Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man klara sig på som minst i pengar?  (läst 19723 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
SV: Vad kan man klara sig på som minst i pengar?
« Svar #20 skrivet: 13 sep-12 kl 17:46 »
Man kan klara sig på ganska lite. Vi har levt två pers på ca 5000 kr/mån, och vi tyckte att vi hade det rätt så bra. Men nu när vi har tre barn som vill göra som kompisar och så........så landar vi på minst 18000 kr/mån, gärna mer om vi ska ha råd att ta barnen till badhuset ibland, och köpa dem bra ytterkläder. När barnen blir stora och flyttar hemifrån, så kommer vi att kunna klara oss på mycket mindre.
Live simply......so that others may simply live.

Kakka

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 13 sep-12 kl 20:00 »
Faktiskt väldigt intressant att se hur andra "klarar" sig.

Jag kommer snart bli ensamstående och funderar starkt på att flytta till mitt sommartorp på heltid.
Idag har jag nog allt och lite till men det känns som jag vill "gå tillbaka" och leva som jag gjorde som barn.
Skala bort nästan allt ytligt och oviktigt. Men - det ska va hållbart i längden också.

Förbereda sig lite, bygga upp en extra buffert är nog bra. Funderat mycket på hur mycket jag kan tänkas
behöva i inkomst och vad det finns för arbets/inkomstmöjligheter för motsvarande. Å ena sidan är det bara
att flytta och lösa de problemen när de kommer men har man barn (även om de är utflugna) finns ett annat
trygghetstänk (åtminstonde jag).
Ja ja det sker ingen flytt innan efter årsskiftet så jag hinner nog förbereda mig och börja skala (sälja, slänga och säga upp)!!

Tack för era inlägg och fortsätt gärna skriva!!! Jag läser och samlar tankar och ideér (Bra för mig och kanske andra också)!!!
//Kakka

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 sep-12 kl 21:28 »
Ja, vart tar pengarna vägen?? Har funderat en hel del, och jag tycker att vi borde kunna gå runt på ganska små summor, då vi bor så pass billigt som vi gör, och värmer oss med ved... Alltså borde summan på sparkontot ha växt, men... icke ??? Såå... Finns det nåt smart sätt att få koll på läget? De icke påverkbara är väl...:

Lån 1500/mån
Ved (högt räknat) 500/mån (den ved som finns hemma har kostat typ 5000 och räcker säkert mer än ett år)
Elen var inte farlig. Tror den snittat med under tusenlappen/månad. Men jag vet inte exakt. Och vi har inte direkt sparat..
Telefonen brukar landa runt 250-300 i månaden. Bredbandet oxå. Får ta det som har täckning härute...
Sopavgiften 1200/år
Sotarn tog 300

Vad glömmer jag?

Sen var det det man kan påverka. Mat, kläder och övrigt. Men vad kan jag egentligen påverka? Tycker nog att jag faktiskt sista månaderna skurit rätt bra i matkontot. Mycket mer går nog inte att skära förrän vi har fixat lite mer storskaliga odlingar. Kaninerna har hittills gett billigt kött (ja, just det, billigt. För inte är jag så knasig att jag jämför det med snorbillig broilerkyckling som smakar pappersmassa!). Med ett växande barn i familjen är det svårt att undvika klädköp. Där borde jag leta rätt på secondhandställen i stan... Elektronik handlas när det gamla går sönder. Typ. Byggmaterial är en post när man renoverar. Men, vi skulle nog kunna vara lite effektivare med användningen av materialet... Går åt för mycket till småjox.

Bilar.. Helt klart en post att jobba på. Typ fixa ihop den som rasat, så att ersättaren kan säljas. Hobbybilarna undviker jag att tänka på.. :-X Mina två kan tyckas vara en för mycket. Men i och med att jag fick en likadan gammal volvo som den jag hade, så kan den ersätta chevan för Skogsvilde den här vintern. Och den dag en av dem rasar så har jag reservdelar till den andra... Så mitt skärande blir mer till att minska på milen.. Men, svårt att minska mer sen jag i princip slutat med okynneskörande... Kanske läge att satsa på ny förgasare till moppen, så att den kan få ersätta bilen de gånger bara transporterar mig själv och lite småplock? Och en cykelkärra så jag slipper starta bilen för att kasta sopor (vilket i vår by sker vid bygdegården, som ligger ungefär 2,5 kilometer bort. Ingen har egen soptunna. Skitdumt!)

Så, summering. Vi bor billigt, och lever inte särdeles utsvävande. Men nånstans läcker det... De bovar jag ser är byggmaterial och hobbybilar... Borde vara nåt mer... :-\

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 sep-12 kl 21:42 »
Och en cykelkärra så jag slipper starta bilen för att kasta sopor (vilket i vår by sker vid bygdegården, som ligger ungefär 2,5 kilometer bort. Ingen har egen soptunna. Skitdumt!)
Det tycker jag var en utmärkt lösning, förutsatt att priset är rimligt

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 sep-12 kl 13:00 »
Det tycker jag var en utmärkt lösning, förutsatt att priset är rimligt

Vilket? Min plan på cykelkärra, eller kommunens sophantering? Cykelkärra finns på biltema för 8-9 hundralappar... Finns en på gården också, men den är utan hjul. Dock finns det hjul, men de är utan slang. Frågan är om projekt fixa cykelkärran nånsin kommer särskillt högt upp på listan? Sophanteringen kostar det den kostar, helt oavsett. Och systemet uppmuntrar till onödig bilkörning korta sträckor. För de flesta hushåll ligger inte i direkt anslutning till bygdegården och dess containrar...

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 sep-12 kl 13:40 »
Ja, vart tar pengarna vägen?? Har funderat en hel del, och jag tycker att vi borde kunna gå runt på ganska små summor, då vi bor så pass billigt som vi gör, och värmer oss med ved... Alltså borde summan på sparkontot ha växt, men... icke ??? Såå... Finns det nåt smart sätt att få koll på läget? De icke påverkbara är väl...:

Lån 1500/mån
Ved (högt räknat) 500/mån (den ved som finns hemma har kostat typ 5000 och räcker säkert mer än ett år)
Elen var inte farlig. Tror den snittat med under tusenlappen/månad. Men jag vet inte exakt. Och vi har inte direkt sparat..
Telefonen brukar landa runt 250-300 i månaden. Bredbandet oxå. Får ta det som har täckning härute...
Sopavgiften 1200/år
Sotarn tog 300

Vad glömmer jag?

Sen var det det man kan påverka. Mat, kläder och övrigt. Men vad kan jag egentligen påverka? Tycker nog att jag faktiskt sista månaderna skurit rätt bra i matkontot. Mycket mer går nog inte att skära förrän vi har fixat lite mer storskaliga odlingar. Kaninerna har hittills gett billigt kött (ja, just det, billigt. För inte är jag så knasig att jag jämför det med snorbillig broilerkyckling som smakar pappersmassa!). Med ett växande barn i familjen är det svårt att undvika klädköp. Där borde jag leta rätt på secondhandställen i stan... Elektronik handlas när det gamla går sönder. Typ. Byggmaterial är en post när man renoverar. Men, vi skulle nog kunna vara lite effektivare med användningen av materialet... Går åt för mycket till småjox.

Bilar.. Helt klart en post att jobba på. Typ fixa ihop den som rasat, så att ersättaren kan säljas. Hobbybilarna undviker jag att tänka på.. :-X Mina två kan tyckas vara en för mycket. Men i och med att jag fick en likadan gammal volvo som den jag hade, så kan den ersätta chevan för Skogsvilde den här vintern. Och den dag en av dem rasar så har jag reservdelar till den andra... Så mitt skärande blir mer till att minska på milen.. Men, svårt att minska mer sen jag i princip slutat med okynneskörande... Kanske läge att satsa på ny förgasare till moppen, så att den kan få ersätta bilen de gånger bara transporterar mig själv och lite småplock? Och en cykelkärra så jag slipper starta bilen för att kasta sopor (vilket i vår by sker vid bygdegården, som ligger ungefär 2,5 kilometer bort. Ingen har egen soptunna. Skitdumt!)

Så, summering. Vi bor billigt, och lever inte särdeles utsvävande. Men nånstans läcker det... De bovar jag ser är byggmaterial och hobbybilar... Borde vara nåt mer... :-\

kassabok! Har koll på varaenda korvöre sedan september 2009, fattar man informerade beslut fattar man mycket bättre beslut! Det blir en sport att gå runt på så lite som möjligt!

Kakka

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 16 sep-12 kl 14:48 »
Kassabok är bra, helt klart!
Att göra ekonomin till hobby eller sport är självklart en bra ideé!

Mat, kläder och andra "förbrukningsmatrial" är ganska enkelt att dra in på.
Vilket rentav kan gå ner nära till noll, i alla fall periodvis. Men det är de stora posterna i utgifterna som
är de lite mer svåra att få ner, misstänker jag.
Om man inte vill bo i vagn på någon annans mark.

Jag vet inte men en tanke har slagit mig när jag läst en del inlägg om bla boenden.
Är det att vara självförsörjande att bo på lånad mark?
Att hyra lägenhet, att arrendera mark tycker jag nog är mera självförsörjande.
Ja, jag vet det finns olika nivåer på självförsörjning.
Men om man ser det från ett annat håll är väl grunden att inte ha lån.
Att enbart kunna betala för sig oavsett om det är i pengar man tjänat på ett arbete
eller på något man tex odlat och sålt/bytt.
Om man då minimerar allt man kan utan att känna att man saknar något.
Men även licenser för vapen kostar, ammunition kan man väl inte göra själv eller?
Fiskekort om man inte äger fiskerätten själv antar jag.

Ja, jag har nog konstaterat att vara självförsörjande fullt ut är nog svårt för mig.
Men ack va det är spännande att försöka tänka i de banorna!

Elritsan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 sep-12 kl 15:05 »
Intressant läsning må jag säga.
Mina stadiga kostnader är:
Akassa 200kr
Mobil + mobiltinternet 600kr

Nu i år har jag tur med elen efter dagmar. Men annars snittar det på 1000kr månaden tror jag.

Bilförsäkring, bilskatt och husets försäkring blir ca 8000kr totalt.

Sen mat. Ja en 20 kilos säck med ris för 300kr och en massa stekt abborre är bas föda (i drömmen klarar man sig på detta). Men sen jag är värre än en elefant på att äta frukt så ligger jag i snitt på 2000kr på ica.

Jag kör bil för ca 1500-2000kr i månaden.

Det blir ca 5000kr i månaden. Mer än vad jag trodde faktiskt.

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #28 skrivet: 16 sep-12 kl 16:35 »
Hyra 1500
El 350 högt räknat
Sophämtning 150
Telefon 200
Mat 3000
Djurmat 600.

Summa 5800kr.

Skulle kunna dra ner det mycket med maten. Nu låter jag iofs en person bo här gratis och betalar dennes mat.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #29 skrivet: 28 sep-12 kl 23:48 »
kassabok! Har koll på varaenda korvöre sedan september 2009, fattar man informerade beslut fattar man mycket bättre beslut! Det blir en sport att gå runt på så lite som möjligt!

Aldrig mer kassabok. Jag är för duktig på att leva billigt och när jag använder kassabok blir det bara värre. Jag använde kassabok när jag var student och det slutade med att jag tappade 15 kg på 6 månader. Jag slutade mer eller mindre köpa mat för jag ville inte skriva in det i boken. Jag tävlade med matkontot med en kompis och var man uppe på 10 kr/dag för en månad hade man levt gott.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Vad kan man klara sig på som minst i pengar?
« Svar #30 skrivet: 29 sep-12 kl 08:56 »
Här är försäkringar en tung post. Två bilförsäkringar, gårdsförsäkring, livförsäkringar som krävs för att få ha lån på gården, barnförsäkring och hundförsäkring. Och hemförsäkring. Typ 1000 spänn i månaden....>:(
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Huggorm

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 29 sep-12 kl 09:19 »
Aldrig mer kassabok. Jag är för duktig på att leva billigt och när jag använder kassabok blir det bara värre. Jag använde kassabok när jag var student och det slutade med att jag tappade 15 kg på 6 månader. Jag slutade mer eller mindre köpa mat för jag ville inte skriva in det i boken. Jag tävlade med matkontot med en kompis och var man uppe på 10 kr/dag för en månad hade man levt gott.
För medelsvensson skulle kassaboken alltså kunna lösa två stora problem på en gång  ;D

Händig Man

• Gäst
SV: Sv: Vad kan man klara sig på som minst i pengar?
« Svar #32 skrivet: 29 sep-12 kl 09:30 »
Här är försäkringar en tung post. Två bilförsäkringar, gårdsförsäkring, livförsäkringar som krävs för att få ha lån på gården, barnförsäkring och hundförsäkring. Och hemförsäkring. Typ 1000 spänn i månaden....>:(

1000kr i månaden är väl inte mkt för så många och viktiga försäkringar ? :-[

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Vad kan man klara sig på som minst i pengar?
« Svar #33 skrivet: 29 sep-12 kl 10:05 »
Per person... Men nej det får det ju vara värt helt enkelt....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 29 sep-12 kl 10:14 »
Försäkringar är lagligt bedrägeri, jag undviker alla utom bilens trafikförsäkring som är obligatorisk. Istället kan man lägga undan motsvarande summa varje månad, så klarar man själv av eventuella olyckor. Åtminstone om de väntar några månader innan de sker, så man hinner få ihop en buffert  ::)

Kakka

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 03 okt-12 kl 11:29 »
Försäkringar är något bland det besvärligaste jag vet!
Först kostar de massor och man betalar och betalar. När det sen händer något, vad blir det då?
Jo, då är det någon liten sak som man inte haft med så försäkringen för just det som hänt gäller inte!!
Jag har faktiskt varit inne på det också att enbart ha fordonsförsäkringarna som man inte kan undvika.
Att ha ett separat konto och spara för de händelser är nog väldigt bra!
Frågan är bara om man vågar?
Jag tror jag betalar försäkringar och drar in på något annat ett tag till så får vi se hur jag gör sen.

En annan lurig sak är TV-avgift. Jag betalar det! Men sen har jag boxer också! Det märkliga där är att tex 1, 2, 4
och nån mer kanal står med att de ingår i boxer- priset jag betalar. Betalar man dubbelt då eller?
Är det bara ännu ett sätt att "lura" av Svensson pengar man inte behöver betala?
Jag ska snart säga upp boxer eftersom jag ändå aldrig tittar så för mig är det snart bara en avgift.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #36 skrivet: 03 okt-12 kl 13:54 »
Men sen har jag boxer också! Det märkliga där är att tex 1, 2, 4
och nån mer kanal står med att de ingår i boxer- priset jag betalar. Betalar man dubbelt då eller?
Är det bara ännu ett sätt att "lura" av Svensson pengar man inte behöver betala?
Helt rätt, du är lurad. Skaffa dig en box utan abonnemang. Har just nu sju fria kanaler utan att betala något. Det är så det räcker och blir över för mig.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Missann

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 03 okt-12 kl 15:10 »
En annan lurig sak är TV-avgift.
...
Jag ska snart säga upp boxer eftersom jag ändå aldrig tittar så för mig är det snart bara en avgift.
Jag gjorde av med TV:n.

Mindre utgifter + mer tid till det jag verkligen vill = ;D ;D ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 03 okt-12 kl 16:01 »
Helt rätt, du är lurad. Skaffa dig en box utan abonnemang. Har just nu sju fria kanaler utan att betala något. Det är så det räcker och blir över för mig.
sju kanaler? SVT1, SVT2, Fyran, Sexan, Kunskapskanalen och SVT24/barnkanalen, vad har du mer?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #39 skrivet: 03 okt-12 kl 16:05 »
sju kanaler? SVT1, SVT2, Fyran, Sexan, Kunskapskanalen och SVT24/barnkanalen, vad har du mer?
TV 7 sänder fritt fram till december
Min bästa ägodel är min vedspis!

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
Hantverkaren, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser