Det stämmer, på en del motorer fungerar svänghjulsmuttern samtidigt som koppling för startapparaten. Sedan sitter svänghjulet på kona med kil. Det är enklast att få loss det om man är två personer. En bänder (försiktigt) med två stora skruvmejslar, däckmonteringsjärn eller liknande mellan svänghjulet och vevhuset. Den andre slår med bly- eller gummiklubba på vevaxeländen tills svänghjulet hoppar loss. Man bör slå försiktigt och vara noga med att slå exakt rakt, annars händer det att den tappen går av (i synnerhet på Husqvarnamotorer som har sprött material i vevaxeln, B&S och andra amerikanska motorer verkar ha mjukare material där). Om motorn saknar tapp som lagring för startkopplingen så bör man skruva på en vanlig mutter som passar där (troligen UNF 1/2" eller något sånt) för att skydda gängorna.
Om det blir grader och slagmärken i änden av tappen efteråt så bör man putsa bort dem innan man sätter ihop, så att den rörliga delen av startkopplingen löper lätt och glappfritt. Glöm inte att smörja!
Ombyggnad av en äldre B&S-motor till brytarlöst tändsystem innebär att man byter till en tändspole med inbyggd givarspole och elektronik och flyttar ev "dödarkabel" från brytaren till en anslutning på tändspolen. I vissa fall måste man också byta svänghjul, en del äldre svänghjul har magnetpolerna i fel läge för det brytarlösa systemet. Men som regel finns det ingen anledning att kosta på detta, de gamla brytarstyrda systemen fungerar fullt tillräckligt bra i praktiken.