Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  potatisförvaring  (läst 8620 gånger)

idalinda

potatisförvaring
« skrivet: 14 sep-12 kl 11:28 »
Jag tänkte vinterförvara lite potatis i år.
Men hur?

Jag har ingen jordkällare med förvarar rotfrukter framgångsrikt i min ouppvärmt förråd i sandhinkar.
I samma förråd har vi flera kyl/frys som ger värme och där har vi även flera korgar äpple.

Vad jag vet trivs inte äpplen och potatis i samma utrymme, det är väl äpplen som blir då dåliga sabbt?

Om jag inte kan ha potatisen i samma rum med äpplen, kan återstår garaget, som även den är ungefär frostfritt.
Kan jag ha potatisar bara i hinkar eller korgar eller behövs det sand eller torv kring dom?

sydtobak

• Skogstorpare
SV: potatisförvaring
« Svar #1 skrivet: 14 sep-12 kl 12:13 »
Gräv ner dem i en stuka. Det kommer jag att göra med mina morötter och kålrötter då jag inte har plats för dem i källaren.
Min bästa ägodel är min vedspis!

idalinda

« Svar #2 skrivet: 14 sep-12 kl 16:37 »
Jag har funderat på stukor flera år, men aldrig kommit till skott.
Dessvärre tror jag inte att jag orkar och hinner med det denna höst heller, pga. diversa
sjukdomar ( mig själv och närstående).
Så jag hoppas på andra tips just nu.... ;)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 sep-12 kl 17:50 »
Mörkt och frostfritt, så i sand i garaget eller i lådor med väv över borde fungera.

idalinda

« Svar #4 skrivet: 15 sep-12 kl 00:14 »
"Sand i garaget" ska tanken var så som med andra rotfrukter att varje knöl ska omges av sand,
eller ska de bara ligga i en sandbädd lite löst....
ursäkta mitt tjat, men jag vill gärna göra så rätt jag kan  ;)

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 sep-12 kl 19:26 »
Funderar också på hur jag ska förvara mina potatisar. Har en alldeles för varm(/nån grad för kall på vintern) jordkällare. Funderade på att köpa stora plasthinkar eller baljor och ha sand i. Men vart får man tag på billig sand? Kostar rätt mycket för sand insåg jag när jag gjorde sandlåda till kidzen och ville göra sandbad till hönorna och åkte till byggvaruhandeln. Att sno sanden från nån strand känns rätt slitigt men kanske kan funka? Några tips? Hur är det att förvara potatisen i papppåsar som i affärerna?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-12 kl 20:38 »
Finns den ingen grus/sandås i närheten?

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 24 sep-12 kl 21:00 »
Är det mkt potatis du ska förvara? Jag bor i villa utan jordkällare (för blött för att göra en tyvärr) o med -35 grader flera ggr per vinter o mkt snö är stukor ingen bra idé. Jag brukar fodra en rejäl papplåda med tidnigar o helt sonika hälla ner potatisen i den o ställa in i ett extra kylskåp vi har just till grönsaker. Det borde väl funka i ditt garage också om det håller ungefär samma temp som ett kylskåp? Potatisen brukar hålla sig till långt fram på våren bara man är noga med att vika igen locket (man kan lägga tidningar över också, som en extra åtgärd). Har också funkat bra med tjocka papperspåsar i kylskåpets fruktlådor. Lycka till!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 jul-14 kl 16:38 »
Odlar potatis för första gången i år och funderar också på detta med förvaring. Har en jordkällare - dock alldeles för fuktig då det tränger in vatten, men den håller frostfritt. Har även gammalt hederligt skafferi. Och har en massa större samlalådor från ikea. Kan jag förvara i dem och varva med typ halm eller hö istället för sand?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser