december 2012 (vilket jag såklart inte gjort  :-[, men det går ju att höfta)?

Jag hade ett antal djur innan vi köpte gården, som jag nu ska föra in som en egen insättning. Någon som har tips på hur jag gör det?

Jag har pratat med revisorn för de förra ägarna, det finns en post i deklarationen, B3 "Mark och andra tillgångar som inte får skrivas av", som enligt revisorn uppkom när man gick över från kontantmetoden till bokföringsmässiga grunder. Han trodde att det var den summan jag skulle ta upp som anskaffningsvärde? Den summan skulle i alla fall gå vidare i min deklaration, enligt honom.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
Nej, du behöver inte inventera..eller behövde inte  :)

Djuren värderar du, enligt praxis eller skatteverkets tabeller, och sätter in som lager på konto 1400, som en pluspost. Och motsvarande summa som en minuspost på egna insättningar, 2018.

Ja, det finns nån övergångspost nån gång på 80-90-talet.. jag tror det är den jag använder också på marken. Och sen ligger den bara där, samma summa år ut och år in.

Tala om bestående värde  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser